Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LAMBORGHINI AVENTADOR LP 700-4 (2011) - Circuittest

Met de Aventador rijdt Lamborghini een nieuwe vechtstier voor. AutoWereld nam hem bij de horens op het circuit van Vallelunga nabij Rome.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Nog krachtiger en dus sneller dan de Murciélago, waarschijnlijk?

Natuurlijk. De gloednieuwe 6,5 liter-V12 paart een piekvermogen van 700 pk aan een maximaal koppel van 690 Nm, toch 30 pk en 30 Nm meer dan de Murciélago SuperVeloce. En daarmee haalt de Aventador een topsnelheid van 350 km/u en sprint hij in amper 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. En in 24,5 seconden van 0 naar 300 km/u. Alsjeblieft.

Ondanks dat behoorlijk indrukwekkende cijfermateriaal stonden de pure prestaties deze keer niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Een zo goed mogelijke handling, daar draaide het tijdens de ontwikkeling van de Aventador vooral om. En daarvoor moest in de eerste plaats het gewicht naar beneden.

Zoals de Italiaanse stierenfokker reeds aankondigde met de Sesto Elemento-conceptauto, zet Lamborghini zijn toekomstige modellen op een dieet van koolstofvezel. Dankzij de uit drie verschillende carbonsoorten opgetrokken monocoque zet de Aventador 1.575 kilogram op de bascule, een winst van 175 kilo tegenover de Murciélago. En waar die een torsiestijfheid van 20.000 Nm per graad haalde, pronkt de LP 700-4 met een indrukwekkende 35.000 Nm per graad.



Ondanks die focus op het gewicht, blijft de Aventador wel een vierwielaangedreven supersportwagen. Waarom?

Volgens Lamborghini omvat hun supersportwagen-dna drie basispijlers. De Aventador moest een in de lengterichting ingebouwde V12 hebben, een messcherp lijnenspel combineren met naar boven openende zijdeuren en zijn power verdelen over alle vier de wielen. Tijdens het ontwikkelingsproces is achterwielaandrijving dan ook nooit overwogen, zelfs al had het de Aventador verder helpen afslanken.

De ingenieurs hebben wel voor een heel andere aandrijving gekozen. Geen viscokoppeling meer, voortaan vertrouwt de snelste Lamborghini op een Haldex IV-systeem. En voor de verbinding tussen de V12-krachtbron en de vier wielen ontwikkelden ze zelfs een heel nieuwe versnellingsbak.

Opmerkelijk: in tegenstelling tot de DSG-transmissies van de Volkswagen-groep houdt die zogeheten Independant Shifting Rods-zevenbak het bij een enkele koppeling. Dat beperkt het gewicht tot amper 70 kilogram en garandeert "emotionele" schakelovergangen, zoals Lambo-CEO Stephan Winkelmann het openen en sluiten van de koppeling graag omschrijft.

De ISR-versnellingsbak werkt met onafhankelijke, hydraulisch gestuurde schakelstangen die klaargezet kunnen worden voor een hoger of een lager verzet, zonder dat je eerst langs neutraal moet passeren. En dat boost de schakelsnelheid. In de Corsa-modus wipt de Aventador in 0,50 milliseconden van het ene naar het volgende verzet, zowat even snel als de befaamde F1-bak van de Ferrari 599 GTO.



Wat houdt die Corsa-circuitmodus precies in? En voel je het verschil met de andere settings?

De Aventador pronkt met drie rijmodi, waarvan de Corsa-stand de extreemste is. Die voor circuitgebruik bestemde setting houdt niet alleen een hondsbrutale schakelprogrammatuur in, maar zet tevens de motorrespons op scherp, duwt de tolerantiegrenzen van de elektronisch rijhulpsystemen achteruit en regelt de vierwielaandrijving en de sturing van de differentiëlen in functie van de optimale rondetijd.

Daarnaast heb je ook een voor dagdagelijkse verplaatsingen bedoelde Strada-stand waarin de Lamborghini een onderstuurd karakter krijgt en een Sport-modus waarin de Aventador LP 700-4 veel gretiger gaat oversturen. Ideaal wanneer niet de de laatste honderdsten op de chronometer tellen, maar wel de breedte van je glimlach.

En het circuit van Vallelunga schonk ons de ideale omstandigheden om de aan die verschillende setting gekoppelde rijkarakteristieken te onderzoeken. Vooral omdat het na de middag stevig begon te regenen.

De nu ook bij lage toerentallen met koppel gezegende V12 garandeert waanzinnige hernemingen, de koolstofkeramische remmen houden het zaakje mooi onder controle, de ISR-bak schakelt als een mitrailleur en dankzij de alert reagerende vierwielaandrijving en de klevende Pirelli-rubbers vind je haast altijd en overal grip. Zelfs als de baan er kletsnat bijligt. Maar laat de zweep knallen en de Lamborghini verliest zijn goede humeur. Deze stier wordt liever vloeiend bereden.

Het blijft dan ook een supersportwagen met 700 pk aan boord. Niet langer het onberekenbare, levensgevaarlijke monster dat de Murciélago was, maar niettemin het soort vierwieler waarvoor je het nodige respect moet opbrengen. Al krijg je daar anno 2011 ook veel meer voor in de plaats. Zoals afwerkingskwaliteit op Audi-niveau, bijvoorbeeld.



Motor: V12-benzine, 6498 cc, 700 pk (8250 opm), 690 Nm (5500 opm) Transmissie: vierwielaandrijving (Haldex IV), 7r Prestaties: 350 km/u, 0-100 km/u in 2,9 sec Normverbruik: 17,2.Prijs: 318.230 euro

Eerste Test in AutoWereld 291 (19 mei 2011)

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas