Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / HYUNDAI ix20 1.4 CRDi : Tweevuldigheid

De Koreaanse merken Kia en Hyundai delen dezelfde keuken en dat merk je aan het gamma: verscheidene modellen zijn zowat identiek, of delen op zijn minst dezelfde basis en zijn in dat geval hoogstens overgoten met een ander sausje. Dat laatste geldt ook voor de Hyundai ix20. Zijn de verschillen met de Kia Venga groot genoeg om de komst van deze minimonovolume te rechtvaardigen?

Prijs
NB
  • Score redactie 12.00/20

Overzicht :

Synergie is ook in de autoindustrie geen onbekend begrip, want heel wat grote groepen delen de technologie tussen hun verschillende merken om de ontwikkelingstijd te beperken en de kosten te reduceren. Ook Hyundai en Kia maken gebruik van dezelfde keuken, met dus enkele gelijkaardige tot zelfs identieke modellen tot gevolg. Zo is de nieuwe ix20 eigenlijk een doorslagje van de Venga, die eerder op de markt kwam. Op het eerste gezicht vrij zinloos, ware het niet dat de Belgische invoer van beide merken in totaal andere handen is en ze op onze markt dus wel degelijk concurrenten van elkaar zijn. Bovendien ziet Hyundai in de lancering van een nieuwe mini-monovolume een ideale opportuniteit om zijn groei te bestendigen. Het B-segment kende namelijk een stevige aanwas de voorbije jaren, terwijl de totale markt voor monovolumewagens sterk achteruitging. Downsizing is inderdaad een trend die zich doorzet, want meer en meer kiest de consument voor een iets kleinere wagen die nagenoeg dezelfde ruimte en een gelijkaardig rijcomfort aanbiedt voor een iets scherpere prijs. Binnen dat plaatje houdt de lancering van de ix20 zeker steek. Mooi meegenomen is dat deze Hyundai meteen een brandstofbesparende BlueDrive-behandeling kreeg, waardoor de dieselversies steeds een ecopremie van 3% kunnen opstrijken. Wij gingen op pad met de krachtigste 1.4 CRDi, die goed is voor 90 pk en meteen compleet is uitgedost.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai ix20

Geschreven door op