Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI i40 WAGON 1.7 CRDi 136 (2011)

Vergeet de Sonata, met de i40 Wagon jaagt Hyundai immers op de scalp van de Ford Mondeo, de Opel Insignia en andere Volkswagens Passat.

HYUNDAI i40 WAGON 1.7 CRDi 136 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :



Hoger mikken is een ding, maar hoe denken ze dat dan juist te doen?

In tegenstelling tot de Sonata die hij opvolgt, is de i40 geen pure prijskraker meer. Maar een ambitieuze rakker die een plaatsje tussen de gevestigde orde ambieert, een positionering die Hyundai hoopt te verdienen middels een stevige kwaliteitsboost. En dan hebben we het over het algemene plaatje, dus van koetswerkdesign en interieurbeleving over onderstel en motoren tot de veiligheidsfeatures en de luxesnufjes.

Het vloeiende lijnenspel komt uit de pen van Europese designers, opererend vanuit het R&D-centrum in het Duitse Rüsselsheim. En de i40 mag gezien worden. Langs achteren bekeken heeft de Wagon trekjes van de Toyota Avensis, maar de spitse snuit met druppelvormige koplampen is helemaal Hyundai. Mistlichten komen als standaard, net zoals de gekrulde led-lichtsignatuur die de i40-snuit tooit. En de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29, dus ook met de aerodynamica lijkt weinig mis.



Onder de motorkap ligt de bekende 1,7 liter-CRDi, waarvan Hyundai ook een low power-variant in de catalogus heeft staan. Die ontwikkelt 115 pk en dankzij BlueDrive-ingrepen zoals de ISG-start-stoptechnologie, de banden met verlaagde rolweerstand, de actieve lamel in het radiatorrooster en de intelligente AMS-alternator blijft het gemiddelde normverbruik op nauwelijks 4,3 liter per 100 kilometer steken. Dat is het CO2-equivalent van 113 g/km, dus goed voor een overheidskorting van 3%. Tijdens de perspresentatie in het Noorse Larvik reden we evenwel met de high power-versie, 136 pk en 325 Nm sterk.

Ook het interieur zet niet een maar twee of zelfs drie stappen vooruit. De materiaalkeuze laat links en rechts al eens een halve steek vallen, maar de afwerking lijkt degelijk en ook de vormgeving overtuigt. Net zoals het ruimteaanbod, want alle passagiers beschikken over meer dan voldoende bewegingsvrijheid en het koffervolume van 557 liter is uitbreidbaar tot een flinke 1.723 liter. De achterbank met verstelbare leuning heeft een 60/40-split en dankzij een rangeersysteem op rails belet je dat kleinere spullen nodeloos door de koffer gaan stuiteren.

En dan hebben we het geeneens over de standaard geplaatste knieairbag, de elektrische bagageklep en de panoramische dakconstructie, de verwarmde achterzetels en de gekoelde voorzetels, de actieve rijvakassistent en het gekleurde TFT-scherm waarop de boordcomputer de informatie projecteert, het verwarmde stuurwiel en de parkeercamera, en tal van andere leuke vondsten.



En maakt de i40 Wagon die ambities ook waar?

Tot op een zekere hoogte. De 1.7 CRDi-dieselmotor acteert opvallend stil en presteert degelijk zonder daar al te veel brandstof voor in ruil te vragen. Onze aan een klassieke zestrapsautomaat gekoppelde testwagen heeft een gemiddeld normverbruik van 6 liter, een waarde die we tijdens onze test tot op enkele druppels konden benaderen. Al is het trage en vloeiende verkeer in Noorwegen daar niet helemaal vreemd aan, natuurlijk. Die automaat is opvallend compact, altijd gekoppeld aan schakellepels achter het stuur en gezegend met een sportfunctie die ingrijpt op de schakelmomenten.

Toch is er een maar. Hoewel Hyundai met verschillende chassisset-ups geëxperimenteerd heeft (zoals we zelf mochten ervaren in Seoul tijdens de prototypetesten), stelt de gekozen afstelling ietwat teleur. Ook bij stevig bochtenwerk gaat het koetswerk nauwelijks hangen en tussen de 90 en de 120 km/u doet de familiaal ingestelde i40 Wagon perfect wat je van hem verwacht, maar werp deze Koreaan oneffenheden voor de voeten en de veren-dempercombinatie verliest de pedalen. De veerweg is verrassend kort, terwijl het absorptievermogen varieert tussen te stug en te slap. Dat de stuurbekrachtiging eerder zwak uitgewerkt is, met weinig gevoel en een falende centreerfunctie tijdens snelwegritten, doet daar evenmin goed aan.

Met de i40 Wagon toont de Koreaanse constructeur welke indrukwekkende weg de afgelopen jaren is afgelegd. Al zijn ze er dus nog niet helemaal. Hyundai nestelt zich dan wel tussen de gekende kanonnen, toch zal de verkoop het vooral van de value for money moeten hebben. De prijzen zijn hoe dan ook correct, de uitrustingsniveaus coherent en dankzij het zogeheten Triple Care-programma zit het ook met de waarborg en het onderhoud best snor. En ook de fleetvoorwaarden blijken behoorlijk scherp.



Houdt Hyundai het enkel en alleen bij deze Wagon?

Neen. Eind november maakt ook de i40 sedan de sprong naar de Belgische showrooms, al is de feitelijke lancering eigenlijk voorzien voor het Brusselse autosalon volgend jaar. Maar omdat breaks het D-segment beheersen, verkoos Hyundai om van wal te steken met deze Wagon. De concurrentie is loodzwaar, maar de Koreaan zou over de nodige talenten moeten beschikken om een plaatsje tussen de gevestigde waarden te vinden.

De Wagon debuteert in september en de Belgische invoerder hoopt dit jaar nog 1.200 exemplaren te verkopen. Voor 2012 wordt zelfs gemikt op 4.000 verkochte i40's, waarvan de Wagon een 80% voor zijn rekening zou nemen. De mix tussen de fleet- en de particuliere markt wordt geschat op zo'n 50/50.



Motor: L4 (diesel), 1685 cc, 136 pk (4000 opm), 325 Nm (2000-2.500 opm)  Transmissie: FWD, 6A Prestaties: 190 km/u, 0-100 km/u in 12,8 sec Testverbruik: 6,2 l/100 km Prijs: 25.999 euro

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i40

Geschreven door op