Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MASERATI GHIBLI SQ4 (2013)

Het gaat hard voor Maserati. De Quattroporte staat nog kraakvers te wezen bij de dealers en daar is de Ghibli al.

MASERATI GHIBLI SQ4 (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

E67B3257

Hij heeft precies ook wel wat van de Quattroporte.
Volgens Maserati is de Ghibli de vervanger van de vorige Quattroporte, daar waar de enkele maanden geleden verschenen berline met die naam het hogerop zoekt. In de regionen van de S-Klasse en zo meer.

Het regent erfenis, als je bij Maserati naar stijlinvloeden polst, gaande van de Birdcage, over de 250 F tot de A6 GCS. In het vel gelijkt de Ghibli net zoveel op de Quattroporte als hij ervan verschilt. Een goede zaak. Je ziet de bloedlijn in alle hoeken en kanten doorstralen, en toch is het een belezza met een eigen pose.

Door de hoge gordellijn, de koepelvorm van het dak en de ronde rug van de wielkasten ziet de Ghibli er compacter uit dan hij feitelijk is. Hij duikt net onder 5 meter, wat hem neus aan neus zet met de Duitse diva's genre Mercedes CLS, BMW 6 GranCoupé en Audi A7 Sportback.

Maserati wijst erop dat die concurrenten gewoon gladder verpakte vormen van de E-Klasse, de 5 Reeks en de A6 voorstellen. De Ghibli, echter, is een soort op zichzelf. Niet helemaal waar. Veel van de technologie wordt rechtstreeks door de Quattroporte overgedragen. Het platform - weliswaar ingekort - de ophangingsstructuur, de leds in de lichtblokken, de V6-benzine, de achttrapsautomaat van ZF, het optionele 4x4-systeem, de veiligheidssnufjes (met ook actieve hoofdsteunen)... de hele bataklan werd al op de Quattroporte aangebroken.

Desalniettemin kaapt de Ghibli een knoert van een primeur weg: er staat ook een diesel in de catalogus. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk. We brengen uitgebreid verslag van deze 270 paarden tellende zescilinder in de volgende editie van ons magazine.

GibliDetails

Is ook het interieur een aartje naar zijn vaartje?
Nee. Dat werd met een eigen dashboard bedacht. Aangevuld met een kleurenpallet dat 14 keuzes openlaat, waaronder charmante tweekleurige contrasten, ingewerkt in de centrale middenconsole een van de grootste touch screens in de industrie, stoelen van Poltrona Frau, wifi aan boord, bluetooth en desnoods een geluidsinstallatie van Bower&Wilkins. Klinkt goed. Maserati trekt dus niet ondervoed ten strijde.

Toch als je niet te nauw de details gaat opmeten. Dan valt op dat de ergonomie slippertjes maakt, sommige afwerkingsmaterialen simpelweg niet voldoen aan het etiket luxe, de in hun slot vallende deuren te hol klinken en de assemblage toleranties toelaat die in Duitsland nooit door de beugel zouden kunnen. Ook de zitplaatsen achterin zijn overigens niet zo ruim als de lengte van de Ghibli vooropstelt. Gewoon correct. Met een maximaal volume van 500 liter en een praktische vorm is de koffer dan weer wel zeer bruikbaar.

LLOR0725

Voelt hij onderweg speciaal aan?
Een echte Maserati verraadt zijn komst eerst en vooral door zijn keel open te zetten. Druk de sportknop in, en de SQ4 dumpt zijn 410 paarden grollend op het asfalt. Een treffer, ook al is het niet het soort kippenvel dat een GranTurismo over je heen doet rollen.

Op papier zit het ook allemaal snor. Er steekt een sperdifferentieel op de achteras, er kan een straffere setting voor de demping worden geactiveerd, er werden mediumlange schakelpeddels, uit echt aluminium, achter de stuurrand geparkeerd en de bekrachtiging zelf heeft ook een dynamische stand. Net zoals het schakelpatroon van de automaat.

Onderweg voel je vooral dat het gewicht netjes neutraal ligt gespreid. En omdat de vierwielaandrijving de achteras als uitvalsbasis betrekt, en de voorkant slechts in de extremere omstandigheden uit zijn slaapstand trekt, zit de feel van de aandrijving ook goed. Vaart pakken doet de Ghibli met groot gemak, en het is een lust om de zescilinder alsmaar weer tegen zijn toerenplafond te plakken. Maar de snelheidsbeleving is ook een stukje weggefilterd, ook al klaart deze SQ4 het klusje naar 100 km/u in 4,8 seconden.

De afstelling voelt een tikje overhaast aan. Het rempedaal mist fragmentatie, de kalibratie van de elektronische stuurbekrachtiging kon ons niet bekoren, en het samenspel tussen vering en demping resulteert over oneffenheden soms in springerige reacties van het chassis. Zaken die toch meer aandacht hadden verdiend. Toch in het licht van de klinkende namen die deze Ghibli wil pootje lappen. Misschien volgt de Ghibli net iets te snel op zijn overste, de Quattroporte.

E67B3519

Motor: 2979 cc (V6, biturbobenzine), 301/410 kW/pk bij 5500 opm, 550 Nm bij 1750-5000 opm . Transmissie: variabele vierwielaandrijving, achttrapsautomaat . Afmetingen (l/b/h): 4971/2100/1461 mm Gewicht: 1870 kg Koffer: 500 l Ophanging: double wishbones/multilink Prestaties: 284 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec. Normverbruik: 10,5 l/100 km . CO2-uitstoot: 246 g/km . Prijs: 83.853 euro (juni 2013)

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli

Geschreven door op