Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RANGE ROVER HYBRID (2013)

Grote SUV's worden vaak verguisd voor hun ecologische voetafdruk. Zijn hybrides de remedie? Land Rover waagt zijn kans met de Range Rover Hybrid, een combo van diesel en stroom.

RANGE ROVER HYBRID (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

RR_Hybrid_14MY_Range_Drive_061113_12

Een tijd geleden brak Greenpeace nog in bij Land Rover, omdat het vindt dat de Range ons klimaat wurgt. Is de boeman plots een geitenwollen sok geworden?

In theorie wel. De elektrische assistentie - met lithium-ionbatterijen nota bene - die de V6 krijgt, doet het verbruik dalen naar 6,4 liter per 100 kilometer. Oftewel een CO2-uitstoot van 169 g/km. Officieel is dat niet slechter dan wat een Evoque SD4 achteroverdrukt, en het is ook een dikke liter beter dan de louter op diesel opererende zescilinder.

Op die TDV6 is de hybride ook gebaseerd, maar dankzij de extra 36 kW van zijn elektromotor spurt hij net zo snel als de SDV8 naar 100 km/u. In het totaal heeft de Hybrid 340 paarden en 700 newtonmeter op het schavot. Dat vermogen is een perfecte weerspiegeling van het rapport van de achtcilinderversie.

Het verschil zit hem in de net iets minder romige krachtontvouwing en de contanten, natuurlijk. Je bespaart 2.484 euro aan BIV, en 1.406 euro aan verkeersbelasting. Helaas moet je daarvoor eerst flink dokken. Met 124.000 euro is de Hybrid de duurste Range uit de portfolio.

Heeft de hybride lay-out invloed op de feel van het rijgedrag?

Dat is het opmerkelijke: amper. Er zijn hier al genoeg dieselhybrides de revue gepasseerd, en telkens hebben we moeten vaststellen dat de rijbeleving toch een knauw kreeg. Maar Land Rover is erin geslaagd om het comfort, zeg maar de waftfactor, vrijwel intact te houden. Samen met de goede afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging levert dat nog altijd een SUV op die gerust voor een limo kan doorgaan. Een aspect dat binnenkort nog wordt geboost met een lange versie.

Het knappe, bovendien, is dat de Hybrid ook volelektrisch kan rijden. Of liever gezegd, glijden, want zo voelt het aan. Best een prestatie voor een auto die nog altijd 2.394 kilo op de bascule zet. En, toegegeven, het heeft ook iets royaal om geruisloos en zoevend met de Range voorbij te zoemen. Lang hou je dat echter niet vol: zo'n anderhalve kilometer.

Maar volelektrisch kan daadwerkelijk tot net geen 50 km/u.

RR_Hybrid_14MY_Range_Drive_061113_08

Stroom en water lijkt ons geen ideale mix. Blijft er nog wat over van de off-roadkwaliteiten?

Land Rover heeft zichzelf voorgehouden geen enkele concessie te doen in het terrein. We werden dan ook prompt de bossen in gestuurd, alwaar we de Range Rover Hybrid een verfrissend bad mochten geven. Meermaals. We zijn er niet met pieken in ons kapsel en zwartgeblakerd aangezicht uitgekropen.

Met een doorwaaddiepte van 900 mm noteren we geen andere data voor de terreinparameters, ook niet voor de oprij-, afdaal- en overrijhoeken. Het Terrain Response volgt hetzelfde veelvoud aan programma's.

Maar ook al schuilt er een net zo grote Indiana Jones  deze hybrid zin voor avontuur aan de dag als zijn normalere broers, we kunnen de gedachte niet schudden dat bij intensief gebruik de Hybrid toch fragieler zal zijn. Er kan nu eenmaal meer technologie in defect lopen. Vooral elektrisch en elektronisch gestuurde stukken.

Om enige twijfel daaromtrent weg te nemen, ondernam Land Rover in oktober met drie exemplaren de Silk Trail 2013, een onherbergzame trip van Solihull naar Mumbai. Helaas waren we daar zelf niet bij om het welvaren van de batterijen en de elektromotor te verifiëren.

Al met al is deze Hybrid een nobele poging, en de beter geslaagde interpretatie van diesel en elektriciteit. Maar in werkelijkheid zal zijn verbruik lang niet de kloof slaan die de officiële cyclus ons voorhoudt. Zelf flirtten we honderduit met de 9-litergrens. Hoe dan ook, dat een klein en onafhankelijk merk als Land Rover erin slaagt om dit voor elkaar te krijgen, zonder grote offers, is op zich al een overwinning.

Motor: 2993 cc, V6 (turbodiesel) + elektromotor en lithium-ionbatterijen, 250/340 pk bij 4000 opm, 700 Nm bij 1500-3000 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving, achttrapsautomaat  Prestaties: 295 km/u, 0-100 km/u in 6,9 sec. Normverbruik: 6,4 l/100 km CO2-uitstoot: 169 g/km Prijs: 124.00 euro 

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Land Rover

Nieuwe land-rover range-rover in stock

Tweedehands Land Rover

Tweedehands land-rover range-rover

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!