Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lamborghini Aventador S (2018)

Achter dat S-achtervoegsel gaan een heleboel upgrades schuil, die de Lamborghini Aventador naast sneller ook leuker maken. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Aventador was altijd al een steengoede Lamborghini. Een speeltje voor mannen met borsthaar, gezegend met een sexy lijnenspel en aangedreven door een machtige V12. Een waardige opvolger voor de Countach, de Diablo en de Murcielago. Bij zijn lancering in 2011 helemaal mee met zijn tijd.

En toen presenteerde Porsche de 918 Spyder, lanceerde Woking de McLaren P1 en Maranello de LaFerrari, een generatie hybride supersportwagens die de lat geen centimeters, maar meteen meters hoger legde. Plots leek de Aventador een dinosaurus. 

Die technologische achterstand krijgt Lamborghini niet overbrugd met de introductie van een opgewaardeerde S-versie, maar de Italianen zijn er wel in geslaagd het vuurspuwende beest weer salonfähig te krijgen.

  • Meer vermogen, in de S-versie ontwikkelt de V12 nu 740 pk
  • Nieuw aeropakket met actieve achterspoiler voor extra downforce
  • Introductie van een meesturende achteras
  • Extra rijmodus: de Ego-setting

2017 Lamborghini Aventador S

Dat blijft een atmosferische V12, toch?

Jawel, vooralsnog geeft Lamborghini niet toe aan de lokroep van turbokracht. Dat extra vermogen zijn de ingenieurs dan ook in de nok van het toerentalbereik moeten gaan zoeken.

Het maximumtoerental van de atmosferische 6,5 liter-V12 werd opgetrokken van 8.350 naar 8.500 toeren per minuut, waardoor het vermogen naar 740 pk klimt. Het maximumkoppel bedraagt nog steeds 690 Nm. De Aventador S heeft aan 2,9 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 350 km/u.

Al doe je het niet voor de specificaties noch voor de prestaties, wel voor de uitzinnige klank. We zijn door zowat elke tunnel die België rijk is gereden, alleen maar om met de schakellepels te spelen en naar de soundtrack te luisteren.

Die gerobotiseerde ISR-zevenbak blijft evenwel de achilleshiel van deze Lambo. Te traag en te nukkig in vergelijking met de hedendaagse units met dubbele koppeling, zeker in de automatische modus. Gelukkig hangen er schakellepels aan de stuurkolom. 

Sneller rechtdoor, maar hoe zit het met het bochtenwerk?

Omdat de Aventador S een actief meesturende achteras krijgt, moesten Lamborghini aan de slag met de geometrie van het onderstel en de set-up van de ophanging. En die chassismodificaties doen wonderen voor de beweeglijkheid. Je moet minder aan het stuur draaien en je voelt beter wat de voorwielen precies doen, wat de communicatie tussen man en monster aanzienlijk bevordert.

Die vierwielsturing zorgt er bovendien voor dat de achterwielen meer tractie vinden, waardoor de vierwielaandrijving minder koppel naar de voorwielen moet sturen en waardoor onderstuur daadkrachtig bestreden wordt. 

De glasheldere gasrespons van de V12 helpt ook, zodat je de gekozen rijlijn eenvoudig kan corrigeren met de rechtervoet. Je hebt niet langer de indruk dat je wordt gereden, wel dat jij de teugels in handen houdt.

2017 Lamborghini Aventador S

De Aventador ziet er ook iets anders uit...

De sierlijke koetswerkvormen blijven, maar de windtunnel stuurt het een en ander bij. De agressiever gesneden neus verwelkomt een aangepaste splitter met hertekende koelsleuven, onder de wellustige billenpartij hangt een centraal gemonteerde einddemper met drie uitlaatpijpen en een herwerkte diffusor met verticale tussenschotten. Het oogt vetter en verbetert zowel de koeling als de aerodynamische efficiëntie.

Al komt de grootste winst op naam van de nieuwe achterspoiler, een actief exemplaar dat de hoek en dus de gegeneerde downforce aanpast aan de gereden snelheid en de gekozen rijmodus. De Strada-, Sport- en Corsa-standen krijgen het gezelschap van een zogeheten Ego-setting die je toelaat om de kalibratie van het stuur, de ophanging en het onderstel onafhankelijk van elkaar in te stellen. Naar persoonlijke smaak. 

Het AutoWereld-verdict?

De Aventador S is een ouderwetse supersportwagen met moderne trucjes. Een Lamborghini waar je niet alleen naar kan blijven kijken, maar waar je ook mee wil blijven rijden. Het liefst oerend hard.

2017 Lamborghini Aventador S

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas