Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / LOTUS EXIGE S : Kruisraket

Lotus bouwt geregeld beperkte series als een soort collector’s items op maat en vraag van de klant. De Exige S behoort niet tot dat rijtje speciale gevallen. Het is een doorontwikkeling van de gewone Exige, maar dan met een motor waarop een krachtverhogende compressor werd geschroefd. Meer pk’s, meer koppel en schichtigere spurts: dit is niet alleen de snelste Lotus ooit, het is ook een van de meest eigenwijze productiewagens van het moment. Ja, wij probeerden hem uit te putten en nee, dat lukte niet.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Er stond al een Exige in het Lotus-gamma, maar de klanten van het merk kwamen steeds opnieuw aan de poort kloppen met de vraag of er geen pk’tje bij kon. Met 180 paarden werd het verschil met de Elise 111R namelijk niet op vermogen geboekt, maar puur op de extra stijfheid van het coupédak en de betere aërodynamische grip. De Engelsen beslisten dan ook om zelf een krachtigere versie in elkaar te boksen in plaats van tuner beginnen te spelen voor de reeds verkochte basis-Exiges. Ze vonden soelaas in de motor die de raceafdeling voor het FIA-GT3-kampioenschap prepareerde, een compressor-versie die dus overstapte naar een baanuitvoering, alias S. Deze Exige werd de snelste productie-Lotus ooit en door de nu aangeblazen motor ontstond er een zeer interessante karakterwissel.

In dit artikel : Lotus, Lotus Exige

Journalist AutoGids/ AutoWereld