Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48 V (2018)

Geen nieuwe Tucson, wel een grondige opfrissing van het welbekende en nog steeds heel succesrijke huidige model. Met nu een ook dieselversie met 48-voltbatterij. AutoWereld deed de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zowat tegelijk met de lancering van een wel volledig nieuwe Santa Fe komt er dus ook een weer wat verbeterende Tucson. Die middelgrote SUV is nog altijd de bestverkochte Hyundai in Europa, ook al krijgt hij er zowat elke maand (akkoord, we overdrijven een beetje) een concurrent bij. De grondige update moet ervoor zorgen dat de auto zich daar nog wat beter kan tegen weren. Wat moet je er allemaal over weten?

  • Opfrissing van voor- en achterkant
  • Volledige led-koplampen
  • Nieuwe 1,6 liter-diesel (115 en 136 pk)
  • Mild hybrid-diesel (2.0) met 48-voltsysteem
  • Nieuw dashboard
  • Meer connectiviteit
  • Smart Cruise Control met Stop & Go
  • Surround View Monitor

Een opwaardering, kan dat zonder een (letterlijke) facelift?

Natuurlijk niet, ze is dit geval zelfs vrij ingrijpend. De nieuwe Cascading-grille en de fraai gevormde lichtblokken (met full leds) doen er de auto wat eleganter en vooral chiquer uitzien. Ook de achterlichten zijn nieuw, net als de bumpers voor en achter, de dubbele uitlaatpijpen en de velgen (16, 17, 18 of 19 duim).

En Hyundai doet dus ook mee aan de 48-volttrend?

Inderdaad, de Tuscon is de eerste uit het gamma die van zo’n 48-voltsysteem met lithium-ionbatterij wordt voorzien. Voorlopig enkel in combinatie met de 2 liter-dieselmotor, maar de nieuwe 1.6 CRDi volgt in 2019. De 2.0 CRDi kan met een manuele zesbak en een nieuwe achttrapsautomaat met koppelomvormer, die de oude zestraps vervangt. De HTRAC-vierwielaandrijving met variabele en dus “slimme” koppelverdeling over voor- en achterwielen is hier standaard.

Het 48-voltsysteem met elektrisch motortje, MHSG of voluit Mild Hybrid Starter Generator gedoopt, moet dankzij 12 extra kW voor wat flitsendere acceleraties zorgen en ook (of vooral) het verbruik en dus de CO2-emissies helpen drukken. Met zo’n 7% zelfs. Dat moeten we nog eens grondig evalueren op Belgische bodem, tijdens deze eerste Spaanse kennismaking kwamen we aan een gemiddelde van een dikke 8 liter per 100 kilometer. Wat wel veel is, maar de testrit was te kort en het parcours niet “gemiddeld” genoeg voor grote conclusies.

Maar zo’n krachtige 2.0 presteert allicht wel goed?

Dat doet de met 400 Nm (vanaf 1.750 opm) koppelrijke en soepele motor inderdaad, ook al lijkt een spurt naar 100 km/u in 9,5 seconden niet zo spectaculair. Maar voor België is de nieuwe en dus nog niet geteste 1.6 CRDi natuurlijk een pak relevanter. Die moeten we straks dus maar eens in een detailtest in het magazine steken. Voor de volledigheid, de versie met 115 pk kan alleen met voorwielaandrijving, die met 136 pk ook met HTRAC. In beide gevallen is er keuze uit de manuele zesbak en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die laatste kan zeker wel helpen om wat minder te verbruiken.

Alleen met diesels, net nu die brandstof wat in de verdomhoek zit?

Nee hoor, Hyundai voorziet ook nog twee benzinemotoren. De bekende 1.6 GDi (enkel 2WD en 6MT) levert nog steeds 132 pk, de T-GDI (ook met 4x4 en 7DCT) is 177 pk sterk. Daar verandert dus niets aan. Maar opvallend toch hoe Hyundai voor zijn populaire SUV wel nog sterk op de diesels blijft inzetten, daar waar het die voor de recent opgefriste i20 dus uit het aanbod heeft geschrapt.

En de onvermijdelijke vraag, zijn er ook nieuwe veiligheidssystemen?

Vanzelfsprekend, het ter zake al goed voorziene SmartSense-pakket (Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, High Beam Assist…) wordt uitgebreid met een Surround View Monitor en een tussen 0 en 180 km/u werkende Smart Cruise Control met Stop & Go die dus al een klein stapje richting semi-autonoom rijden zet.

Veranderde er binnenin ook iets?

Ja, veel zelfs. De Tucson heeft een zowat compleet nieuw dashboard gemonteerd. Het meest opvallen doet de ‘”zwevende” positie van het 7 duim grote infotainmentscherm. Het verdwijnt uit de middenconsole en staat er nu tabletgewijs bovenop. Een pak hoger dan voordien, dus. Esthetisch vinden we dat niet zo’n geslaagde ingreep, voor de zichtbaarheid en dus ook de veiligheid tijdens het rijden is het wel een stap vooruit.

En natuurlijk gaat de facelift van de auto ook weer gepaard met de komst van wat nieuwe connectiviteits- en aanverwante extra’s. Op die optielijst staat onder meer een navigatiesysteem (met 8-duimscherm) met 3D-mappen en een “gratis” abonnement van zeven jaar op LIVE Services voor updates. Er zit nu ook achterin (standaard) een usb-poort. Nog enkele belangrijke cijfers ter herinnering: de laadruimte van de Tucson is minstens 513 liter groot, met het 48-voltsysteem is dat nog 459 liter. Met neergeklapte achterbank groeit het laadvolume van de auto tot 1.503 liter.

En wat moet de vernieuwde Tucson kosten?

De auto wordt al in september gelanceerd, maar de Belgische invoerder heeft nog geen exacte prijzen. Zowat 1.000 euro duurder dan het huidige model, denken ze in Kontich. Wat vrij logisch lijkt, gezien de extra uitrusting. Het moet de auto competitief houden tussen zijn alsmaar talrijker wordende concurrenten. Ter info, de Tucson van voor de facelift startte bij 24.499 euro voor de 1.6 GDi van 132 pk. De topdiesel met 185 pk moest minstens 40.549 euro kosten. Waar je straks dus zo’n 1.000 euro mag bijtellen.

Wat is het AutoWereld-eindoordeel?

Deze Tucson-generatie, sinds zijn lancering in 2015 al goed voor een kleine 400.000 verkochte exemplaren in Europa, blijft een van de sterkste aanbiedingen in het alsmaar meer spelers tellende segment van de compacte SUV’s. Qua design mist hij misschien de originaliteit (en “schoonheid”) van een Peugeot 3008, qua prestige moet hij het natuurlijk afleggen tegen de Duitse premiummerken.

Maar het totaalpakket blijft echt wel heel goed, zeker nu deze opwaardering halfweg zijn carrière wat esthetische verfraaiingen en vooral ook weer technische verbeteringen brengt. Zeker geen meeloper dus, wel een auto die op de shortlist moet (blijven) staan van iedere klant die nood meent te hebben aan dit soort vervoermiddel.

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson

Geschreven door op