Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / RANGE ROVER TDV8 : Gerechtigheid is geschied

Al sinds 1970 staat de Range Rover symbool voor de superieure terreinwagen. En niet ten onrechte. De auto is al vaak gekopieerd, maar nog nooit geëvenaard. Het is waarschijnlijk uit frustratie dat de concurrenten ten einde raad de zogenaamde SUV hebben uitgevonden, die vooral het comfort en weggedrag van de Range Rover naar de kroon kon steken. Maar als totaalpakket bleef de Britse klassieker overeind. Zijn achilleshiel was echter zijn dieselmotor, maar ook daaraan lijkt nu een mouw gepast met de gloednieuwe TDV8.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Twintig jaar heeft Land Rover erover gedaan om een fatsoenlijke diesel-motor voor de Range te vinden. In 1986 werd de eerste Range Rover Turbo D voorgesteld, met onder de motorkap een 2,4 liter-viercilinder van Italiaanse makelij. Vier jaar eerder had Land Rover op het autosalon van Parijs een prototype van een samen met Perkins ontwikkelde V8-diesel-motor getoond, maar dat project werd vanwege de hoge kosten gedumpt. De VM-viercilinder werd gevonden bij Janspeed, een onafhankelijke tuner die al in 1982 was begonnen met het inbouwen van dieselmotoren in Range Rovers. Maar omdat 90 pk wat minnetjes was, besloot men bij Land Rover om de motor van een intercooler te voorzien, waardoor het vermogen steeg tot 112 pk. De Range Rover pikkelde er in net iets minder dan 20 seconden mee van 0 naar 100 km/u. De VM-motor hield het uit tot 1992. Toen werd hij vervangen door de Tdi-motor van de Discovery, met een directe injectie en meer koppel. Maar hij was ook zwaarder, zodat de winst niet aan de prestaties kon worden afgelezen. En hoewel hij rustiger was dan de lawaaipapegaai van VM, bleef hij naar Range Rover-normen onaanvaardbaar luid. Bij de minste streling van het gaspedaal was het als of er een geraamte met Parkinson in het bezemhok stond te rammelen van de kou. De BMW-motor die in 1994 samen met het nieuwe model zijn opwachting maakte, was een voelbare én hoorbare verbetering. Maar het was nog steeds geen topmotor. Net zo min als de eveneens van BMW afkomstige turbo-diesel die in 2001 in het huidige model werd voorgesteld. Toch was dat blok alweer een gevoelige verbetering voor Range Rover-rijders, als ze tenminste niet eerst in een auto van de concurrentie waren gestapt. En sinds de TDV6-motor zijn opwachting maakte in de Discovery 3 was de Range-diesel niet langer superieur in het eigen gamma. Het was dus de hoogste tijd voor de TDV8.

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagens Land Rover

Nieuwe land-rover range-rover in stock

Tweedehands Land Rover

Tweedehands land-rover range-rover

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!