Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Maserati Levante Trofeo (2020)

In afwachting van de Purosangue is dit de enige SUV met een Ferrari-motor in zijn neus. AutoWereld doet de test met de Maserati Levante Trofeo.

164.650 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Elke Levante is ook een Maserati. Een Italiaanse titel die rijmt met een vorm van sportiviteit die zich het best als gran turismo laat omschrijven. Het was slechts een kwestie van tijd alvorens de SUV met het drietandlogo naar de adrenalineverruimende middelen zou grijpen. De Levante Trofeo geldt meteen als startschot van een supersportieve Maserati-familie, want ook de Ghibli en de Quattroporte zouden binnenkort een Trofeo-variant verwelkomen.

Als punt van de piramide werd ook het maatpak van de Trofeo geretoucheerd. Op de motorkap van deze Levante prijken koelsleuven, op de neus een honingraatrooster, terwijl carbondrempels en een zwarte raamomlijsting de flanken sieren. 

Lang heb je niet nodig om de hoofdrolspeler in dit verhaal te detecteren. Die huist voorin in de vorm van een 3,8 liter-V8 met een hoek van 90 graden, bijgestaan door twee turbo’s. Een onbekende is de motor niet. Hij maakt de overstap uit de Quattropotre GTS en zijn rood geverfde cilinderkoppen verraden ook meteen zijn roots. Dit is de achtcilinder die voor Maserati in Maranello wordt gebouwd door de concollega's bij Ferrari. Om de krachtbron aan het Q4-vierwielaandrijvingssysteem te koppelen, voorzag Maserati een nieuwe krukas en updatete het in één beweging ook de oliepomp, de elektrische poespas en de aandrijvingsriem.

Test Maserati Levante Trofeo - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Je hoeft nog maar naar het gaspedaal te loeren en de twee turbo’s schieten deze bijna 2,2 ton wegende Levante Trofeo af als was het een propje in een katapult. Met dank aan de 580 pk en 730 Nm machtige V8-biturbo in de neus. De officiële cijfers liegen er niet om. De topsnelheid piekt op 300 km/u en in amper 4,1 seconden tikt deze stalen spierbal 100 km/u weg. Ook Maserati heeft een SUV met sportwagenprestaties.

Alleen is het jammer dat het spektakel een on-offgevoel krijgt door de kalibratie van het gaspedaal. Dat mist enige nuance, waardoor het accent van finesse naar drama verschuift. Gelukkig weet de achttrapsautomaat van ZF raad met de vloedgolf aan kracht die het naar de vier wielen moet sturen. De motor eigenhandig aansturen via de magnifieke spatels achter het stuur, is nog het plezantste. En natuurlijk laten de Italianen niet na om bij harde acceleraties de kleppen van de uitlaat volledig open te zetten. Want het oor wil ook wat.

Rechtuit boenderen is één zaak, Maserati rukt echter een rist technologie aan om de dynamiek in ere te houden als de weg gaat slingeren. Het leuke aan de Levante Trofeo is dat hij, ondanks zijn natuur, toch een staartig karakter heeft. Met dank aan een sperdifferentieel op de achteras en een vierwielaandrijving die onder normale omstandigheden al het vermogen op de achteras dumpt. Raken de 22-duimers de grip kwijt, dan zet de Levante achteraan een controleerbaar pasje opzij.

In de exclusief aan dit model voorbehouden Corsa-stand legt de luchtvering het koetswerk nog eens 3,5 centimeter lager, terwijl er ook een IVC-systeem debuteert (kort voor Integrated Vehicle Control) dat de gripgrenzen handelbaar moet houden. Het systeem werkt in op het motortoerental en de remmen en probeert vooral de onderstuurneiging uit te gommen. Dat lukt, al slagen de remmen en de demping er niet helemaal in om de obesitas te doen verdwijnen. De 60 kilo extra die de achtcilinder in de strijd werpt, zijn voelbaar als de druk op de ketel gaat. Deze Levante verkiest nog altijd theater boven chirurgische precisie.

Maserati Levante Trofeo - AutoWereld 2020

Conclusie?

Verwacht niet de uitgekookte benadering noch de technische verfijning van een Audi RS Q8 of Porsche Cayenne Turbo. Bij de Maserati Levante Trofeo primeert drama.

Verwante testen

In dit artikel : Maserati, Maserati Levante

Journalist AutoGids/ AutoWereld