Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jeep Wrangler Unlimited 2.2 Multijet II (2020)

Hoeveel meerwaarde schuilt er in twee extra deuren en een langere wielbasis? De Jeep Wrangler geeft ons als Ultimate het antwoord. AutoWereld doet de test.

57.450 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Authentieke terreinwagens hebben altijd hun eigen weg gevonden en bewandeld. Letterlijk en figuurlijk. Neem nu de menukaart voor hun koetswerken. Die volgde altijd dezelfde drie-eenheid met de keuze uit drie of vijf deuren naast een cabrio. De recentste G-Klasse, die er enkel nog in het grootste der formaten is, breekt resoluut met die traditie, de nieuwe Land Rover Defender alsook deze Jeep Wrangler volharden. Ultimate is in het geval van de Wrangler Jeep-taal voor vijfdeurs. Het is dus de langste uit de reeks. Voorlopig toch. Want wil je de coolste hebben, dan dagen we je uit te wachten op de Gladiator.

Een Jeep Wrangler heeft een perfecte gewichtsverdeling, maar door de extra bouwwerken achterop verschuift dat accent bij deze Ultimate naar voren (52/48). Wat je daarvoor in de plaats krijgt is een achterbank met genietbare beenruimte. De wielbasis overstijgt dan ook 3 meter. Dat neemt niet weg dat het interieur in de breedte krap blijft. Door de hoge drempels heeft het in- en uitstappen wat weg van het klauterwerk bij een kermisattractie. Het draagt bij tot het karakter, dat is alvast een troost.

Dat er twee deuren extra op zitten, verandert trouwens niets aan de moduleerbaarheid. Samen met de neerklapbare voorruit kan je nog altijd alle portieren uit hun hengsels vijzen (voor die coole skeletlook) en achter de kofferklep is er plaats voor 1.008 liter aan spullen. Dubbel zo veel als bij zijn kleinere broer. Het prijsverschil tussen beide bedraagt trouwens een dikke 4.000 euro. Daarbij is het niet zo dat Jeep zijn grotere Wrangler hoger op de ladder schuift. Een Sahara is een Sahara. Beide versies bogen op exact dezelfde standaard outfit.

Wel kan je bij de Ultimate nog kiezen voor een extra uitrustingsniveau. Al ligt dat woord er nogal dik op. Naast de Sahara gooit de versie Night Eagle er een krachtigere geluidsinstallatie van Alpine, een dashboard in glossy zwart en zwarte binnenaccenten bovenop. Voor een meerprijs van 2.200 euro. Vermeldenswaardig nog is het multimediasysteem UConnect, dat standaard is vanaf Sahara. Het zet de Wrangler niet alleen met zijn vier banden in de moderne tijd, het steekt ook goed en aantrekkelijk in elkaar. Leuk ook dat in het interieur alles wat met vierwielaandrijving te maken heeft, in het rood steekt.

Wat verandert er?

Toch dik een halve tel moet de Wrangler Ultimate toegeven op zijn kortere broertje (9,6 t.o.v. 8,9 sec.) alvorens hij aan 100 km/u staat, mede te wijten aan de kortere eindverhouding waarmee die laatste is gezegend. Niet dat je in de Ultimate om reserve verlegen zit. De achttrapsautomaat weet het beste te maken van de 450 newtonmeter die hem vanaf 2.000 toeren ter beschikking staat. Voor het verbruik mag je op 10 liter gemiddeld rekenen. Wel mocht de automaat iets sneller reageren op een kickdown en had het ook gebaat de koppelpiek een paar honderd toeren lager te leggen.

Maar dan kniezen we. Je moet weten met wat je rijdt. Dit is een lockerkast op wielen, gebouwd voor avonturen voorbij de gecultiveerde wereld. Veel beschaving moet je dan ook niet verwachten. Voor deze overvloed aan rijgeluiden grijp je bijna naar oorpluggen. Maar mocht hij te gemanierd zijn, we zouden het minstens zo bizar vinden. Verwacht onderweg evenmin een vliegend tapijt. Door zijn langere wielbasis reageert de Ultimate wat gezapiger en vergevingsgezinder dan de korte, zonder dat je je daarbij valse voorstellingen moet maken. Het stuur lijkt wel van eenzelfde ontdubbeling als die van een vorkheftruck - maar is korter dan in de driedeurs -, het chassis kan nukkig reageren en ga je hard in de remmen, dan begint deze Jeep te wiegen als een koorddanser zoekend naar evenwicht.

Maar opnieuw, dat een auto die zoveel kan verdragen als een tank een rijgedrag heeft dat soms doet denken aan een tank, klinkt dat wel zo onlogisch? Toch is de Wrangler geen digibeet. Zo is hij uitgerust met semi-autonome rijtechnologie. Met een afstelling die volledig in de geest van zijn roeping tot het brutere behoort dat we bij dit genre technologie al mochten ervaren. Wat niet mag overschaduwen dat deze Jeep tegenover zijn vorige generatie een beduidende stap voorwaarts zet.

Offroaden maar. Dan voelt deze Wrangler zich pas echt in zijn sas. Door zijn langere pose is hij wel iets minder wendbaar tussen de bomen. Zijn draaicirkel groeide met twee meter, dus je moet wat strategischer mikken. De kortere Wrangler huppelt ook iets makkelijker over heuvels, omdat hij betere op- en afrijhoeken kan voorleggen. Een badje nemen, doen ze allebei even graag. De poel mag tot 760 mm diep zijn.

Conclusie?

Van alle Wranglers zet de Ultimate het beste compromis neer. Een doorgewinterde terreinfanaat zal meer zijn gading vinden in de versie met kortere wielbasis, maar als ook praktisch gemak, extra passagiers en een behaaglijker - wat heet? - comfort van tel zijn, dan is de Ultimate de betere keuze. Gesteld dat je echt uit bent op een ruwe bolster. Nee, die hoekige looks zijn allerminst pose.

We bedoelen daar ook mee: wie met zijn Wrangler enkel asfalt gaat veroveren, die steekt zijn neus misschien maar beter aan het venster van de showrooms waar gladde SUV’s staan te glimmen. Met zijn moderne technologie gaat de Wrangler Ultimate de invloed van zulke softroaders niet uit de weg, maar hij blijft bovenal een baggeraar. En dat is maar goed ook.

 

In dit artikel : Jeep, Jeep Wrangler

Journalist AutoGids/ AutoWereld

De concurrenten