Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Tucson 1.6 CRDi 48V Hybrid (2020)

Hyundai rijdt de gloednieuwe, opvallend gelijnde Tucson voor. AutoWereld doet de test met de mildhybride 1.6 CRDi.

38.499 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Sinds zijn lancering in 2004 is de Tucson een van de sterkhouders van Hyundai. Niet alleen in België, want intussen zijn er wereldwijd al 7 miljoen stuks van deze compacte SUV verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Dat hij even van naam veranderde, de tweede generatie werd van 2009 tot 2015 onder de naam ix35 verkocht, verandert niets aan de zaak: de Tucson is een hit. En het zou ons verbazen als de nieuwe, intussen vierde generatie geen vervolg aan dat succesverhaal zal breien.

Wat moet je onthouden van de nieuwe Hyundai Tucson?

  • Nieuwe designtaal: Sensuous Sportiness
  • Iets groter, maar een stuk ruimer
  • 1.6 CRDi 48V is 136 pk en 320 Nm sterk
  • Extra airbag in de middenconsole
  • Digitale tellerpartij met slimme Blind View Monitor

De concurrentie?

De Hyundai Tucson komt in het meest competitieve marksegment van het moment terecht. De concurrentie spreidt zich van de toekomstige Nissan Qashqai tot de gefacelifte Volkswagen Tiguan en van de recente Citroën C5 Aircross tot de nieuwe Ford Kuga.

Testomstandigheden?

We konden de nieuwe Hyundai Tucson proberen in typisch Belgische omstandigheden: bij slecht weer en op nog slechtere wegen.

Specificaties testvoertuig?

  • Kleur: Silky Bronze
  • Uitvoering: Shine
  • Velgen: 19 duim

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

De vierde generatie is wel een heel andere Hyundai Tucson geworden...

De nieuwe Hyundai Tucson is de vaandeldrager van de nieuwe designtaal, die Sensuous Sportiness werd gedoopt. Een zinnenprikkelende sportiviteit die wordt gekenmerkt door vier fundamentele elementen: proporties, architectuur, styling en technologie. Marketingpraatjes? Voor een stuk wel, natuurlijk. Maar toch, je kan niet ontkennen dat deze Tucson er wel bijzonder uitziet. Het is vooral de grille die met haar verborgen parametrische lichten alle aandacht naar zich toetrekt. Wanneer de led-dagrijlichten zijn uitgeschakeld, lijkt het alsof de designers de koplampen vergeten zijn. Tot de auto wordt gestart en de donkere chromen look van het radiatorrooster dankzij de half spiegelende lichttechnologie transformeert in juweelachtige vormen.

Die parametrische juwelen duiken ook op in de flanken, waar ze als scherpe karakterlijnen contrasteren met het strakke silhouet. En on de achterkant, waar ze zich dan weer verstoppen in de brede achterlichten. En voor je gaat klagen over een ontbrekende ruitenwisser achteraan, die zit zo goed onder de achterspoiler verscholen dat Hyundai hem onzichtbaar durft te noemen.

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

De nieuwe Hyundai Tucson lijkt een stuk groter dan zijn voorganger...

Ook dat is gezichtsbedrog. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Hyundai Tucson twee centimeter langer en anderhalve centimeter breder, dat zie je niet met het blote oog. Net zomin als de extra centimeter wielbasis, die op de achterbank wel voor 2,6 centimeter meer beenruimte zorgt.  Neen, achterbank is hier geen synoniem voor strafbank. En kies je voor de topversie, dan zijn de zitjes achteraan ook verwarmd.

Niet alleen de zitruimte wint bij het uitrekken van de wielbasis, ook het laadvolume van de koffer is toegenomen: met 33 liter met de achterbank rechtop en met 107 liter als die wordt neergeklapt. Die bank bestaat uit drie delen, afhankelijk van het afwerkingsniveau laat ze zich ook vanuit de koffer bedienen. Maar hoeveel je nu precies in de koffer kwijt kan, hang af van de uitvoering en de aandrijving waar je voor kiest. De ruimste is voor de basisbenzineversie, met een inhoud met 620 tot 1.799 liter. Maar die neemt af wanneer je gaat voor de basisdiesel en doet dat nog meer in de 48V-versies van zowel de benzine als de zelfontbrander. Om dan opnieuw toe te nemen in de hybride.

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

Benzine, diesel, hybride?

Je hebt het al begrepen, de Tucson pakt uit met een uitgebreid motoraanbod. Dat begint met een 115 pk sterke 1,6 liter-diesel en een 150 pk kloeke 1,6 liter op benzine. Deze laatste is er ook in een zogenaamde milde hybrideversie met een 48V-systeem, net als de 136 pk sterke diesel. Deze motoren kunnen worden gekoppeld aan een automaat met zeven verzetten of een zogenaamde intelligente manuele zesbak. Die zet de auto in vrijloop vanaf het moment dat de chauffeur bij een constante snelheid het gas lost. Daarbij blijft de versnellingsbak in de gekozen versnelling, zelfs wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Die herstart dan in dezelfde versnelling wanneer de rem of het gaspedaal weer wordt ingeduwd.

