Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / KIA CEE'D 1.6 CRDi (2012)

De vorige Cee'd was Kia's eerste serieuze gooi naar een volwaardig lidmaatschap van het C-segment. Diens opvolger gaat nu een stap verder en hoopt er de lakens te kunnen uitdelen.

KIA CEE'D 1.6 CRDi (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hij ziet er alvast appetijtelijk uit, de nieuwe Cee'd. Dus designgewijs zit het wel snor, niet waar?

Peter Schreyer, Kia's tekenbaas, heeft zijn huiswerk inderdaad goed gemaakt. De herwerkte 'Tiger grille' en spitse koplampen met optionele dagrijlichten doen bijzonder sportief aan, net als de pronte kont met zijn geblokte bumper en compacte achterruit. Jammer genoeg worden beide gehelen niet op dezelfde wijze met elkaar verbonden. In profiel wringt het design wat, met weliswaar de gebruikelijke stijgende gordellijn, maar evenzeer met een zeer lage neus en vrij hoge dakpartij. Je krijgt dus van opzij bekeken een soort uitgerokken koets. Niet meteen wat je noemt bevorderlijk voor de sportieve geest die de Kia hoog wil houden.

Ook enigszins vreemd, aangezien de nieuwe Cee'd 10 millimeter lager ligt dan zijn voorganger. Idem wat de breedte betreft: ook daar werd een centimeter afgepitst. In de lengte groeide de Koreaan dan weer 50 millimeter. Geen wereldschokkende cijfers, maar genoeg om alle inzittenden wat meer plaats toe te bedelen. Idem achter de achterbank waar je nu minimum 380 liter weg kan moffelen. Nu we het toch hebben over het interieur: dat ziet er bijzonder degelijk uit. De kwaliteitsindruk is er dan ook met rasse schreden op vooruit gegaan. Er wordt nog wel met harde plastics gewerkt, maar om die tegen te komen moet je je hand al een serieus eind onder het dashboard laten zakken. Ook de verzonken tellers vinden we een leuke toets, net als het overzichtelijke en makkelijk te bevelen infotainmentsysteem met aanraakscherm. Alleen jammer dat Kia er niet in is geslaagd zichzelf te overstijgen. Het geheel ziet er, met andere woorden, nog steeds bijzonder Koreaans uit. Terwijl de Cee'd wel volledig wordt ontworpen en gebouwd in Europa.



Ah, maar als hij bij ons werd ontwikkeld, dan zal hij waarschijnlijk wel een Europees gezind weggedrag kunnen voorleggen?

Dat zou je verwachten, niet waar? Deels is dat ook wel zo. De MacPhersons voor- en multilink achterop weten wel raad met de meeste oneffenheden. We zouden zelfs comfortabel in de mond durven nemen. Toch als je je houdt aan de geldende snelheidsregels, want eens je aan het jassen gaat, durft het verenstelsel al eens het noorden te verliezen. Gelukkig blijft de geleiding wel ten alle tijde overeind. De Cee'd kan je behoorlijk vlot de bocht omsturen, al is er ook nu weer een serieuze 'maar'. Het Flex Steer, dat de elektrische bekrachtiging in drie standen regelt, slaagt er niet in een duidelijke communicatie tot stand te brengen tussen de voorwielen en je handen. Enkel in Sport heb je min of meer een idee waar je rubbers je naartoe zullen sturen. We hopen dan ook ten zeerste dat de normale bekrachtiging (dus zonder het Flex-systeem) die job tot een betere einde brengt.

Nu goed, in se hoeft dat niet echt een probleem te zijn. Allereerst omdat het gros van het Cee'd-klienteel niet echt op zoek is naar een scheurijzer, maar vooral omdat de 1.6 CRDi allesbehalve de mechanische beul is die hij op papier belooft te zijn. Wij hadden namelijk zelden het gevoel met 128 pk en 260 Nm op weg te zijn. Pas als je de diesel boven de 2.000 opm jaagt geeft hij thuis om een kleine 1.000 toeren later er definitief de brui aan te geven. Je dient er dus voor te zorgen dat je in die kleine spanne aan je gewenste snelheid zit. Gelukkig schakelt de zesbak nog overtuigend zodat die de meubelen enigszins kan redden. En klinkt de zelfontbrander in alle omstandigheden beschaafd.

Maar de vierpitter zelf weet ons dus niet echt te overtuigen. Behalve dan misschien naar verbruik toe. Zelfs na herhaaldelijk vloeren, bleef onze Cee'd netjes onder de 6 liter. Daarmee blijf je wel een eind van de opgegeven 3,7 liter (97 g/km CO2), maar wie zijn rechtervoet wat intoomt, zou makkelijk rond de 5 liter moeten uitkomen.




Nog goed nieuws te melden?

De prijs uiteraard. Kia's zijn allang niet meer de budgetkrakers die ze in het begin van hun Europese carrière waren, maar zijn vanafprijs van 16.490 euro maakt van de Cee'd wel terug een interessante aanbieding. Let op, voor die som heb je de instapbenzine. Wie graag onze topdiesel heeft, dient al 22.740 euro op te hoesten. Daar krijg je gelukkig een meer dan behoorlijke standaarduitrusting voor in ruil, waardoor ook die versie de nodige aandacht verdient. En meer dan waarschijnlijk ook zal krijgen.

Motor: 1,6 liter, L4, 94/128 kW/pk (4000 opm), 260 Nm (1900-2750 opm) . Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak . Prestaties: 197 km/u, 0-100 km/u in 10,9 sec . Verbruik: 3,7 liter/100 km (97 g/km CO2) . Prijs: 22.740 euro

Eerste test in AutoWereld 311 // juni 2012

In dit artikel : KIA, KIA Ceed

Geschreven door op