Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DEFENDER BIGFOOT (2012) - Sneeuwtest

Meer dan wat vlokken sneeuw is er niet nodig om onze natie tot stilstand te brengen. AutoWereld zocht en kroop achter het stuur van de oplossing: de Defender Bigfoot!

DEFENDER BIGFOOT (2012) - Sneeuwtest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Bigfoot? Verschrikkelijke sneeuwman? Help even...

In 2005 gebeurt het onwaarschijnlijke in IJsland. Een konvooi Land Rovers, met aan boord o.a. journalisten, raakt in een fel om zich heen woeiende sneeuwstorm verzeild. De zichtbaarheid valt terug tot nul en de weg, of wat daar moet voor doorgaan, raakt in een mum van tijd bedolven onder een dikke laag sneeuw. Aan een tempo van een halve kilometer per uur kruipt de colonne voorwaarts, tot de storm hen zowat volledig inkapselt. Er wordt hulp ingeroepen, en die komt er in de vorm van speciaal geprepareerde bigfoots van... Toyota.

Uiteindelijk bereikt het team veilig en wel de beschaafde wereld, maar de naam van de redder blijft een bittere pil om door te slikken. Ook al gaat het dan om flink getunede Hiluxen, eens terug in Engeland commandeert de leider van het gezelschap David Sneath tot de bouw van een concurrent. Een karwei voor Land Rover Special Vehicles. De Defender Bigfoot is geboren. En wij kunnen ermee rijden.



Het kan amper ironischer. We kruipen aan boord van dit ploegbeest op een presentatie in Finland. Op het ogenblik dat België eveneens kreunt onder een sneeuwvlaag en het land wordt lamgelegd door meer dan 1.200 kilometer file. Een triest record, dat voor deze Defender nog schier surrealistischer lijkt. Want met het arsenaal dat deze knaap meezeult kun je gewoon in Groot-Bijgaarden het veld in, om na een rechtdoortocht van zo'n 40 kilometer aan de Antwerpse ring weer de snelweg op te rijden.

Wat is het verschil tussen een gewone Defender en deze Bigfoot?

Meteen opvallen doen natuurlijk de extra verbrede wielkasten die nodig zijn om de 38 inch grote banden te huisvesten. Het zijn Mickey Thompson Baja Claw-offroadbanden. Die hebben een zelfkuisend patroon om optimale tractie in sneeuw en modder te bewaren. Wat zit er nog zoal op? Een tot 5 centimeter te tillen ophanging (voor en achter), een differentieelvergrendeling op de achter én - jawel - de vooras, een crawlertransmissie voor ultralage kruipsnelheden, een externe rolkooi, een winch op de voorbumper en één op de achterbumper.



Door een nieuw trajectoire voor de elektriciteitsbedrading haalt deze Bigfoot een doorwaaddiepte van 1500 mm. Juist ja, dat is dus een bedding van anderhalve meter. Het resultaat is een super-Defender die zowel de Himalaya, de Gobi-woestijn als het Amazonewoud in zijn dooie eentje kan trotseren.

We ploegen ermee door een ondergesneeuwd veld, waar de sneeuw een tapijt van dik halve meter heeft uitgestrooid. Rudimentair schokt de Bigfoot zich in gang. De 120 pk sterke  2,4 liter-diesel reutelt zich nukkig in gang alsof hij zich in het vooronder van een John Deere bevindt. Nochtans merk je meteen dat de Defender zich volledig in zijn sas voelt. Zachtjes schuift hij over de sneeuw en kabbelt zich een weg verder. We ploegen wat dieper om hem uit te dagen. Dreigt een wiel door te spinnen dan blokkeer je eventjes kortstondig een differentieel. Blokkeer je ze alledrie dan wil de Defender enkel nog rechtuit. Die ingreep dient dus enkel de noodgevallen.



Indrukwekkend, zelfs voor een diehard terreinwagen. Zijn er ook nadelen?

Door de ballonbanden stuurt een oceaanstomer preciezer en hij is best breed, waardoor het oppassen is over nauwe passages zoals bruggetjes die weilanden met elkaar verbinden. Bovenal blijft het ook een Defender, waardoor de ruimte binnenin nogal krap bemeten is en dat helpt het controlegevoel niet vooruit. Het gevaarlijkste is misschien wel het gevoel van onoverwinnelijkheid dat zich algauw in overmoed kan vertalen bij de bestuurder. Zoals David Sneath het bondig samenvat: 'Eventually you can get anything stuck.' (uiteindelijk kun je alles vastrijden).

Land Rover gebruikt zijn Bigfoots alleen als recuperatievoertuigen. Hij is dus niet op de particuliere markt verkrijgbaar. Maar naar die-hardfans zal uiteindelijk wel worden geluisterd. Even aankloppen bij Special Vehicles, luidt de boodschap. Of bij Toyota langsgaan...

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender

Geschreven door op