Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD (2011)

Geschreven door Piet Andries op

Na verse moed te hebben bijgetankt bij Fiat in Turijn, herneemt Jeep zijn Europese avontuur. Speerpunt van het offensief wordt deze Grand Cherokee.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



Het aloude adagium, zeker? Kundig off road, crappy in het interieur en zompig in zijn veren hangend?

Dat gaat wat kort door de bocht. Naar Amerikaanse wenken moet je niet lang zoeken, maar al met al is de Grand Cherokee van de vierde generatie op een aardige verrassing uitgedraaid. Vooral in het interieur dan, waar Jeep zichzelf heeft overtroffen. De ventilatiemonden sluiten strak aan op de boordplank, de stuurrand ligt aangenaam in de hand en de meeste materialen ogen chiquer dan wat we van Amerikaanse merken gewoon zijn. Zo wordt op de duurdere Overland het volledige dashboard in leer overtrokken. Het kan in de toekomst nog goed komen tussen Jeep en decorbouw.



Heb je wel nog niet geantwoord op de offroadcapaciteiten en de vering...

In zijn vierde generatie verliest de Grand Cherokee ook zijn starre as achteraan, waardoor hij nu volledig onafhankelijk wordt opgehangen. Dat betekent een licht verlies aan grondcontact in het terrein, maar het levert wel een sterk verbeterd comfort op. Zeker als je ook voor Quadra-lift gaat, de luchtvering die op deze Grand Cherokee in primeur gaat en vijf standen omhelst, gaande van laag-sportief voor de autosnelweg tot hoovercraft-hoog voor in een rivierbedding.

De vooruitgang in het terrein - figuurlijk bedoeld dan - komt vooral van het Selec-Terrain, het Terrain Response van Jeep dat via verschillende programma's (Sand/Mud, Rock, Sport, Snow, Auto) de wagen klaarzet voor het type ondergrond dat op je wacht. Hiermee kan zelfs je grootmoeder terreinrijden. De parameters voor al het veldgewoel blijven trouwens bijzonder hoog liggen. Veel heeft deze Grand Cherokee niet aan oorlogszucht ingeboet.



Gaat het ook wat vooruit?

Bizar genoeg gaat Jeep voor het volle geweld en voert het ook de benzines weer in. Een 3.6 V6  van 286 pk, een Hemi-V8 van 352 pk of zelfs een totaal van de pot gerukte SRT-8 met dik 450 paarden behoren weer tot de mogelijkheden. Een pak relevanter is de nieuwe 3.0 V6, met diesel van VM Motori. Die zescilinder werd door Fiat gezegend met Multijet II-technologie voor betere prestaties tegen een lager verbruik. Dichtgenepen komt hij aan 190 pk, vrij ademend piekt hij op 245 paarden. De zescilinder kreunt allerminst weg onder de zware last van de Grand Cherokee, alleen zit hij vast aan een verouderde vijftrapsautomaat die niet altijd even goed raad weet met het motorregime.

Het mag best vlot gaan in de Grand Cherokee. Veel vlotter dan vroeger zelfs dankzij de betere rigiditeit, het homogenere veergedrag en de verbeterde stuurinrichting. Alleen als het echt snel gaat dwarrelen er wat pluimen uit de verentooi van de grote sachem. Dan begint het stuur licht te dansen en zoekt de koets wat naar zijn koers. Maar van zijn voorganger maakt de Grand Cherokee resoluut brandhout met een rijgedrag dat opvallend minutieus het midden houdt tussen de Toyota Land Cruiser en de Land Rover Discovery.



Waar rooksignalen zijn, is er vuur. Telt die tussenpositie ook voor de prijs?

Correct. Met een startprijs van 47.900 euro bevindt de Grand Cherokee 3.0 V6 in basislivrei zich netjes tussen de goedkopere Japanner en de duurdere Brit. De trappen heten in stijgende orde van uitrusting Laredo, Limited en Overland.

Motor: V6-diesel, 2987 cc, 190 (240) pk (4000 opm), 440 (550) Nm (1800-2800 opm) Transmissie: vierwielaandrijving, 5A Prestaties: 191 (201) km/u, 0-100 km/u in 10,2 (8,2) sec Normverbruik: 8,3 l/100 km Prijs: 47.900 (54.700)

Eerste test in AutoWereld 290 (5 mei)

In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Jeep

Nieuwe jeep in stock

Tweedehands Jeep

Tweedehands jeep

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!