Leunde de vorige Range Rover Sport nog op de fundamenten van de Discorvery, dan gebruikt de nieuweling de Range als technologische basis. Visueel probeerden de designers de link te leggen tussen de grotere Range Rover en de compactere Evoque.
Ondanks zijn beduidend dynamischere focus zou de Sport zijn uitmuntende terreineigenschappen moeten behouden. Zeker als je kiest voor de transferbak met twee verhoudingen in combinatie met de optie tot lage gearing. De Sport beschikt verder ook over hetzelfde Terrain Response-systeem als de klassieke Range. Weet je ook graag op welke diepte je aan het rijden bent? Neem dan ook het nieuwe Wade Sensing.
Om het sportieve karakter te garanderen, heeft Land Rover het chassis, de ophanging (dubbele wishbones en multilink) en het koetswerk volledig gesmeed uit aluminium. Met de 258 pk sterke TDV6-dieselmotor weegt de auto 420 kilo minder en ligt de CO2-uitstoot 15% lager dan bij zijn voorganger.
Motor niet krachtig genoeg? Binnen het dieselgamma kan je ook nog kiezen voor een SV6-variant met 292 pk en een 4,4 liter-SDV8 met 339 pk. Voor de sterkste Sport, dan spreken we over benzine, moet je de door een supercharger opgehitste 5 liter-V8 met 510 pk hebben. Alle motoren krijgen alvast het gezelschap van een ZF-achttrapsautomaat.
De Range Rover Sport zal in de loop van het derde kwartaal van dit jaar te koop zijn.
Nieuwe modellen
Vernieuwde Range Rover Sport als P400e Plug-in Hybrid
