Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i30 N (2017)

Geschreven door Hans Dierckx op

Ook Hyundai komt een woordje meepraten in hot hatch-land, met deze i30 N. De voorbode van een reeks Koreaanse atleten. Wij konden ginder al eens gaan rijden met een prototype.

Overzicht :

Wat is dit?

De i30 N, waarbij die letter meteen het startschot is voor een gamma hot hatches van Hyundai. De i30 is dus de eerste die die behandeling krijgt, en wij konden in het thuisland al eens met een preproductieversie gaan rijden. De officiële première is gepland voor begin juli, de commercialisering voor januari 2018. We vatten even samen:

  • 2 liter-turbo met 275 pk
  • Voorwielaandrijving met elektronisch gestuurd sperdifferentieel
  • Als hatchback of fastback
  • Ook beschikbaar als Thierry Neuville-editie
  • VW Golf GTi als referentie gebruikt

De N van Neuville?

Nee, onze rallyheld is een bekend gezicht in Korea, maar zó populair nou ook weer niet. De N staat voor 2 lokaties: Namyang, waar het ontwikkelingscentrum gelegen is, en de Nürburgring, waar Hyundai een testcentrum heeft.

Het is weer een nieuwe stap in de geschiedenis van de fabrikant, van Aldi-merk in de jaren 90 tot gevestigde naam vandaag. Nu willen ze ook bij de sportieve jongens een hartig woordje meepraten, en de i30 is de uitverkorene om de badge te lanceren.

Andere versies zijn op komst. Zoals een hete versie van de Veloster, maar die is helaas niet voor Europa. Wel verwachten we zeker nog een rappe i20, dat zou althans een mooie hommage zijn aan de WRC-campagne van het merk. En wie weet zelfs een opgepepte Kona, die deur houden de Koreanen alvast niet gesloten.

Zeiden we Koreanen? Eigenlijk is N een beetje Duits, Hyundai kocht hoofdingenieur Albert Biermann weg bij BMW M om hun sportieve tak op poten te zetten.

Wat zit er in de i30 N?

We spreken hier over de 2 liter-turbo uit de Kia Optima GT, maar dan 275 pk sterk, dankzij een andere turbo, in- en uitlaat, compressieverhouding en een verbeterde koeling. Een sportmotor.

Verder de klassieke hormonenkuur, met een strakker onderstel (met adaptieve dempers), krachtigere remmen en 19 duims-velgen met Pirelli P Zero-rubber.

De aandrijving loopt via een manuele zesbak naar de voorwielen, via een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel. Geen imitatie via het esp, het echte werk. Een gerobotiseerde bak is op komst.

We praten over de versie met het Performance-pakket, wellicht de enige die in ons land gaat ingevoerd worden. De gewonere N heeft 250 pk.

En, plezant?

Onze kennismaking was kort, 3 rondjes op een korte circuitje in Hyundai's ontwikkelingscentrum in Namyang. Maar we konden dit preproductie-exemplaar wel voldoende van de zweep geven om al iets te weten.

Wat bijblijft is het uitlaatgeluid, een luid gebrol en gekletter, een beetje als de Mercedes-AMG A 45, de scherpe bediening van de manuele bak en het directe stuurgevoel in de N-stand. Daarmee is meteen duidelijk dat het hier om de beleving gaat, eerder dan om pure circuitprestaties. Een filosofie waarin wij ons kunnen vinden.

De Koreanen hebben de VW Golf GTi als referentie bestudeerd en dat voel je in de precisie van het weggedrag, met een voortrein die vol vertrouwen de koord besnuffelt. Goed ook van dat sperdifferentieel, het maakt dat je de trekkracht in daden kan omzetten.

Hoe zit het met de prestaties?

Moeilijk te zeggen, die kennen we nog niet. Laat ons schatten dat een 0-100 km/u in 6 seconden mogelijk moet zijn, maar op de échte cijfers is het nog enkele weken wachten.

Verder nog wat te vertellen?

Beelden van het interieur kunnen we nog niet tonen, maar de sfeer zit wel goed. Met stevig steunende sportstoelen, schakellichtjes en digitale speeltjes genre rondeteller is verwarring met een gewone i30 niet mogelijk.

Een prijs kennen we nog niet, maar de Koreanen hebben bijvoorbeeld lichtgewichtmaterialen geweerd om de factuur competitief te houden, dus verwacht je aan een goede 35.000 euro.

Voor de Belgische markt komt er een speciale Thierry Neuville-editie.

Het AutoWereld-oordeel?

Zeer veelbelovend, deze Hyundai i30 N. Geen hot hatch die grenzen verlegt, met speelgoed als de Ford Focus RS zijn we inmiddels wel wat gewend. Maar het lijkt ons wel een zeer smakelijke aanvulling op het genre, in de stijl van de VW Golf GTi en Peugeot 308 GTi (zie onderaan). We hebben alvast trek in een uitgebreidere kennismaking met deze rappe Koreaan.

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Hyundai

Nieuwe hyundai i30 in stock

Tweedehands Hyundai

Tweedehands hyundai i30

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars