Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / LEXUS RX 450h FWD : Drooglegging

Hij was al een gelegenheidsdrinker, maar om zijn RX nog wat strenger te beteugelen, ontwikkelde Lexus een versie met enkel voorwielaandrijving. Wat kost dat aan karakter?

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

We herinneren het ons nog levendig. De aankondiging verzonk in de overweldigende storm aan nieuwe modellen die het Salon van Genève met zich meebracht, maar de aldaar onthulde RX450h kon uitpakken met een CO2-uitstoot van 148 gram per kilometer. 148 gram. Dat is amper meer dan wat een VW Golf 1.4 TSi verzet. 148 gram. Nog minder was ronduit absurd geweest voor een dik 2 ton wegende SUV, zo lang als een Audi A6, voorzien van vier aangedreven wielen en een benzine tappende motor met zes cilinders in V-vorm. Tuurlijk, Lexus was niet aan zijn proefstuk toe met zijn Hybrid Synergy Drive, maar dat maakte de technologische overwinning er niet minder op. Ondertussen zijn we twee jaar verder en we weten dat alles nu eenmaal effi ciënter kan. Ook bij Lexus kriebelde de drang om hun recordverbruik te verbeteren, dus hakten ze de aangedreven achteras weg. Enter de RX450h FWD, de tweede grote luxe-SUV, na de Volvo XC90, die het adagium van de Hyundai Santa Fe, Nissan Qashqai, Ford Kuga en zo vele andere volgt: waarom niet op voorwielaandrijving mikken, als slechts een habbekrats van de SUV-rijders 4x4 écht bezigt en het alleen maar steviger zuipt? In het geval van Lexus valt het te beargumenteren. De RX is nooit een baggerbeest geweest, eerder een asfaltridder die een stel extra benen kan inroepen als de winter of de dynamiek daarom vraagt. In die zin is de stap niet zo buitenissig. Maar, je blijft wel met de bedenking achter dat zo’n ingreep één off er teveel kan zijn op het altaar van de CO2-tempel. Toch voor een hoogpoter met deze omtrek die zijn gebrek aan een laag zwaartepunt maar beter kan compenseren met extra aandrijving. Bij dit off er zou het rijgedrag wel eens de dupe kunnen zijn.

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Geschreven door op