Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / KIA CEE'D 1.6 DCT : Dubbelspel

Het zaad van een kameraad kan geen kwaad. Als de Kia Cee’d is opgebouwd uit dezelfde dna-streng als de Hyundai i30, dan mogen we rekenen op dezelfde kwaliteiten en verzuchtingen, niet? We gaan het na aan de hand van de nieuwe 1.6-benzinemotor en versnellingsbak met dubbele koppeling.

Prijs
NB
  • Score redactie 4.00/20

Overzicht :

Bij de vorige generaties van de Hyundai i30 en Kia Cee’d leek er nog een soort van herenakkoord te bestaan. Kia mocht zich wat sportiever tooien, en bijvoorbeeld ook inzetten op een meer gebeten driedeurs onder de noemer Pro_Cee’d, Hyundai mikte vooral op politieke correctheid. Door twee verschillende strekkingen te bedienen, konden de Koreanen een aanval van op verschillende fronten inzetten, een strategie die ook heeft gewerkt. Met de ingang van de tweede generatie lijken de broedermerken echter minder complementair, en een tik vijandiger met elkaar om te springen. Deze keer pakt Hyundai wél met een driedeurs uit - die nog volgt op latere datum - en ook stilistisch is het niet langer braaf versus stout. Het silhouet van de i30 is scherp en het verschil met de Cee’d is minder groot dan vroeger, al oogt die laatste een veeg minder Koreaans. Peter Schreyer heeft met een oplettend oog naar de Lancia Delta en de Opel Astra gekeken, zoveel is duidelijk, en dat heeft de nieuwe Cee’d een zekere weerstand tegen de tand des tijds opgeleverd. De i30 trad in ons vorig nummer al aan als 1.4 CRDi, en omdat beide modellen zo uitwisselbaar zijn, kozen we in het geval van zijn confrater voor een benzinemotor. Een intrigerende zelfs, want de 1.6 van 135 pk maakt gebruik van directe injectie en een bak met dubbele koppeling, een combinatie die we eerder al in de Veloster bezigden.

In dit artikel : KIA, KIA Ceed

Geschreven door op