Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RANGE ROVER SPORT 3.0 SDV6 (2013)

Range Rover en Sport zijn de jongste jaren geen tegenpolen meer van elkaar. Generatie twee maakt de spreidstand nog wat wijder.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Chile_V8Supercharged_040

Is dit dan de light-versie van de Range Rover?

Nee, dat is niet echt een correcte omschrijving. Al is het wel zo dat beide grote Range Rovers nu uit dezelfde mechanische pool komen, terwijl de vorige Sport de tweelingbroer was van de Discovery. Net als de vorig jaar gelanceerde Range heeft deze dus een zelfdragend koetswerk uit aluminium, met vooraan een geïntegreerd ladderframe. En een gelijkaardige gewichtsbesparing, liefst 420 kilo in dit geval.

Ook visueel is de link tussen beide glashelder. De Sport is iets korter en lager maar heeft verder hetzelfde gezicht als de Range. Een veel moderner voorkomen, meer in de lijn van de Evoque. Met dus die spitse lichtblokken, aflopende daklijn en kleinere ruitoppervlakken. Helaas zijn de proporties daardoor ook wat uit balans, de deuren zijn zo gigantisch dat het evenwicht tussen glas en aluminium niet zo mooi past als op dat kleine model. Frontaal oogt de Sport wel heel wat dynamischer, door de schuinere neus en voorruit lijkt de auto wat meer achterover te leunen.

Wel light is de terreinuitrusting. Het is te zeggen, deze SDV6 heeft standaard het gekende Terrain Response-systeem met centraal een Torsen-differentieel en geen veldversnellingen. Duurdere versies (en de V8) hebben dat wel en maken bovendien gebruik van de tweede generatie van het Terrain Response, dat volautomatisch kan werken. Hier kost de optie 620 euro.

Chile_V8Supercharged_017

Terreinrijden is dus geen probleem voor de Sport?

Nee, het is redelijk hallucinant hoe vlotjes dit gevaarte door onherbergzaam terrein trekt. Toch zeker als je daar de rijdynamiek naast legt. Een grotere spreidstand tussen de twee vind je simpelweg nergens anders. Qua sportief rijden is dit een andere wereld dan bij de vorige generatie, zeker met het actief gestuurde sportdifferentieel op de achteras. De koetswerkcontrole is schitterend, de afstelling van het stuur intuïtief en de transmissie legt het accent op de achteras, waardoor je redelijk overstuurd snelle bochten kan nemen. De auto voelt kleiner aan dan hij werkelijk is. Een nadeel van de strakke ophanging en grote velgen (minstens 19 duim) is dat de demping niet top is, ondanks de luchtvering.

Ongelooflijk hoe dat scherpe chassis overeind blijft in de modder. Met een wieluitslag van meer dan een halve meter, royale op- en afrijhoeken en een doorwaaddiepte 85 centimeter (mét sensoren onderaan de spiegels!) zijn er weinig SUV's of offroaders die de Sport kunnen volgen eens de handen uit de mouwen moeten.

Chile_V8Supercharged_120

En heb je verder dezelfde luxe als in de grote Range?

Zeker, wie budget overhoudt voor de riante optiecatalogus kan de Sport aankleden als een limousine: twee extra achterstoelen (elektrisch bediend), de modernste veiligheidselektronica, een aanraakscherm met dubbel zicht, sfeerverlichting, TV-schermen achteraan, enzovoort, enzovoort. Het geheel zit verpakt in hetzelfde interieur van de andere Range Rover, met een knappe afwerking en uitmuntende sportzetels. Jammer wel dat de multimedia-unit achterhaald is. De grafieken stammen uit het pre-iPhone-tijdperk stammen en de bediening mist logica.

Dat laatste is het voornaamste werkpuntje voor Jaguar-Land Rover. Verder is deze Sport indrukwekkend veel beter geworden dan de vorige. Sportwagen, terreinbeul en limousine in één geheel, bovendien een heel pak lichter en dus sneller en zuiniger dan voorheen. Een indrukwekkend staaltje know-how, kortom. Zeg nu nog dat de Britse autoindustrie niets meer voorstelt.

RRS_HD_Edit_004

Motor: 2993 cc, V6 (biturbodiesel), 215 kW/292 pk bij 4000 opm, 600 Nm bij 2000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Prestaties: 218 km/u, 0-100 km/u in 7,2 sec. Normverbruik: 7,5 l/100 km  CO2-uitstoot: 199 g/km Prijs: 71.200 euro

Chile_V8Supercharged_024

Geschreven door op