Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MASERATI GRANCABRIO (2010)

Deze vierzitscabrio op basis van de GranTurismo pronkt met een goddelijk lijnenspel en een amusant weggedrag. Maar je doet het voor de waanzinnige V8-soundtrack, want wat klinkt deze Maserati delicieus.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Vier zitplaatsen? Dat lijkt me sterk?

En toch is het zo. Hoewel de lijvige dakconstructie tot een smallere en hoger geplaatste achterbank dwingt, blijft er voldoende hoofd- en  beenruimte om een kwartet volwassenen van Knokke naar Monaco te voeren. Toch zolang ze hun bagage beperken tot proper ondergoed en een tandenborstel, want aan laadruimte houdt deze cabriolet niets over.

De onderhuidse verstevigingen die dienen om de koetswerkrigiditeit te vrijwaren, doen de koffer naar een lichtjes belachelijke 173 liter krimpen. De vorm is bovendien onhandig en de laadklep minuscuul.

Over koetswerkrigiditeit gesproken: is de GranCabrio wel stijf genoeg?

Een sportwagen onthoofd je niet zomaar. En al zeker niet indien je de vier zitplaatsen wil behouden, want de impact van de slijpschijf op de koetswerkstijfheid is enorm. Middels verstevigingen in de deurdrempels en de stijlen, in het motorcompartiment en de aerodynamische onderdelen aan de onderzijde, zelfs in de koffer en onder de achterbank heeft Maserati er alles aan gedaan om de rigiditeit op het niveau van de GranTurismo te houden. Zonder al te veel toegevingen te moeten doen op het gewicht, want de GranCabrio dikt slechts 100 kilogram aan in vergelijking met de coupé. Nu omschrijven we dat liever als schadebeperking en niet als een dieet, want deze Maserati zet bijna 2 ton op de bascule.

En dat voel je. Tijdens de hernemingen, waar de hoogtoerige natuur van de V8-krachtbron tijd vraagt om de inertie van de kilo’s te overwinnen. En op de weg, waar het zware koetswerk de ophanging voortdurend onder druk zet. Alsof de GranCabrio op twee gedachten hinkt, niet wetende hoe hij comfort nu moet rijmen met dynamiek.

Hoewel de GranCabrio beter gaat rijden naarmate je het tempo verhoogt, speelt het gebrek aan een solide dakconstructie de Italiaan parten. Met het mes tussen de tanden voel je het chassis flexen en op oneffenheden gaat het stuur schudden, gelukkig zonder aan het vertrouwen te knagen en zo het rijplezier te verjagen.

Is dit nu een comfortabele sportwagen of een sportieve cruiser?

In tegenstelling tot de GranTurismo komt de cabrioversie enkel met de aan een ZF-zestrapsautomaat gekoppelde 4,7 liter-motor die een piekvermogen van 440 pk combineert met een maximaal koppel van 490 Nm. Hier dus geen bravere 4,2 liter-motorisatie en ook geen gerobotiseerde, tegen de aangedreven achteras gemonteerde MC-Shift-transmissie.

Daarmee verraadt Maserati de comfortfocus waarmee de GranCabrio de Amerikaanse markt wil plezieren, een missie die verder ondersteund wordt door de veelzijdige Skyhook-ophanging met continu variabele demping. De atmosferische V8 heeft het niet altijd begrepen op die gezapige invalshoek. Onderin het toerentalbereik geeft hij niet thuis, het gaat pas vooruit als je de naald voorbij de 4.500-markering jaagt.

De sportmodus brengt opheldering. Die verjaagt de besluiteloosheid en onthult het ware talent, dat van een snelle groottoerist die net zo graag langs kustboulevards paradeert dan hij kronkelende Alpencols verslindt. De niet aflatende remmen, het nagenoeg perfect uitgebalanceerde onderstel en de uitstekende communicatie met de bestuurder counteren het hoge gewicht en het gebrek aan motorkoppel. Al voelt het allemaal eerder gezwind aan dan bloedstollend snel.

Motor: 4691 cc (V8, benzine), 440 pk (7000 opm), 490 Nm (4750 opm) Transmissie: RWD, 6A Prestaties: 283 km/u, 0-100 in 5,2 sec Testverbruik: 14,8 l/100 km Prijs: 136.205 euro (augustus 2010)

Detailtest in AutoWereld nr. 273 (9 september 2010)

Fotografie: Frieda Vanhauwaert

In dit artikel : Maserati, Maserati GranCabrio

Geschreven door op

De concurrenten