Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus RX 450h (2015)

Vroeger had de RX het rijk voor zich alleen als hybride SUV, vandaag is de tegenstand niet alleen groter maar ook gesofisticeerder dan ooit. Kan de vierde generatie opnieuw bakens verzetten? AutoWereld doet de test.

66.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van een pionier. Een seriële pionier zelfs. Einde jaren '90 was het een van de eerste luxecross-overs, daarna bevocht hij in zijn ukkie het dieselmonopolie bij SUV's met een intelligente hybride aandrijflijn. En dat lukte. Met 2,2 miljoen verkochte stuks klutste die flink wat eieren door de noedels van de Japanners. Na de CT is het in Europa hun topseller. 

Wat is er nieuw?

De ophangingsset-up (MacPhersons voor, dubbele driehoeken achter) en de hybride aandrijflijn (V6-benzine, 2 elektromotoren en batterijenset) zijn dezelfde gebleven, voorwielaandrijving kan je enkel op de 200t krijgen. Zowat al het overige ging terug naar de tekentafel. Het resultaat is een veel scherper gesneden RX, met abstracte hoeken en musculaire vegen zoals op de NX. Hij groeide ook en werd robuuster. De wielbasis steeg met 5 centimeter, de algehele lengte met 12. De stijfheid nam met 30% toe, wat onder meer leidt tot een vijfsterrenresultaat in de Euro NCAP.

Tot de noviteiten rekenen we verder adaptieve demping en actieve rolstangen, al staan beide wel op de optielijst. Digitale tovenarij? Mja, de RX heeft de meeste moderne snufjes wel (adaptieve cruisecontrol, rijvakhulp, 360-gradencamera, botspreventie, waarschuwing voor achterop kruisend verkeer...) maar nieuwe maatstaven laat hij aan zich voorbijgaan. Op het vlak van autonoom rijden zet de RX geen stappen in de richting van morgen, hij moet zelfs toezien hoe zijn concurrenten met betekenender elektronica staan te zwaaien. Is Lexus overvoorzichtig of wil het de eer aan zijn volgende LS houden?

Wat zit er onder de motorkap?

De 450h put nog steeds zijn vermogen uit de combinatie van de 3.5 V6 ( volgens Atkinson-cyclus) en twee elektromotoren. De verbrandingsmotor werd wel herwerkt waardoor de tandem nu 335 paarden benut in plaats van 299 voorheen. Welkom, al worden we allerminst van onze sokken geblazen door het koppel: met 335 newtonmeter heeft de hybride constellatie minder newtonmeter dan de enkel in Rusland beschikbare én met dezelfde zescilinder uitgeruste 350 (370 Nm). Zelfs de 200t heeft 15 Nm meer.

Nu voelt de 450h niet echt hol aan tijdens de prestaties. Ondanks zijn massa (met 2,1 ton de zwaarste uit de reeks) is hij de flukste van alle RX'en, zowel op de sprint naar 100 km/u (7,9 seconden) als tijdens de hernemingen. Het ligt eraan dat de achterste elektromotor nog eens 139 Nm extra in de strijd werpt.

Vanuit technologische hoek is het Hybrid Synergie Drive dus gewoon opgepoetst. En waarom geen plug-in, een oplossing die de Japanners al op hun Prius uitprobeerden? Toyota gelooft wel in die oplossing, maar wacht nog betere batterijen af. Tijdens de looptijd van zijn carrière zal de RX die kelk aan zich zien passeren.

De elektrische kunstjes evolueren dan ook amper. Volelektrisch kan tot 50 km/u voor een reikwijdte van ongeveer 3 kilometer. Net als voorheen dus. De CO2-uitstoot daalt naar 120 gram per kilometer. Vertaald naar verbruik? Onze testrit tipte af op zo'n 9 liter gemiddeld, oftewel 2 liter beter dan de 200t die we over hetzelfde parcours ranselden.

 

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Dit is ongetwijfeld het sterkste punt van de R. Overal waar je handen in contact komen met materiaal voel je degelijkheid. Lexus nam ook de pianoafdeling van Yamaha onder de arm voor de finishing van hun middenconsole, het dashboard is met leder bekleed, de stoelzittingen zijn niet langer krap en je zit ook eerder in de auto dan op een stoel. Hier en daar tref je nog wel eens een te Amerikaans ogend knopje aan, maar de algemene look and feel en vooral de afwerking zijn grote klasse. Die langere wielbasis levert ook meer zitruimte op, in het bijzonder voor de achterbank. Een XC90 zit nog altijd ruimer, ook in de breedte, maar je voelt geen tekort, hoogstens een knusheid. Dat ligt ook aan de cockpit die duidelijk afgebakend een commandoconsole rond de bestuurder vormt.

