Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nostalgie / De geschiedenis van de Maserati Ghibli

De kans is groot dat je de Ghibli enkel kent als de huidige sedan die het moet gaan opnemen tegen de E-Klasse, BMW 5 Reeks en Audi A6. Echter gingen twee generaties hem al vooraf. Telkens totaal verschillend, maar met steeds dezelfde insteek: rijplezier.

Overzicht :

 

Maserati Ghibli I

WAT

Een tweedeurscoupé die moest doen waar de Mexico een paar jaar eerder niet in slaagde: verkopen.

JAAR

1967 - 1973

HET VERHAAL

Amerikanen vonden de, door Frua getekende, Mexico te saai. Daarom stelde in 1966 Maserati de Ghibli voor. Met een carrosserie door Giugiaro en een 330 pk sterke 4.7 V8 kon de Ghibli bekoren. Genoemd naar een wind uit de Egyptische woestijn, blies de 2+2 dan ook de wind in je haren. Een sprintje naar de honderd legde de Italiaan af in 6.8 seconden en de topsnelheid was een - destijds waanzinnige - 280 km/u.

WAT WAS DE GHIBLI I VOOR HET MERK?

Voor Maserati was de eerste generatie Ghibli een bestseller. En dat is niet niks als je weet dat de concurrentie bestond uit de knappe Ferrari Daytona en de tijdloze Lamborghini Miura. In totaal werden er 1.275 Ghibli's gebouwd, 125 daarvan kwamen zonder een dak in de vorm van de Spider.

SPECIALE MODELLEN

In 1970 kwam de Ghibli SS op de markt. Hoewel die maar vijf extra pk's losliet zorgde de aangepaste motor voor een stuk meer koppel.

WIST-JE-DATJES

• De Ghibli was bij zijn lancering de snelste straatlegale Maserati ooit gebouwd
• Henry Ford II was zo onder de indruk van de Ghibli dat hij Maserati wou overkopen van de toenmalige eigenaar (Orsi-familie)
• De V8 verbruikte, zelfs voor die tijd, enorm veel. Maserati lost dat lekker Italiaans op door twee benzinetanks van elk vijftig liter te installeren

Maserati Ghibli II

Maserati Ghibli 1995

WAT

De tweede generatie van de Ghibli moest de flair van de drietand terug in het merk brengen na de emotieloze Biturbo.

JAAR

1992 - 1997

HET VERHAAL

In '92 haalde Maserati de Ghibli-naam terug van stal om dienst te doen als een luxueuze 2 + 2. Hierdoor had het Italiaanse merk zo maar eventjes drie coupes in het gamma; de Biturbo, de Shamal en de Ghibli. Misschien wel overdaad, want hoewel de wagens uiterlijk nog enige verschillen hadden waren ze onderhuids enorm op elkaar gebaseerd. Zowel de Shamal als de Ghibli waren een evolutie op de gefaalde Biturbo en een poging om de verkoop de hoogte in te krijgen. Want in 1993 slonk de verkoop van Maserati onder de 1.000 stuks per jaar.

WAT WAS DE GHIBLI II VOOR HET MERK

In de eerste plaats een wanhoopspoging om de verkoop terug aan te zwengelen. Echter bleef de Ghibli kampen met een middelmatige bouwkwaliteit en met concurrentie die beter, sneller en betrouwbaarder was. Dit omdat het Italiaanse merk niet klaar was voor massaproductie. In '94 nam Fiat het Maserati merk over van de Tomaso en kreeg de Ghibli een nieuw interieur, een elektronisch aanpasbare ophanging en ABS. Zelfs met de hulp van Fiat werd de Ghibli geen topper.

SPECIALE MODELLEN

In '95 zagen de Ghibli KS en de Open Cup het levenslicht op het autosalon van Genève. Die eerste, de Kit Sportivo, gaf de Italiaan 17 inch OZ Racing velgen en een aangepaste ophanging waardoor de Ghibli strakker door de bocht ging en 20 mm dichter bij de grond stond. Eigenaars van een 'oudere' Ghibli konden de kit ook bij de dealer laten installeren, na betaling natuurlijk.

De Open Cup was iets extremer. Na de overname leek het Fiat wel een goed idee om een raceserie te starten waarin de Ghibli de exclusieve deelnemer was. Het resultaat waren 25 wagens die geïnteresseerden konden kopen voor zo'n - omgerekend - 58.000 euro. Betaalde je daarbovenop nog eens 10.000 euro, dan was je ingeschreven voor de Open Cup raceserie met 9 races (waaronder één in Zandvoort). Na het kampioenschap converteerde Maserati de Ghibli's naar straatlegale wagens. Extreem zeldzaam dus vandaag.

Een jaartje later ('96) zette Maserati een snelheidsrecord op het water - ja dat las je goed - met de Primatist; een speedboat aangedreven door een vergelijkbare 2-liter V6 als die uit de Ghibli. Dat snelheidsrecord was goed voor een gemiddelde van 216,703 km/u over de 'vliegende kilometer'. Als eerbetoon aan die overwinning maakte het Italiaanse merk 60 exemplaren van de Ghibli Primatist. Een blauw ex- en interieur moest linken naar het water. Of wat had je gedacht?

WIST-JE-DATJES

• De Primatist is de veiligste Ghibli ooit gemaakt. Buiten de blauwe kleurendracht kreeg de wagen ook een inklapbare stuurkolom, een benzineklep die bij een ongeluk niet zou lekken, een energie absorberende monocoque en verstevigde deuren die inzittenden beschermden bij een zijwaartse aanrijding.
• De motor uit de Open Cup hield destijds het record voor het meest aantal pk's per liter. Daarmee deed hij het beter dan de Jaguar XJ220 en de Bugatti EB110.
• Diezelfde Open Cup was in staat om rondetijden neer te zetten vergelijkbaar met die van een Ferrari 355 Challenge. Zeker geen Italiaan om te onderschatten.

 

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken