Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus RC 300h (2019)

Amper drie jaar na zijn entree gaat de Lexus RC al onder het mes. Gretiger is hij daar niet van geworden, wel sexier. AutoWereld doet de test met de hybride 300h.

56.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Opgeven staat niet in geen enkel Japans woordenboek. ‘Als de Duitse luxemerken een compacte coupé in de etalage zetten, wij dan ook’, moeten ze bij Lexus gedacht hebben. Ondertussen is die RC in de botoxkliniek langsgeweest. En werd daar weer ontslagen, verrijkt met de volgende smuk:

  • Visueel meer als LC.
  • Opgesmukte aandrijving...
  • ...maar geen hybride van vierde generatie.
  • F-Sport volgt later.
  • Nieuw infotainment.
  • Nog steeds GT van karakter.

Facelifts durven er tegenwoordig diep in te snijden.

Toch is dit er eentje van de oudere of softere soort. Al hangt het er ook vanaf hoe je dat bekijkt. Volgens Lexus: ‘Tegenwoordig brengen we jaarlijks verbeteringen aan onze auto’s aan. Veelal gaan die onopgemerkt voorbij. Deze minor change is wat we een klassieke facelift kunnen noemen.’ Ofwel: vele beetjes maken één groot geheel. Hoe dan ook, de RC is vroeg aan de beurt. Het model debuteerde immers in 2016.

Uiterlijk tapt de facelift uit het vaatje van de LC, Lexus’ topcoupé. Dat merk je aan zijn look die nu vooral scherp in plaats van wild is. De puntige koplampen priemen bijna in het radiatorrooster, de stoerdere achterbumper heeft als schoonheidsvlek rechtopstaande ventilatiesleuven gekregen en standaard rolt deze coupé nu op 19-duimswielen. De nieuwe stijl zou ook de aerodynamica positief hebben beïnvloed.

Spannend oogt de RC wel. Gedurfd ook en de opfrissing van det design straalt alvast meer karakter uit dan de generische verpakking van zijn Duitse rivalen. Je kan het zelfs op de spits drijven en voor gele of oranje lak kiezen. Van vergrijzing geen sprake bij Lexus.

Gaat het ook binnenin om ditjes en datjes?

Sommige verbeteringen zou je zelfs niet merken, tenzij je oud en nieuw vlak naast elkaar parkeert. Neem nu de grotere scheenbeenbeschermers tegen de middentunnel. Of de anders vormgegeven armsteun. En kijk, daar prijkt nu het analoge klokje uit de LC.

Logischerwijs krijgt de RC ook Lexus’ laatste, smal en lange infotainmentscherm, dat je nog altijd moet bedienen via een wrijfplaatje op de middentunnel die een cursor op het scherm aanstuurt. Je mag met evenveel concentratie mikken als tijdens een spelletje dart op café. Onder het voorwendsel dat alles natuurlijk went, blijft het een weinig ergonomische oplossing. Aan de draaiknop voor de rijmodi er net onder, merk je overigens dat de RC nog een Lexus van de vorige generatie is. Sinds de LS is die knop een horentje bovenop de nis van de tellers geworden.

Scheuren maar?

Lexus plant nog steeds een 2,5 liter met stroomhulp in zijn RC. Spierballengerol levert dat amper op, want samen zijn de viercilinder en de elektromotor goed voor 223 paarden. Bijna 9 seconden (8,6) heeft de hybride RC nodig om de 100 km/u weg te tikken en dat is veeleer gezwind dan sportief.

Het hybride systeem kan weliswaar bogen op alertere reacties op het gaspedaal, maar het trekt niet van leer met dezelfde mix van wilskracht en verfijning die de nieuwe ES neerzet. Maar die kan bogen op de nieuwere, vierde generatie van het hybride systeem.

Als je in de RC het gaspedaal vloert, dan gaat de e-CVT nogal luidruchtig in de toeren en is het rubberbandeffect, waarbij de bak in de toeren gaat zonder dat de wagen versnelt, nogal nadrukkelijk aanwezig. Zelf aan de slag gaan via de voorgeprogrammeerde versnellingen verhelpt dat enigszins. Maar doet verder niets aan het feit dat deze viercilinder op benzine zonder turbo ademt, waardoor je geen bergen verzet met dit koppel. En dan te weten dat de RC met zijn gewicht van 1,7 ton zeker geen pluimpje is.

Een alsof-sportwagen dan?

De RC komt nog altijd vooral tot zijn recht als granturismo, waarbij kilometers malen in sportieve stijl de kern van de zaak uitmaakt. In die context passen ook perfect Lexus’ aanpassingen aan de veer-dempercombinatie die een streep comfortabeler zijn geworden, én snediger. Luisterbereid gaat dit chassis de bocht in waar het ook met veel grip zijn pose bewaart. Maar wie dit koetswerk in knalformaat wil zal moeten wachten op de gefacelift RC F, die voortaan extra bewapend met een track pack kan worden besteld. Je kan niet zeggen dat ze geen moeite doen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Zijn looks zetten je op het verkeerde been. Een adrenalinejunk is de RC niet. Dat was hij voordien al niet en daar heeft deze facelift niets aan veranderd. Zijn insteek is die van een GT: een knap gelijnde tweedeurs, dagelijks inzetbaar en klaar voor lange afstanden. Uniek blijft wel zijn hybride aandrijving, een oplossing waar Mercedes, BMW en Audi vooralsnog geen antwoord op bieden. Ergens begrijpelijk omdat ook deze RC bewijst dat sportiviteit zich niet zo zoetjes laat rijmen met een halve stroomaandrijving. Voor echt vuurwerk is het daarom wachten op de binnenkort verwachte RC F.

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

Geschreven door op