Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / KIA VENGA 1.4 CRDi 90 // SUBARU TREZIA 1.4D : Groot en klein

Twee Aziatische monovolumertjes, met namen die klinken als wasproducten. Het meest sexy duo sinds Nicole en Hugo neemt het tegen elkaar op.

Overzicht :

Akkoord, zinnenprikkelend zal dit verhaal niet worden. Relevant des te meer, want autootjes als deze zitten in de lift. In tien jaar tijd is de afzet van dit soort lilliputters met hoogheidswaanzin verdrievoudigd, onder impuls van karretjes als de Toyota Yaris Verso en andere A-Klasses. Ook in dit verhaal spreekt Toyota een aardig mondje mee. De Trezia is immers niet meer of minder dan een van familienaam veranderde Verso-S, de opvolger van die Yaris Verso. Toyota is een van de aandeelhouders van Fuji Heavy Industries, de holding waartoe Subaru behoort. Vandaar de link. Met de in 2010 gelanceerde Venga hoopt ook Kia een mondje mee te praten in deze markt, eveneens in samenwerking met een partner. De in Slowakije gebouwde Venga deelt immers zijn fundamenten met de ix20 van zustermerk Hyundai. Het is met andere woorden drummen om een graantje mee te pikken in een competitief segment als dit. In België zijn het de benzineversies die nipt de bovenhand halen. Voor deze vergelijking kozen we echter de diesels. Ten eerste omdat we de Verso-S vorige maand nog met een benzinemotor aan een detailtest onderwierpen, ten tweede omdat het de zelfontbranders zijn die aanspraak maken op een ecobonus. En bij dit soort auto’s heersen nu eenmaal de budgettaire afwegingen.

DE VENGA OOGT GROTER DAN HIJ IN WERKELIJKHEID IS

In dit artikel : KIA, KIA Venga , Subaru, Subaru Trezia

Journalist AutoGids/AutoWereld