Wat is dit?
De Lexus LC is er nu ook als Cabriolet. Best opmerkelijk, want een cabriospecialist kan je de luxedochter van Toyota moeilijk noemen. Begin 2000 telde het gamma de SC 430 en in 2010 had de Lexus IS ook een dakloze C-variant. Eentje met een harde wegklapconstructie, zoals destijds in de mode was. De LC 500 Cabriolet houdt het bij een klassieker canvasdak, samengesteld uit vier lagen en ondersteund door een structuur in aluminium en magnesium.
De Lexus LC 500 Cabriolet gaat open of toe in nauwelijks 15 seconden, een stripteasenummertje dat je ook al rijdende kan uitvoeren aan een snelheid tot 50 km/u. De dakconstructie voegt 105 kilogram toe, al komt dat extra gewicht vooral van de structurele verstevigingswerken en van de actieve rolbeugels die automatisch uitklappen bij een eventuele koprol.

Wat verandert er?
Lexus biedt slechts één versie van dit nieuwe model aan: als Cabriolet is de Lexus LC niet beschikbaar met de hybride V6, maar enkel met de atmosferische V8. De zijdezachte, maar heerlijk klinkende 5 liter-krachtbron verzamelt een piekvermogen van 464 pk voor een maximumkoppel van 530 Nm. Hoewel de topless LC 500 meer dan 2 ton op de weegschaal zet, zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een sportwagen. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 270 km/u.
De versnellingsbak is minder dynamisch: de tientrapsautomaat mist daadkracht bij het sportievere werk. En ook de aangedreven achterwielen weten niet altijd hoe de soepele V8-power aan de grond te krijgen, waardoor je wat extra voorzichtigheid aan de dag moet leggen om te vermijden dat de elektronische rijhulpmiddelen overuren moeten draaien. Dat neemt niet weg dat de Lexus LC 500 Cabriolet een heerlijke stuurmansauto blijft, toch als je hem als luxecruiser met GT-ambities beschouwt.

Conclusie?
Anders dan alle anderen. Ook als Cabriolet vormt de Lexus LC 500 een uniek aanbod in het hedendaagse autolandschap. Het design is sierlijk, het interieur verfijnd en de V8 soepel, zowat alles staat in het teken van schoonheid en genot. Het prijskaartje is stevig en de fiscale kosten liggen hoog, want de LC Cabriolet blijft verstoken van een hybride versie. Maar daarvoor krijg je wel een piekfijn aangeklede en genereus uitgeruste cabrio in de plaats. Juist jammer van die wat gedateerd aanvoelende multimediamodule. Je kan niet alles hebben.