Om de nieuwe Wrangler extra in de spotlight te zetten hebben de ingenieurs bij Jeep hun creatieve geest de vrije loop gelaten. Het resultaat? Zeven concept-cars, allemaal geschikt voor het ruigere werk. Een overzichtje:
Jeep 4Speed
De eerste telg doet op het eerste gezicht een beetje denken aan een grijs-blauwe Barbiemobiel. Maar dit terzijde: de 4Speed is de evolutie van twee eerdere lichtgewicht concept-cars, de Stitch uit 2013 en Pork Chop uit 2011. Door zowat alles van de wagen te slopen of te vervangen door lichtgewicht materialen zijn ze er bij Jeep in geslaagd om 430 kilogram te besparen. Samen met de nieuwe 2,0 liter-turbomotor moet het karretje lekker pittig zijn.
Jeep Sandstorm
De Sandstorm ziet er direct al wat stoerder uit. Terecht ook, want onder de kap gromt een 6.4 Hemi-V8. Het thema bij de Sandstorm is Baja-racer, dus het ding krijgt gigantische veerwegen, speciale banden voor op zand en "afgesneden" achterdeuren.
Jeep B-Ute
Alerte lezers hebben het zeker meteen door, dit is duidelijk geen Wrangler. De kleine Renegade mocht ook mee op safari, maar eerst moest hij wel 4 centimeter omhoog. Een dakrek, off-roadvelgen en dito banden en een MOLLE-systeem maken hem af.
Jeep Wagoneer Roadtrip
Alweer geen Wrangler, maar toch erg cool: Jeep heeft een Wagoneer uit 1965 volledig opgeknapt en een paar moderne features meegegeven. Nieuwe vering, nieuwe stuurinrichting en schijfremmen waren noodzakelijk om een 5,7 liter-V8 uit de RAM (dat is een pick-up) te kunnen bedwingen.
Nacho Jeep
De naam moge duidelijk zijn: het is een gele Jeep. Meteen ook de meest realistische concept van het stel, want de Nacho is vooral een combinatie van Mopar-onderdelen die je gewoon kan bestellen. Het enige concept-achtige aan de wagen zijn de gigantische 37-duimswielen en de spots op de snoet, ontwikkeld samen met Magneti Marelli.
Jeep Jeepster
Weer een retromobiel, maar deze keer gebaseerd op het nieuwe model. De Jeepster moet doen denken aan het origineel uit 1966 en zet daarvoor zijn kleurstelling, het verlaagde dak en de schuin geplaatste voorruit in. Ook deze Wrangler is verhoogd en krijgt die veel te grote banden opgemeten. Het reservewiel moest verhuizen van de koffer naar het interieur, om plaats te maken voor andere spullen zoals voedsel of gereedschap.
Jeep J-Wagon
De J-Wagon ziet er het meest standaard uit van de hele verzameling, dankzij zijn meer urban look. Denk echter niet dat deze off-road minder ver geraakt: 35-duimswielen en een snorkel om stof tegen te houden verzekeren zijn kwaliteiten als terreinwagen. Een 3,6 liter-V6 zorgt voor de nodige power.