Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI i30 WAGON 1.6 CRDi

Geschreven door Alain Devos op

De nieuwe Hyundai i30 stelden we natuurlijk al eerder voor, zij het alleen als hatchback met vijf deuren. Over enkele weken wordt een driedeursvariant onthuld, begin september komt hier al de Wagon op de markt.

HYUNDAI i30 WAGON 1.6 CRDi #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Een break dus, maar heten die dingen bij Hyundai niet CrossWagon?

Bij de i30-vorige generatie wel, maar het Cross-gedeelte lieten de Koreanen eerder ook al bij de i40 achterwege. Terecht, het zorgde immers toch alleen maar voor 'verkeerde' associaties. Geen 4x4 en ook geen stoere koetswerkverstevigingen hier, de Wagon wil gewoon een nog wat functionelere variant van de terzake al niet slecht scorende hatchback zijn. Het 'enige' verschil zit hem dan ook achterin.

Voor de Belgische invoerder is zo'n break hoe dan ook een belangrijke aanvulling van het gamma, in dit segment nemen dergelijke auto's een dikke 25% van de totale verkoop voor hun rekening. Bij de zowat 3.000 i30-exemplaren die er dit jaar uit de toonzalen zullen rollen, zouden er dan ook al zowat 500 Wagons moeten zijn. Een flink deel ervan gaat trouwens naar de fleetmarkt, waar een merk als Hyundai nog wel wat terrein te veroveren heeft.



Maar dat is allemaal marketing, wat biedt zo'n Wagon echt aan meerwaarde?

Een aanzienlijk grotere en ook veel praktischere koffer, natuurlijk. In de hatchback scoorde die met een inhoud van 378 tot maximaal 1.316 liter al keurig, de break laat zijn laadvolume van 528 tot 1.642 liter uitbreiden. En dat is aanzienlijk meer dan een Focus, Astra, Mégane en Golf, de Hyundai moet in zijn segment alleen de Peugeot 308 SW nog laten voorgaan. Leuk dat de ontwerpers dat weten te combineren met een mooi design. De eerste i30 was een typische Aziaat en dus een tikkeltje tot zelfs behoorlijk banaal, deze grotendeels in Europa ontworpen opvolger ziet er heel wat scherper en ook knapper uit. En daar ging gelukkig niet echt veel van verloren toen ze er op de tekentafels in Rüsselsheim een break van moesten afleiden.

Nog altijd voor een Koreaans (en dus scherp) prijsje?

Hmmm, Hyundai maakt geen echte budgetauto's meer. Ze zijn ook qua techniek en uitrusting nu wel helemaal mee, het financiële voordeel zit hem vandaag vooral in het 5 Year Triple Care-pakket, met 5 jaar volledige waarborg (zonder kilometerbeperking), 5 jaar Europese wegbijstand en de gratis (jaarlijkse) check-ups gedurende de eerste 5 levensjaren van de auto. Een profijt, in vergelijking met de meeste concurrenten, van toch zo'n 500 euro per jaar.

Maar wat die prijzen betreft, de Wagon kost altijd net 1.000 euro meer dan de hatchback. Het gamma start met de 1.4 op benzine van 17.699 euro, een diesel is er vanaf 19.699 euro. Daar krijg je een 1,4 liter met een eerder magere 90 pk voor. Er is ook een 1.6 van 110 pk, wij deden echter een toertje met de 1.6 CRDi van 128 pk. Die komt meteen als rijkelijk aangeklede Style, vandaar ook een prijskaartje van 26.699 euro. Al bij al, en dan zijn we echt wel helemaal uitgepraat over die prijzen, nestelt de i30 zich daarmee toch nog altijd tussen de voordeligste aanbiedingen in zijn segment.



Maar ook bij de beste?

Ook daar hadden we het al eerder over, de Accent-dagen liggen al een tijdje achter de rug en Hyundai heeft de aansluiting bij de Europese en Japanse concurrentie nu echt wel gevonden. Hij blinkt nergens echt in uit, maar hinkt ook op geen enkel terrein nog achter. Met die dieselmotor van 128 pk zijn de prestaties ook keurig, maar eigenlijk niet veel meer dan dat. Een spurt naar 100 km/u in 11,2 seconden lijkt, gezien het vermogen, zelfs eerder mager.

Maar in België gaat allicht quasi niemand voor dat topmodel. De niet echt veel tragere 1.6 van 110 paarden blijft, ook als Wagon, voor ons dan ook de beste keuze. Die is er trouwens ook met een zestraps-Shifttronic, een optie die voor de strafste diesel niet wordt voorzien. Een sfeervol en keurig afgewerkt interieur krijg je in elke i30 mee.

Motor: L4 (turbodiesel), 1582 cc, 128 pk (4000 opm), 260 Nm (1900-2750) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 193 km/u, 0-100 km/u in 11,2 sec. Normverbruik: 4,5 Prijs: 26.699 euro (basismodel vanaf 17.699)

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Hyundai

Nieuwe hyundai i30 in stock

Tweedehands Hyundai

Tweedehands hyundai i30

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!