Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / KIA CEE’D 1.6 CRDI (115 PK) : Is dit de Golf-Killer?

In het zog van zustermerk Hyundai zet ook Kia een Europees offensief in. De Cee’d moet brokken maken in het populaire C-segment, waar de VW Golf nog steeds de referentie is. Daarvoor werd de Koreaan specifiek voor de Europese markt ontworpen, beschikt hij over enkele uitstekende dieselmotoren en biedt hij voorlopig als enige zeven jaar garantie. We gingen na of dat voldoende is om van de Cee’d een Golf-killer te maken.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met de Koreaanse merken wordt niet meer zo vrolijk gelachen. Eerder groen. Ze nemen een steeds belangrijkere marktpositie in met producten die aantrekkelijkheid, kwaliteit, prestaties en prijs heel goed met elkaar weten te verzoenen. Zo groeiden ze op enkele jaren uit tot geduchte concurrenten voor de Europese constructeurs. In het kielzog van Hyundai begint nu ook zustermerk Kia aan een stevige opmars. Hyundai scoort vooral sterk met zijn compacte SUV’s op een markt die wat verwaarloosd werd door de traditionele spelers. Kia doet hetzelfde, maar waagt zich nu ook in het hol van de leeuw door een nieuwe wagen in het erg belangrijke en felbevochten C-segment te lanceren, waar alle grote spelers aanwezig te zijn. De Koreanen doen dat zonder scrupules en zijn ervan overtuigd dat de Cee’d weldra referenties als de VW Golf, de Ford Focus en andere Citroëns C4 voor de wielen zal rijden. De naam geeft trouwens al aan welke richting men uit wil: Cee’d staat voor C-segment en European Design. De nieuwste Kia werd inderdaad in Europa ontworpen, rekening houdend met onze eisen en verwachtingen, en wordt ook in een gloednieuwe fabriek in het Slowaakse Zilina gebouwd. De productie is er net opgestart en vanaf 2008 moeten er jaarlijks 150.000 voertuigen van de band lopen. In een eerste fase assembleert men enkel de vijfdeurs, die naar schatting 65% van de omzet zal verzekeren. Tegen het jaareinde komen daar nog een break en een driedeurs met coupé-allures bij. De Cee’d kan meteen enkele vinnige diesels in de strijd werpen en heeft als extra troef een totaalgarantie van zeven jaar of 150.000 kilometer, die twijfelaars definitief over de streep moet trekken. We kozen voor de 115 pk sterke 1.6 CRDi, die waarschijnlijk het beste in de markt zal liggen.

In dit artikel : KIA, KIA Ceed

Geschreven door op