Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / LAMBORGHINI HURACAN LP610-4 (2014)

Na een carrière van 11 jaar en vlot 14.000 verkochte exemplaren vervangt Lamborghini de Gallardo door deze Huracan LP610-4. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

Wat is er nieuw?

De Gallardo mag op pensioen, voortaan is het aan de Huracan om de verkoopstatistieken van Lamborghini te leiden. Al klinkt dat eenvoudiger dan het eigenlijk is, want van zijn voorganger verkocht de Italiaanse stierenfokker meer dan 14.000 exemplaren over een periode van 11 jaar. Al maakt Sant'Agata Bolognese zich daar weinig zorgen over. Sinds het openen van de orderboeken een half jaar geleden sleten ze meer dan duizend wagens. Welke crisis?

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

Een oogopslag volstaat om te zien dat je met een Lamborghini te maken hebt. Op foto oogt hij ons wat te gelikt, maar in het wild overtuigt het lijnenspel moeiteloos. De ontwerpers hebben hun stikende best gedaan om het koetswerkdesign clean te houden. Hoewel spoilers geweerd worden, ontwikkelt de Huracan 50% meer downforce dan de Gallardo die hij vervangt. Winst die haast volledig toe te schrijven valt aan de aerodynamisch vormgegeven vloer.

Wat zit er onder de motorkap?

Lamborghini weert drukvoeding, de achtersteven vult zich opnieuw met een atmosferische 5,2 liter-V10. Het opgewaardeerde blok paart een piekvermogen van 610 pk aan een maximumkoppel van 560 Nm, power die naar alle vier de wielen gestuurd wordt door een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Die schakelt beduidend sneller en vloeiender dan de brutale E-Gear uit de Gallardo, maar levert daardoor ook wat in aan sensaties. Het 4x4-systeem wisselt de visco-koppeling voor een alerter reagerend Haldex5-exemplaar, maar de continu variabele 30/70-split blijft.

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

En dat maakt de Huracan sneller dan de Gallardo. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 325 km/u, toch verbruikt deze Lambo 11% minder. Met dank aan de efficiëntere verbranding, de slimmere versnellingsbaksoftware en het stop-startsysteem. Op het circuit van Nardo toont de Huracan zich bovendien twee volle seconden sneller dan de snelste straat-Gallardo.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Voor de ergonomie van de cockpit ging Lamborghini ten rade bij de Universiteit van Rome. De richtingaanwijzers en de ruitenwisser bedien je via knopjes op het stuurwiel, waarop zich ook de schakelaar bevindt waarmee je de verschillende rijmodi selecteert. Op de stuurkolom staan twee flink uit de kluiten gewassen schakellepels. Handig: de grote hendel waarmee je de bak in zijn achteruit zet. Net zoals we dat zagen op de Aventador, kan je de starttoets pas beroeren nadat je een veiligheidsklepje weggeklapt hebt.

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

Op de zwevende middenconsole vinden we tevens de MMI-bediening van het centrale infotainmentsysteem, waarvan het scherm geïntegreerd werd in de volledig digitale tellerpartij. Het is evenwel geen Virtual Cockpit, zoals in de Audi TT. Het was wel even zoeken naar een goede zithouding, want de stoel stond ons wat te hoog en bood niet de verhoopte steun. Ook de zichtbaarheid rondom is ronduit dramatisch, gelukkig brengt de parkeercamera enig soelaas bij het manoeuvreren.

Hoe rijdt de Huracan?

Helemaal anders dan de nukkige Gallardo. Niet alleen omdat de versnellingsbak vloeiender van het ene naar het volgende verzet glijdt of omdat de geluidsdemping stukken beter werd, wel omdat het onderstel veel toegeeflijker blijft bij dagdagelijkse verplaatsingen. Zeker als je voor de magnetische dempers opteert. Het is niet langer een straf om monotone snelwegkilometers op de teller te zetten of om gezapig door de binnenstad te slenteren. Een filosofie die deze Lamborghini deelt met de McLaren 650S.

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

De Huracan staat op een gloednieuw onderstel dat een basisstructuur uit aluminium combineert met elementen uit CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). Makkelijker en goedkoper om te maken dan een volledig uit koolstofvezel opgetrokken chassis, maar wel zowat even sterk en stijf. En dat merk je zodra het mes tussen de tanden mag. Schakel van de Strada-modus naar de Sport of de Corsa en deze briesende stier ontpopt zich als een rasechte sportwagen.

Onze testwagen kwam met het Lamborghini Dynamic Steer, een stuurinrichting met variabele overbrengingsverhoudingen. Heel direct bij lage snelheden, minder direct zodra het tempo toeneemt. Een set-up die vooral de rijstabiliteit ten goede komt. De feedback is uitstekend, maar nog steeds niet op het niveau van pakweg een Ferrari 458. De Italia toont zich bij het bochtenpikken bovendien spitser en agressiever, waar de vierwielaangedreven Huracan wat luier van apex naar apex snelt.

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

Wat moet dat kosten?

Genoeg. De basisprijs van de Huracan bedraagt 205.095 euro, toch een 20.000 euro meer dan de Gallardo. En voor zaken zoals elektrisch verstelbare en verwarmde zetels (2.000 euro), een bluetooth-connectie om handenvrij te bellen (700 euro), parkeersensoren met achteruitrijcamera (2.800 euro) en een navigatiesysteem (2.300 euro) moet je nog steeds opleggen. Toch zijn de sleutel en sommige dashboardmodules die van een bescheiden Audi A3.

Het AutoWereld-oordeel?

Het rauwe randje waarvoor Lamborghini zo beroemd/berucht is, blijft aanwezig. En gelukkig maar, want een wilde stier blijft een wilde stier. Alleen bepaalt de bestuurder voortaan zelf wanneer hij de rode lap bovenhaalt en de atmosferische V10 zijn duivels mag ontbinden. Dan zal je het ook geweten hebben, want het gaat verbazend goed vooruit. Ook op circuit, waar de Huracan beter luistert, beter communiceert en beter reageert.

Review Lamborghini Huracan LP610-4 (2015

De concurrentie?

De Ferrari 458 Italia, natuurlijk. Die andere Italiaan. Al vinden we het onderkoelde karakter van de Huracan beter aansluiten bij dat van een McLaren 650S of dat van een Porsche 911 Turbo S. Maar de voornaamste rivaal komt volgend jaar pas kijken, wanneer Audi de tweede generatie van de R8 op de sportwagenwereld loslaat. Dezelfde hardware, maar een andere invulling.

De technische gegevens?

Motor: 5204 cc, (V10, benzine), 449 kW/610 pk bij 8250 opm, 560 Nm bij 6500 opmTransmissie vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4459/1924/1165 mm Prestaties: +325 km/u, 0-100 km/u in 3,2 sec. Normverbruik: 12,5 l/100 km ( 290 g/km CO2) Prijs: 205.095 euro (oktober 2014)

 

 

 

 

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán