Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / IVECO MASSIF 3.0 HPT // LAND ROVER DEFENDER 110 TD4 : Titanenstrijd

'Oei, dat wordt lastig!’ Met die woorden besloten we de avond voor de grote confrontatie tussen rijdend icoon Land Rover Defender en zijn Iveco Massif uitdager onze voorbereiding. Francorchamps was die dag voor de zoveelste keer bijna van de aardbol gespoeld, waardoor het terrein er verraderlijk vettig bij lag. Hier zou zich alleen de beste nog doorheen spartelen.

Overzicht :

Enkele maanden geleden ontmoet- ten we Roger Crathorne, bijgenaamd Mister Land Rover, die net een boek had geschreven over zijn leven bij het Britse terreinwagenmerk. Een boek vol wetenswaardigheden en anekdotes, waarvan eentje in de aanloop naar deze tweekamp onze aandacht trok. Crathorne heeft zich in heel zijn carrière maar één keer muurvast gereden. Zo vast dat hij te voet hulp moest zoeken. En om het verhaal nog wat pittiger te maken, was zijn passagier de zoon van de directeur van Santana, de terreinwagenfabrikant die al sinds 1956 in Spanje Land Rovers onder licentie bouwde. ‘Ik had een beginnersfout gemaakt door het materiaal voor de rit niet te controleren. Dat de windas niet werkte, merkte ik pas toen het al te laat was’, verontschuldigde de Britse testrijder zich.
De Santana is de basis waarop het Italiaanse Iveco, dat twee jaar geleden het Spaanse merk opkocht, zijn Massif heeft gebouwd. Een degelijke, maar oude basis, want Santana gebruikte de fundamenten van de in 1983 afgezwaaide Land Rover Series II, de laatste die op bladveren stond. Bij Land Rover konden ze alleen maar hopen dat ze geen tweede keer een (letterlijk) modderfiguur zouden slaan in het bijzijn van een (ex-)Santana. Toch sloeg de onrust vooral toe bij Iveco. Omdat we de eersten waren die de Massif met de Land Rover Defender gingen vergelijken, hadden ze een Italiaanse testrijder meegestuurd om alles scherp in de gaten te houden. We vergastten hem en zijn auto op een typisch Belgisch weertje.

-

Geschreven door op