Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / JAGUAR XKR-S (2011) - Circuittest

Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, deze XKR-S. Want diens klauwen zijn vlijm- en vlijmscherp.

JAGUAR XKR-S (2011) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is het verschil tussen de XKR en deze S-versie?

Power. De direct ingespoten en door een compressor ondersteunde 5 liter-V8 ontwikkelt nu een vermogen van 550 pk en een maximaal koppel van 680 Nm, dat is 40 pk en 55 Nm meer dan de al redelijk potente XKR. Uiteraard zorgt die vitaminekuur voor extra sprintvermogen. De spurt van stilstand tot 100 km/u verloopt 4/10 sneller dan de XKR in 4,4 seconden en vervolgens raast de S resoluut door tot zijn top van 300 km/u.

Het basisconcept van de coupé onderging grondige aanpassingen om het hogere tempo aan te kunnen. Zo staat de XKR-S een centimeter lager in de veren die meteen stugger werden, terwijl ook de demperafstelling strakker werd om de koetswerkbewegingen tot een minimum te beperken. Extra aandacht ging verder uit naar de voorophanging die met stijvere veerpoten vooral de snedigheid bij het insturen van de bochten moet bevorderen.

Eens het wat sneller gaat, apprecieer je dan weer vooral de stabiliteit van de auto die werd verbeterd door een verfijnde stroomlijn die het lichteffect met 26% reduceert. De lipjes op de neus en de carbon achterspoiler en diffusor dienen dus niet enkel voor een stoer voorkomen, maar zorgen er ook voor dat de XKR-S bij zijn top van 300 km/u perfect bestuurbaar blijft. Toch een geruststelling.

Dan rest er nog het probleem de Jaguar bij dit ijltempo opnieuw gestopt te krijgen. Ook dat lukt prima, want achter de 20-duimsvelgen met klevende rubbers zitten ruimbemeten remschijven met een prima uithoudingsvermogen, ook al gaat het niet om koolstofkeramische maar om klassieke exemplaren uit staal.



En hoe vertaalt dat potentieel zich naar het circuit?

Wij trokken naar de wondermooie, maar verraderlijke Autodromo in het Portugese Portimao. Dankzij de directere stuurinrichting en de strakkere ophanging plaats je de coupé zeer precies in de bocht en vindt die daar verrassend veel grip op zijn lage en brede sportrubbers. Daarop kan het gaspedaal weer diep ingedrukt worden en suist de Jag naar de volgende bocht. Zo gaat het feest onverminderd door en beleef je aan het stuur van de XKR-S zeker onvergetelijke momenten.

Bovendien valt er met deze Jaguar flink wat lol te trappen. Wie de nodige stuurbehendigheid bezit, krijgt met de XKR-S een fantastische driftmachine in handen die met subtiele bewegingen van het stuurwiel en het gaspedaal gezwind van bocht naar bocht schuift, gehuld in een dikke rookwolk van verbrand rubber. Heerlijk toch die geur van oververhitte Pirelli’s op een zonnige namiddag!

Mooi is dat de XKR-S ondanks zijn gigantisch potentieel toch erg handelbaar en vergevingsgezind blijft. Een iets te enthousiaste rijstijl levert een waarschuwing op met een licht onder- of overstuur dat nog makkelijk te controleren valt. Bovendien heeft het ESP verschillende standen om naargelang je wensen of rijniveau discreter of nadrukkelijker in te grijpen.



Is de XKR-S dan een extreem circuitbeest geworden zoals pakweg de Porsche 911 GT3 RS?

De Jaguar XKR-S houdt zeker van enkele rondjes op een omloop, toch huldigt de Britse kat eerder het concept van Grand Tourisme met hoofdletters. Want alhoewel het rijcomfort wat beperkter uitvalt dan wat we gewoon zijn in een vierwieler uit Birmingham, valt het toch nog erg goed mee en ligt het duidelijker hoger dan in de net vermelde Duitse concurrent, die veel compromislozer is.

Een ritje in het hinterland verliep uiteraard heel wat gezapiger dan de eerdere snelheidsorgie op het circuit. Ook in Portugal gelden er namelijk snelheidsbeperkingen en kom je eveneens achteloze weggebruikers tegen. Dus kozen we in en rond de dorpen voor de automatische stand van de zestrapsautomaat en de comfortstand van de ophanging om beschaafd te cruisen. Meteen maakten we de bedenking dat XKR-S eigenlijk ook perfect elke dag dienst kan doen.

Eens terug in de verlaten heuvels voerden we het tempo weer op en stonden we eens te meer verbaasd hoe scherp en moeiteloos de XKR-S de bochten aansnijdt. Met de regelbare demping kozen we bewust voor wat meer souplesse in het onderstel, zodat de oneffenheden in het wegdek prima worden opgevangen en de Jaguar niet als een dolle kangoeroe rondstuitert.



Motor: V8-benzine (compressor), 5000 cc, 550 pk (6500 opm), 680 Nm (4000) Transmissie: RWD, 6A Prestaties: 300 km/u, 0-100 km/u in 4,4 sec Normverbruik: 12,3 l/100 km Prijs: 132.900 euro

Exclusieve test in AutoWereld 294 (30 juni 2011)

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XK

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Jaguar

Nieuwe jaguar in stock

Tweedehands Jaguar

Tweedehands jaguar xk