Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MASERATI QUATTROPORTE V8 (2012)

De oververse Quattroporte is de eerste Maserati van een nieuw hoofdstuk. Door samen te werken met Chrysler willen de Italianen onontgonnen terrein veroveren en hun afzet vertienvoudigen. AutoWereld mocht als een van de eerste media ter wereld op pad met de supersedan uit het Zuiden.

MASERATI QUATTROPORTE V8 (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Samenwerken met Chrysler, wil dat zeggen: badge engineering?

Jep, ook die van Maserati ontkomen niet aan de wil van opperhoofd Sergio Marchionne: samenwerken of ten onder gaan. Concreet betekent dit dat de nieuwe Quattroporte mechaniek en elektronica deelt met grote Chryslers als de 300 (bij ons te koop als Lancia Thema).

Er zijn echter ook edeler handen zich komen moeien met de Italiaanse slee. De gloednieuwe 3,8 liter-V8 met twee turbo's komt van bij Ferrari bijvoorbeeld. Inderdaad, twee turbo's, ook dit model ontkomt niet aan de downsizingtrend en beroept zich op drukvoeding. Het resultaat mag evenwel gezien worden: liefst 530 pk schudden de Italianen uit dit blok, dat aan een achttrapsautomaat hangt. Daarmee raast de Quattroporte in 4,7 seconden naar 100 km/u.



Met dank ook aan veelvuldig gebruik van aluminium, met name voor de deuren, kofferdeksels, ophangingselementen en voorste spatborden, waarmee het totaalgewicht op 1,9 ton eindigt. Een keurig cijfer want de nieuwe Quattroporte meet maar liefst 5,26 meter, waarmee dit een van de langste sedans ter wereld is. Vooral de ruimte achterin groeide merkelijk, een must als je wil scoren op de levensbelangrijke Aziatische markten.

En de Amerikaanse natuurlijk, die zowat de helft van de verkoop van het merk voor zijn rekening neemt. De Chrysler-basis berooft de Quattroporte wel van zijn unieke architectuur. De motor ligt niet langer onder het dashboard maar verder naar voren, boven de voorwielen. En de versnellingsbak ligt daar gewoon achter geplakt, niet meer in transaxle-opstelling zoals bij de meeste versies van de vorige generatie. Hoewel krachtiger is de opper-Maserati op papier dus minder sportwagen.





En geldt dat ook in de praktijk?

Het verschil is snel duidelijk. Was het vorige model nog een atleet in maatpak, dan is dit een bezadigdere limousine geworden. De spanning, de rauwe sensaties en de tintelingen zijn eruit. In de plaats komt een auto die op alle objectieve punten beter geworden is. Zijn aandrijflijn is verfijnder, er is meer ruimte binnenin en in de koffer en de afwerking en ergonomie hebben een enorme sprong gemaakt. Met dat laatste bedoelen we vooral het Chrysler-multimediasysteem, dat qua gebruiksvriendelijkheid ongeveer zevenduizend maal beter is dan de vorige apparatuur die Maserati inbouwde. Dat je voorin geen sportstoelen maar sofa's met nauwelijks zijdelingse steun aantreft, illustreert echter treffend welke weg de Quattroporte inslaat.

Enkele essentiële bedieningsorganen staan wel afgesteld met de spankracht die een Italiaanse krachtpatser kenmerkt. De stuurinrichting is supersnel en geeft veel gevoel, de Brembo-remmen reageren bijna overijverig en met de bak in sportstand schiet de V8 zonder verpinken uit zijn sloffen.

Op een bochtig parcours (in ons geval: de Alpes-Maritimes) maakt dat dat de Quattroporte compacter en lichter aanvoelt dan zijn enorme lijf doet vermoeden. Gooien en smijten kan je met dit soort auto's nooit doen maar de Italiaan kruipt wel snel in je vingers en blijkt soepel en vol vertrouwen te besturen. Er is ook een sportstand waarmee je transmissie en ophanging wat strakker aantrekt. Een meerwaarde daarbij is dat je de adaptieve dempers vervolgens via een ander knopje weer in hun zachte stand kan terugzetten.

Als sportlimousine is de Quattroporte even capabel als een Panamera, M5 of E63 AMG. Zijn unieke karakter is hij echter kwijt. De V8 huilt en knettert lang niet meer als voorheen en die manier waarop hij als een panter doorheen een serie bochten schrijdt, heeft plaats geruimd voor een muscle car-achtige lijzigheid. Amerikanen vinden het vast allemaal best, voor ons is dit echter niet noodzakelijk een verbetering.



Zo, dat klinkt niet te best?

Het is gewoon even wennen. En dan moet je bovendien weten dat er in 2013 ook nog een V6-biturbo (380 pk) aankomt, die naar keuze met achter- of vierwielaandrijving te krijgen is. En dat het platform van de Quattroporte voorzien is op een hybride én een dieselvariant. Die laatste moet in Europa voor het nodige volume zorgen.

Maserati is immers vast van plan door te groeien van een kleine, artisanale speler naar een volumemerk formaat-Jaguar. Vanaf volgend jaar schiet de Ghibili ter hulp, een berline met 5 Reeks-afmetingen, en een jaar later komt ook de SUV Levante de troepen versterken.

Voorlopig is deze Quattroporte echter de enige Maserati naast de Gran Turismo. Twee broers met vanaf nu een compleet ander dna.



Motor: 3798 cc, (V8, biturbobenzine), 390 kW/530 pk bij 6800 opm, 650 Nm bij 2000-4000 opm (overboost: 710 Nm) Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen: 5262/1948/1481 mm Gewicht: 1900 kg Koffer: 530 l Ophanging: dubbele wishbones/multilink Prestaties: 307 km/u, 0-100 km/u in 4,7 sec. Normverbruik: 11,9 l/100 km CO2-uitstoot: 278 Prijs: ca. 150.000 euro

In dit artikel : Maserati, Maserati Quattroporte

Geschreven door op