Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jeep Compass 4xe Trailhawk (2021)

Na een grondige technische update vorig jaar, krijgt de Jeep Compass nu ook een esthetische facelift met vooral een gloednieuw interieur. AutoWereld doet de test met de plug-in hybride Compass 4xe Trailhawk.

50.790 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede generatie Jeep Compass rijdt al sinds 2017 rond op onze wegen, wat volgens onze rekenmachine exact 4 jaar geleden is. Tijd voor een facelift, dus, die Jeep in twee etappes heeft ondernomen: vorig jaar was er de technische revolutie, met een nieuwe benzinemotor (de 1.3 turbo GSE-motor) én twee plug-in hybride varianten met 190 en 240 pk. Nu zijn de looks aan de beurt, met een subtiele maar geslaagde opfrisbeurt aan de buitenzijde. Maar de grote verandering zit binnenin.

Weg is het oude, plastiekerige interieur met een trage infotainmentmodule en een rommelig design. Nu krijg je een strak, horizontaal gelijnd dashboard met zachte materialen, een groot en hoog geplaatst centraal display, digitale tellers en alle knoppen netjes geschikt, al is de positie ervan niet altijd even logisch. Zo hadden we liever knoppen voor de zetelverwarming in plaats van een onhandige bediening via het display. 

Aan het motorenpalet van in 2020 wordt niet geraakt: op benzine heb je de keuze tussen de 1.3 turbo van 130 of 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of 6-traps robotbak met dubbele koppeling, terwijl er maar één diesel is: de 1.6 MultiJet van 130 pk, steeds gekoppeld aan een handbak. Fiscaal interessanter is de plug-in hybride Jeep Compass 4xe, met 190 of 240 pk, afhankelijk van de uitvoering. Wij gingen op stap met de krachtigste Trailhawk. 

Die Jeep Compass 4xe Trailhawk moet ook naast het gebaande pad zijn mannetje moeten staan dankzij eAWD, waarbij de elektromotor op de achteras ligt, en beschermplaten op de kwetsbaarste onderdelen onderaan. Ook de ophanging van de Trailhawk is voorzien op het stevigere werk, terwijl je de aandrijflijn kan optimaliseren voor de ondergrond waarop je rijdt via een schakelaar naast de versnellingspook, met ook de mogelijkheid om de vierwielaandrijving te vergrendelen en een transfertbak met korte verhoudingen te simuleren.

Hoe rijdt het?

Stap je voor het eerst in de 2021 Jeep Compass, dan krijg je direct een 'premium' gevoel van het 'meubilair' (of misschien was dat het contrast met de spartaanse auto waarmee we richting Jeep reden). De zetels zitten lekker zacht, je wordt omringd door mooie en zachte materialen en het centrale display is mooi en werkt snel. Bovendien was ons testmodel uitgerust met luxesnufjes als elektrische zetels met ventilatie  (pakket van 2.150 euro), wat het premium sfeertje nog meer versterkte.

Het premiumgevoel verdween echter toen de batterij aan het einde van zijn Latijn kwam (in theorie na 50 km, in de praktijk na een dikke 30 km). De overgang naar de benzinemotor verloopt schokkerig, terwijl de reacties van het aandrijfgeheel in het algemeen wat te traag zijn, behalve in de Sportmodus. De elektromotor van 60 pk is sowieso onderbemeten voor een auto van dit gewicht (1.935 kilo leeg), waardoor de 1.3 turbo vaker moet bijspringen dan je zou willen.

Je hebt dus nooit echt het gevoel dat je met 240 pk onderweg bent, al zit er wel voldoende snelheid in de Compass 4xe zodra beide motoren en de versnellingsbak een akkoord hebben bereikt over het gewenste vermogen. De kleine Jeep is meer in zijn nopjes bij rustiger rijgedrag, en dan het liefst op glad asfalt, want de geluiden van een ruwe betonbaan dringen ook wat te duidelijk door naar de passagiers.

Nog een laatste kritiekpuntje geven we voor de werking van de elektronische veiligheids- en rijhulpsystemen. Onder andere de radar voor de noodstopdetectie en de adaptieve cruise control werkt wat te gevoelig. Zo word je nog steeds gewaarschuwd voor een obstakel als je al aan het remmen bent, terwijl de snelheidsregelaar pas weer wil beginnen versnellen als je volledig bent gewisseld van rijstrook voor een inhaalmanoeuvre. Kleine irritaties die ervoor zorgen dat we de systemen liever uitschakelen, iets dat je trouwens elke keer opnieuw moet doen bij het starten.

Het AutoWereld-oordeel?

De Jeep Compass maakt een enorme sprong vooruit qua rijbeleving dankzij zijn opgewaardeerde interieur, tenslotte de plek waar je het meest vertoeft in een auto, en zijn geüpdatete technologie. Er blijven echter enkele details die hem ervan weerhouden om een echte topper te zijn in zijn segment. Zo zouden we de plug-in hybride 4xe enkel aanraden als het écht moet van de fiscus, want beter rijden doet hij niet.

Foto's: Shaun Janssens

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm