Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / JEEP WRANGLER UNLIMITED 2.8 CRD

JEEP WRANGLER UNLIMITED 2.8 CRD #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het hele Jeep-gamma werd opgefrist en dus kreeg ook de Wrangler de nodige aanpassingen.

Ah ja? Zoals?

Uiterlijk hoef je alvast niet te zoeken, daar bleef de oer-Jeep, een paar extra kleuren buiten beschouwing gelaten, ongewijzigd. Het is vooral van binnen en onder de kap dat de nieuwigheden zitten.

Vertel?

Laat ons misschien beginnen met de buik waar onze Wrangler Unlimited Sahara een hoop extra snufjes kreeg. Zo werd de hele boordplank herbekeken met meer opbergvakken die bovendien 'ergonomischer ingericht' zijn, aldus Jeep. Centraal kan je nu ook het Media Center laten inbouwen, Jeeps en bij uitbreiding Chryslers, infotainmentsysteem met aanraakscherm. Dat laatste snufje is trouwens, ondanks zijn ettelijke jaren dienst, nog steeds een toonbeeld van gebruiksgemak.

Ook verwarmd meubilair is nu van de partij, waardevolle spullen kan je voortaan opbergen in het afsluitbare middenvak, de temperatuur valt automatisch te regelen en wie graag zijn ellebogen laat rusten, doet dat in de Wrangler nu op nagelnieuwe deursteunen.



Oei. Is de Wrangler een luxepaard geworden?

Vrees niet, de Wrangler is nog steeds de terreinrat die hij daarvoor was. Aan zijn starre assen, ladderchassis en inschakelbare viewielaandrijving veranderde dus niets. Jammer genoeg betekent dat ook dat het wazige stuur en de wringende kont eveneens nog aanwezig zijn. We moeten zeggen, het is lang geleden dat we nog eens met een vierwieler op weg waren waar we het stuur bijna een kwartslag draaiden en dan nog rechtdoor gingen. En dat terwijl de Amerikanen beweren dat ze hard hebben gewerkt aan een beter stuurhuis!

Nee, dan zijn we meer onder de indruk van de nieuwe diesel. Of beter, een bijgewerkte diesel. Het blok wordt immers nog altijd geleverd door VM, maar werd wel wat getuned. Dat laat zich aan een aantal zaken zien. Om te beginnen is er de cavalerie die er een dikke 20 pk op vooruit gaat. Die 199 paarden vallen nu, door de nieuwe vijftrapsautomaat, ook makkelijker te mennen. Tot slot haalt dit blok met de vingers in de neus de Euro 5-normen. Verwacht echter geen zuinigheidswonder: de 8,3 liter die Jeep gemiddeld opgeeft, haal je alleen als je stilstaat. Reken op een goeie 11 liter op onze Belgische wegen. Althans, dat waren toch de cijfers die onze testwagen met automaat liet optekenen. Ga je voor de manuele zesbak, die overigens standaard van de band rolt met een start-stop-systeem, dan zou je daar makkelijk een litertje af moeten kunnen pitsen.

Waar dan weer niets van werd afgedaan, is de prijs. Die is met 31.900 euro dik 1.000 euro gestegen. Wie trouwens een mooi aangeklede Sahara wil, zoals onze Wrangler Unlimited, mag rekenen op een goeie 40.000 euro. En da's toch een behoorlijke som voor een 4X4 die eigenlijk continu onverhard terrein voor de wielen wil geworpen krijgen.



Motor: L4-turbodiesel, 2776 cc, 199 pk (3600 opm), 410Nm (2600-3200 opm) Transmissie: achterwielaandrijving met inschakelbaar 4X4, 5A Prestaties: 172 km/u, 0-100 km/u in 10,7 sec Normverbruik: 8,3 l/100 km Prijs: 32.500 euro

In dit artikel : Jeep, Jeep Wrangler

Journalist AutoGids/AutoWereld