Vandaaruit werp je je blik op een nieuw en knap uitgevoerd infotainmentscherm, 12 inch groot als je daarvoor de extra centen op tafel legt. Anders meet het 8,5 duim. Onder de versnellingspook zit de knop voor de rijmodi 'Normal', 'Eco' en 'Sport' (uitgebreid met 'Sport+' en 'Customize' als je ook de adaptieve demping hebt besteld). Ook anders in de sportversie is de tellerpartij. Dan ruimen de twee klokken plaats voor een centrale, digitale toerenteller.

Verder is ook de muisbediening voor de multimedia nog steeds van de partij. Ergonomisch blijft het wat stuntelig (vaak schiet je meermaals voorbij het gewenste icoon), terwijl in dit era van touch screens tot zelfs gebarenbediening zo'n muisknop een nogal passé indruk geeft. O ja, over gebaren gesproken. Met de sleutel op zak kan je door je hand over het logo te houden automatisch de kofferklep openen. Al zien we de meerwaarde niet tegenover de ondertussen ingeburgerde beenzwaai onder de bumper. Integendeel zelfs. 

Hoe rijdt de Lexus RX450h?

De vorige schemert er onverwijld in door. Dat bedoelen we niet pejoratief. Draai de volumeknop dicht en je lijkt wel midden in een stiltegebied te zitten. Het elektrisch bekrachtigde stuur heeft die typische Lexus-feel: net iets te licht rond de middenstand en met net iets te weinig feedback. De hybride stempel is overal voelbaar, zeker in vergelijking met de eveneens aangeboden 200t op benzine: het puur elektrisch rijden is zen, het rempedaal mist omwille van de energierecuperatie voeling en het meergewicht van de batterijen en elektromotoren werpt zijn invloed in de schaal, zowel tijdens het aanbreken van een spurt als op de koord van een bocht. En ja, aan die cvt-achtige hangerigheid van de overbrenging moet je wennen.

De werking van het hybride aandrijfgeheel kan je niets verwijten: vrij van schokken en vibraties werken de verschillende protagonisten soepel en talentvol samen. De jarenlange ervaring van Lexus in deze materie werpt vruchten af.

Als Luxury voelt de RX het meest compleet. De F-Sport, standaard met gestuurde demping en optioneel met actieve rolstangen, rijmt niet echt met het meergewicht van de 'h'. Ja de motor en de voortrein reageren snediger en de koets blijft beter onder controle, maar je maakt van een judoka geen honderdmeterloper, ook al geef je hem een set sprintschoenen.

Die adaptieve demping is overigens wel kundig afgeregeld. En subtiel, maar er zit nog wat rek op het geboden comfort. Waarom Lexus de luchtvering van zijn LS niet overplant in de RX is ons raadsel. Immers, Land Rover doet het, Volvo doet het evenals de Duitsers. 'We geloven dat we met onze adaptieve demping het niveau van een luchtvering evenaren', dixit het merk. Nu, het klopt dat een luchtvering niet per se de financiële meerkost verhoudingsgewijs in meerwaarde omzet op asfalt, maar bij de inborst van de RX zou het gewoon als gegoten zitten. 

Wat moet dat kosten?

Een koopje is het niet. Met een startprijs van dik 62.000 euro is de drempel toch behoorlijk. Al verschijnt zo'n RX niet kaalgeplukt aan de start, gaandeweg heeft Lexus ook wel geleerd hoe zijn modellen met een optiecataloog te verrijken. Anderzijds, de (plug-in)hybride uitgaves van zijn voornaamste tegenstrevers kosten nog een pak meer.  

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De RX is nog altijd een evenwaardig alternatief voor het Europese premiumgeweld: maniakaal afgewerkt, sereen in werking en deze editie kan ook zeker munt slaan uit zijn assertievere looks. Helaas vergeet hij deze keer te pionieren. De hybride aandrijflijn evolueerde amper en de RX kan niet aan de stekker. De hardere profilering van een sportvariant is eerder marketing dan toegevoegde waarde. 

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Lexus verwijst omwille van het prijsvergelijk graag naar de dieselmodellen van de premium-SUV's. Maar dat argumenten gold eeder voor de voorganger. Zowel Audi, met de Q7 e-tron, BMW, met de binnenkort te verwachten X5 40e, als Mercedes met zijn GLE 500 e, hebben kortelings elk een plug-inhybride in hun stal opgenomen. Weliswaar zijn die ietsje duurder, ze nijpen nog eens dik 50 gram extra af van de normcyclus en vallen daardoor nog eens een stuk gunstiger uit aan de taksbalie. Voorlopig het beste bewijs daarvan levert Volvo met de XC90 T8 Twin Engine: die benzinzehybride verkoopt momenteel beter dan de diesel in België.  

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Geschreven door op

De concurrenten