Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / KIA RIO 1.1 CRDi (2011)

85 g/km CO2, dat is de normuitstoot van de Kia Rio met driecilinder-diesel. En daarmee is dat de zuinigste auto op de markt, elektrisch aangedreven vierwielers daargelaten.

KIA RIO 1.1 CRDi (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Mooi zo, maar dat gaat niet echt goed vooruit wellicht?

Nee, zo'n 75 pk sterk driepittertje heeft natuurlijk niet de vuurkracht van een V8. De 16,1 seconden over de spurt van 0 naar 100 km/u bewijzen dat. Maar door het te combineren met een kort gespreide zesbak, haalt Kia wel het beste uit dit 1,1 liter kleine blokje, dat pittig aan het gas hangt. Een mooi voorbeeld van hoe downsizing het leven niet te zuur hoeft te maken, mits goed uitgevoerd.

Dit is dan ook sowieso de betere optie dan de benzines, die veel te futloos uit hun sloffen schieten. Of je opteert voor de 1.4-diesel, maar die is dan weer een pak duurder, uiteraard. Let wel, de 85 g/km van de 1.1 CRDi geldt enkel voor het laagste uitrustingeniveau. Wie ook een airco wil, eindigt logischerwijs met een hogere normuitstoot, al blijft het voor deze motorisatie altijd onder de 100 g/km.



Kijk eens aan. En hoe zit het verder met die nieuwe Rio?

Qua design zit het wel weer snor, zoals gewoonlijk bij recente Kia's. Vooral vooraan heeft de Rio een gespierde en zelfzekere uitstraling, van die bochelrug zijn we geen fan. Het interieur is weer een pak aangenamer verpakt dan vroeger het geval was bij de Koreanen. We treffen hier en daar wat minderwaardig plastiek aan, maar eigenlijk is er geen enkele stadswagen die dat niet heeft. Interessant zijn wel opties als stuurverwarming, een parkeercamera of een ingebouwd navigatiesysteem, toch zaken die niet courant zijn voor autootjes van dit formaat.

Het weggedrag is goed, zonder meer. Vergelijk het gerust met een Hyundai i20, waarmee hij ophangingscomponenten deelt. De Rio plakt trefzeker aan de weg, zonder echter veel te entertainen. Typisch Koreaans is het stuur, dat zijn weerstand niet consequent genoeg opbouwt en de communicatie met de voortrein wazig maakt. Het is geen fundamentele fout, maar wie graag het nuttige aan het aangename koppelt, wendt zich in deze categorie beter tot een Ford Fiesta.

De zachte prijs maakt wellicht veel goed.

Mispak je niet, de Koreanen zijn de afprijsbakken ontgroeid. Voor deze 1.1 CRDi betaal je bijvoorbeeld, 15.490 euro, al past de overheid wel 15% bij dankzij de ecopremie. Maar dan nog zit je met een uitgeklede versie zonder zaken als een airco of elektrische ruiten. Wel altijd standaard is de 7 jaar fabrieksgarantie (met een limiet van 150.000 km).

Al bij al geen grote onderscheiding cum laude, kortom. De Rio verzet als model geen bakens in dit extreem competitief segment. Specifiek deze 1.1 CRDi is echter wél een aanrader.



Motor: drie-in-lijn, turbo, diesel, 1120 cc, 75 pk (4000 opm), 170 Nm (1500-2750 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 160  km/u, 0-100 km/u in 16,1 sec. Normverbruik: 3,2  l/100 km Prijs: 15.490 euro

Eerste test in AutoWereld 297 (8 september 2011)

In dit artikel : KIA, KIA Rio

Geschreven door op