Vergelijkende tests
FORD FOCUS 1.5 ECOBLUE // KIA CEED 1.6 CRDi // PEUGEOT...

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Aan de looks zal het alvast niet liggen.
Peter Schreyer en zijn designteam hebben er inderdaad werk van gemaakt. Van de specifieke bumperschilden met knappe led-lichtclusters voor- en twee langs de weerskanten geplaatste einddempers achteraan tot de met Michelin Pilot Sport-rubber omgorde en met rode remzadels gevulde 18-duimsvelgen. Binnenin noteren we dingen zoals rode stiksels, een knap sportstuur en uitstekend steunende Recaro-stoelen.
Laat je niet vangen door de GT-toets op het stuur, want die dient enkel om de centrale teller in een andere modus te zetten. Eentje waarop je snelheid digitaal geafficheerd wordt en waarop je zowel de turbodruk als de newtonmeters kan aflezen. Maar het grijpt niet in op dingen zoals het ESP, de demping of het motormanagement.
Wat ligt er onder de motorkap?
De gekende 1,6 liter-benzinemotor met directe injectie, maar dan ondersteund door een turbocompressor van het twinscrolltype. Het T-GDI blok dat ook het vooronder van de Hyundai Veloster Turbo vult, levert hier 204 pk en 265 Nm. Dat vertaalt zich in een topsnelheid van 230 km/u en een 0 tot 100 km/u-sprintje van 7,7 seconden.
Het blok drijft de voorwielen aan via een manuele zesversnellingsbak. Een gerobotiseerde schakeloptie wordt vooralsnog niet voorzien, net zomin als lapmiddeltjes om de tractie te verzekeren. Vooral omdat dat niet nodig blijkt, want de soepele krachtontplooiing brengt de met kleverige banden geschoeide voorwielen zelden in de problemen.
Hoe heet is deze hot hatch, dan?
Nogal lauw. Want de GT rijdt eerder als een wat vlottere en stuggere Pro_Cee'd dan als een echte sportieveling. Deels omdat dat de bedoeling was, want Kia wilde vermijden in het vaarwater van radicale jongens als de Ford Focus ST, de Opel Astra OPC en de Renault Mégane RS te komen. Maar echte bestuurders blijven dus wel op hun honger.
Niet dat ze niet aan geprobeerd hebben er iets van te maken, want de onderstelset-up kreeg een flinke make-over. Naast een aangepaste stuurinrichting en een stevigere remmenset doet de Pro_Cee'd GT het ook met een verlaagde ophanging, een dikkere stabilisatorstang achteraan, stuggere veren en hardere dempers. Maar het chassis leeft niet, waardoor er te weinig rijplezier te rapen valt.
Naast de Pro_Cee'd krijgt ook de vijfdeurs-Cee'd het GT-logo opgespeld. De Wagon is voorlopig nog niet voorzien, al kan dat nog veranderen. Onafhankelijk van het koetswerk kost de GT-versie minstens 25.490 euro. Kia voorziet ook een rijkelijker uitgeruste First Edition.
Motor: 1.591 cc, L4 (turbobenzine) , 150 kW/204 pk bij 6000 opm, 265 Nm bij 1750-4500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 7,7 sec. Verbruik: 7,4 l/100 km CO2-uitstoot: 171 g/km Prijs: 25.490 euro
[youtube]http://youtu.be/75xU_m6xOjQ[/youtube]