Het aanbod wordt afgerond met twee hybride versies: een klassieke en een plug-in met respectievelijk 230 en 265 pk. Waarbij de eerste uitsluitend de voorwielen aandrijft en de tweede de vier wielen. Een tweede versie met vierwielaandrijving is de mild hybrid-benzinemotor met 180 pk, die aan het hoogste uitrustingsniveau is voorbehouden. In afwachting van de benzineversie die dra aan een uitgebreide test zal worden onderworpen, probeerden wij dus al de diesel. Dat was toch ooit de populairste van de club.

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

De 1.6 CRDi vertrouwt voortaan op mildhybride 48V-technologie?

Met 136 pk sterk en een maximum koppel van 320 Nm (de aan de handgeschakelde bak gekoppelde motor moet het met 280 Nm stellen), valt deze zelfontbrander op door zijn aangename en stille werking. Het is geen sprinter, maar de auto is wel steeds bij de pinken. Waarbij we ook een woordje van lof veil hebben voor de zeventrapsautomaat. En wat opvalt, ook de Hyundai Tucson is inmiddels de fallische fase ontgroeid. Het eigenlijk tot niets dienende pookje is vervangen door knoppen, waardoor de middenbeuk een opgeruimde indruk maakt.

Nu goed, een sprinter is de Tucson 1.5 CRDi niet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt liefst 11,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Maar het normverbruik oogt wel interessant, want volgens de WLTP-meetmethode zou deze Hyundai genoeg hebben aan 5,4 liter per 100 kilometer. Dat is het CO2-equivalent van 141 gram per kilometer.

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

Wat is die zogeheten Blind View Monitor?

Hyundai pakt uit met twee primeurs. Een in de middenconsole weggemoffelde airbag die moet voorkomen dat de inzittenden vooraan elkaar met een ongewilde kopstoot zouden verwonden. Ook uniek, en zo belanden we in de rubriek actieve veiligheid, is de Blind View Monitor. Die toont, wanneer de chauffeur zijn richtingaanwijzer gebruikt om van rijstrook te veranderen of een straat in te draaien, in een van de twee hoofdwijzerplaten van het instrumentencluster het beeld van de dode hoek. Een bijzonder goed doordachte aanvulling van het op zich al uitstekende beeld in de achteruitkijkspiegel.

Klassieke wijzerplaten hebben dus plaats geruimd voor een volledig digitale cockpit met een nieuw configureerbaar instrumentencluster en een centraal en aanraakgevoelig bedieningsscherm. Hiermee verdient Hyundai een pluim voor het bedieningsgemak. Voor de selectie van de functies wordt nog steeds gebruik gemaakt van keuzetoetsen, maar die zijn ook aanraakgevoelig. Een mooi compromis die de Tucson wat meer boomer-compatibel maakt, maar vooral de bediening een stuk intuïtiever doet verlopen.

Deze geruststelling draagt zeker bij tot de serene sfeer die aan boord heerst en die het rijden met deze SUV bijzonder aangenaam maakt. En Hyundai heeft in één moeite ook komaf gemaakt met een in het geval van ondergetekende steeds terugkomende kritiek. Tot nu was de Tuscon geen voorbeeld van zitcomfort. Zowel de zithouding als de steun waren voor verbetering vatbaar. Daar is nu werk van gemaakt. Net zoals van de materiaalkeuze en de kwaliteit van de afwerking.

Test Hyundai Tucson - AutoWereld 2020

Maken die verbeteringen de Tucson ook duurder?

De Hyundai Tucson is allang geen weggevertje meer. Wat niet betekent dat hij niet langer prima scoort wanneer het gaat over de verhouding tussen de prijs en de aangeboden uitrusting. Die is in de basisversie niet eens karig te noemen en groeit, naarmate je opklimt in de catalogus, uit tot een evenwichtige cocktail van comfort, veiligheid en connectiviteit.

De conclusie?

Dat Hyundai uitstekende producten aflevert, weten we al een tijdje. Alleen begint het de auto nu ook eindelijk als een totaalpakket te zien. Een pakket waaraan het oog ook iets mag hebben. Het design van de nieuwe Tucson wordt uiteraard door iedereen anders gesmaakt, maar de extra zorg die aan afwerking en materiaalkeuze is besteed, kan je toch alleen maar waarderen. En Hyundai slaagt er ook in om de bediening simpel te houden. Wat ook niet iedere concurrent nog lijkt te lukken. 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson