Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RANGE ROVER SPORT SVR (2015)

550 pk en 680 Nm voeden aan een SUV die in de eerste plaats comfortabel en terreinvaardig moet zijn, is dat wel zo'n goed idee? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?
De SVR is het nieuwe vlaggenschip van de Range Rover Sport-familie. En meteen van de Range-tak op zich, aangezien er van die laatste niet meteen een SVR-versie in de pijplijn zit. Wel een SVO-variant, al speelt die vooral op de ongebreidelde luxe die je associeert met de grootste der Range Rovers. Beide afgeleiden worden wel in dezelfde ateliers geprepareerd, zijnde die van Jaguars en Land Rovers Special Vehikel Operations. Volg je nog?

Laat het ons even simplificeren: het SVO-team (wat dus staat voor Special Vehicle Operations) valt te vergelijken met de M-afdeling van BMW of de Quattro-brigade van Audi. De ingenieurs van die cel horen de huis-tuin-en-keukenproducten van een extra snuif peper te voorzien (in casu de Range Rover Sport SVR). Al kan dat, in het geval van de Britten, eventueel dus ook een teug zout zijn (in deze belichaamt door de Range Rover SVO).

Wat is er nieuw?
In se niet zoveel. De SVR onderscheidt zich esthetisch met wat sportieve accenten genre sportiever radiatorrooster, grotere velgen, agressieve luchthappers en geblokte zijschorten. Maar voorts blijft dit in grote lijnen een Range Rover Sport. Weliswaar met een gepimpte 5 liter-V8.

Het is trouwens voor dat massieve blok dat heel wat van die optische wijzigingen er kwamen. Naast sportiever dienen ze immers ook vaak een aerodynamisch doel, met in de eerste plaats een koelende functie. De temperatuurregeling bleek dan ook de grootste uitdaging, wat het des te vreemder maakt dat de sleuven net boven de wielkasten en die in de motorkap niet opengewerkt zitten.

WEGTEST:

Wat zit er onder de motorkap?
Die V8 met compressor dus, hier voor de gelegenheid opgekieteld tot 550 pk en 680 Nm. Dat volstaat om in 4,7 seconden richting 100 km/u te knallen en dat  sprintje rustig vast te houden tot de 260 km/u-markering passeert. Sportwagencijfers die in deze echter geklokt worden door een 2,3 ton wegende SUV.

Maar hoe impressionant die cijfers ook mogen zijn, het is niet zijn potentieel waarom je deze Range Rover Sport op je oprit wil. Dat krijg je immers toch nooit volledig kwijt op het snelheidsbeperkende wegenstelsel dat deze lap land in de aanbieding heeft. Nee, de SVR koop (en koester) je omwille van de grol die onder de bumper komt gerold. Een diepe bas die staccato oploopt tot een zinderend gehuil eens de rode zone nadert. Een verslavende auditieve kick die keer op keer je trommelvliezen doet tintelen. En die van elke omstaander in een straal van honderd meter.

WEGTEST:

Hoe rijdt de SVR?
Dat hangt ervan af waar je je die vraag stelt. Zoals al gezegd, is dit in de eerste plaats een Range Rover en die schrijven comfort altijd met grote C. Zelfs al staan de dempers en veren, in het geval van de SVR, iets minder vergevingsgezind afgesteld. In de dagelijkse omgang blijft deze Sport dan ook ten allen tijde de gentlemen die hij hoort te zijn.

Aan de andere kant van die balans wacht ruw terrein. Herkomst is nogal een issue bij de Britten, een verleden dat bijgevolg geen enkel Land/Range Rover-product mag verloochenen. Ook niet als die 550 paarden onder de kap heeft. Zo gezwind hij daarnet richting plaatselijke bakker stoof, zo vlot tackelt hij een paar minuten later het omgeploegde veld dat de warme pistolets nog scheidt van de ontbijttafel.

De SVR gokt dus op twee paarden en komt daar eigenlijk aardig mee weg. Tot je hem ook in habitat drie loslaat: het circuit. Als we de marketingpraat mogen geloven, zou de sterkste der Sports zich daar thuis moeten voelen als een vis in het water. Klopt. Tenminste, als dat dan respectievelijk een walvis en een zwembad betreft.

Het is misschien wat kort door de bocht (no pun intended), maar je voelt dat de SVR moet knokken om zijn logge ledematen in de juiste plooi gewrongen te krijgen. Gelukkig staat er een legertje elektronische regelaars paraat om zowel voor- als achterkant zo snel en vlot mogelijk de bocht om te helpen, terwijl de Range Rover eveneens als vanouds kan terugvallen op een permanente vierwielaandrijving. Maar of dat dan volstaat om een Porsche Cayenne Turbo of BMW X6 M achter je te houden?

WEGTEST:

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Hoewel ze hem beeldig staan en eigenlijk ook behoorlijk zitten, zouden we de speciaal ontworpen sportkuipjes toch laten voor de comfortstoelen van de gewone Sport. Waarmee we meteen het grootste verschil binnenin gecoverd hebben. En ook onmiddellijk bovenstaande vraag van antwoord is voorzien: zalig, zoals in elke Range Rover Sport!

Wat moet dat kosten?
128.600 euro, waarmee de SVR met voorsprong de duurste Range Rover Sport is van het moment. Zeker nu de \'gewone\' 5 liter-V8 met de komst van de Special One in ons land uit de cataloog werd verdreven. Dat maakt dat de kloof tussen de tweede in de prijsrangschikking, zijnde de 4,4 liter-V8 op diesel, maar liefst 28.600 euro bedraagt. Een kleine Evoque dus.

Een som waar bovendien een aardige cent bijkomt als ook de bedrijfskosten worden gerekend. Met een opgegeven gemiddelde van 13 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 298 g/km staan zowel je benzineboer als Vadertje Staat je met een brede glimlach op te wachten.

WEGTEST:

Wat is het AutoWereld-oordeel?
De sound is ongeëvenaard, net zoals het comfort. Zijn dat toevallig twee items die hoog in je lastenboek staan, zoek dan zeker niet verder. Zoniet, wordt het een dubbeltje op zijn kant voor de SVR. Hij is zeker niet de meest snedige van het gepimpte SUV-pak, noch is hij de grootste of exclusiefste. Deze Sport valt daar overal zo wat tussen. Tja, dat krijg je nu eenmaal als je perse totaal tegenovergestelde waarden aan elkaar wil koppelen. Hoe mooi die, los van elkaar, ook mogen zijn.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?
We hebben de Porsche Cayenne Turbo (S) en BMW X6 M al eerder vernoemd, een lijstje waar zonder twijfel de binnenkort verwachte Mercedes-AMG GLE Coupé aan toegevoegd mag worden. En wie weet zelfs de Q7. Als Audi die tenminste langs zijn Quattro-afdeling wil laten passeren.

Motor: 4999 cc, ( V8, compressorbenzine), 405 kW/550 pk bij 6500 opm, 680 Nm bij 2500-5500 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4850/2073/1780 mm Prestaties: 260 km/u, 0-100 km/u in 4,7 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 13,0 l/100 km (298 g/km) Prijs: 128.600 euro

Geschreven door op