Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MAZDA CX-3 SKYACTIV-D (2015)

Mazda vaart een eigengereide koers, zowel met zijn designfilosofie als met zijn technologie. Hoe draait dat uit voor de nieuwe CX-3? AutoWereld-medewerker Iwan Kneuts doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Mazda CX-3 // AutoWereld 2015

Wat is dit?

De compacte cross-over van Mazda, de kleine broer van de CX-5. Een rivaal voor de Nissan Juke, Renault Captur en andere Peugeots 2008, dus. En de CX-3 kan maar beter meteen op zijn strepen staan. Hij moet zich bewijzen in een hypercompetitief segment, dat vorig jaar met een stijging van 56% (!) ook het snelst groeiende was. En werden er in 2014 625.357 van dit soort compacte stadsrakkers verkocht, in 2017 verwacht men zelfs op dikke 800.000 af te kloppen.

Wat is er nieuw?

Qua formaat ontlopen de CX-3 en de Mazda 2, die dezelfde wielbasis hebben, elkaar niet ver. De CX-3 maakt het verschil met een 2,2 centimeter grotere bodemvrijheid en voor- en achteraan een grotere spoorbreedte. En de overhangen zijn zowel voor als achter een fractie toegenomen.

Mazda CX-3 // AutoWereld 2015

Wat zit er onder de motorkap?

De enige diesel in het aanbod is de 1.5 Skyactiv-D met 105 pk, die in de Mazda 2 debuteerde, maar in de CX-3 met het optrekken van het koppel van 220 naar 270 Nm wat meer peper in de kont krijgt. Een voor de hand liggende keuze, want naast de beloofde prestaties kunnen we er niet omheen dat dit bij ons fiscaal de interessantste motor is. En qua aandrijving hou je alle opties open: voorwiel- of vierwielaandrijving en in combinatie met de 4x4 een manuele of een automatische zesbak.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Het interieur ziet er naast sportief ook zeer mooi afgewerkt uit. Mazda koos voor iets zachtere stoelen, die het lichaam goed ondersteunen en het prettige gevoel geven niet op maar in een auto te zitten. De rijhouding is dankzij de makkelijk instelbare stoel en het in de hoogte en de diepte verstelbare stuur zo goed als perfect.

Mazda CX-3 // AutoWereld 2015

En ook achteraan is weinig reden tot klagen. Officieel is de CX-3 een vijfzitter, maar als je om het comfort van de passagiers geeft, beperk je hun aantal best tot drie. Het koffervolume bedraagt 350 liter, met platgeplooide achterbank heb je tot 1.260 liter tot je beschikking. Jammer van de hoge laaddrempel en het hoogteverschil tussen die laatste en de laadvloer.

Hoe rijdt de CX-3?

Vanaf de eerste kilometers toont de Mazda CX-3 zich een aangename reisgezel. Tijdens het eerste gedeelte van het testparcours, dat door Barcelona loopt, leren we hem kennen als een vlotte en handige stadsauto. De hoge gordellijn en het relatief kleine glasoppervlak doen misschien iets anders vermoeden, maar het zicht rondom is goed.

Ook buiten de stad is het prettig rijden in de CX-3, die een mooi compromis tussen comfort en sportief rijplezier biedt. De koppelrijke dieselmotor trekt stevig van leer en zorgt voor vlotte hernemingen. Toch is het geen sprinter, de overigens accuraat werkende automaat tempert het enthousiasme wel een beetje.

Mazda CX-3 // AutoWereld 2015

En in deze combinatie laat de dieselmotor zich onder belasting duidelijk horen. Gelukkig ebt het geluid, eens de auto op snelheid is, weg. Op het heuvelachtige en bochtige deel van het parcours, is het een ander verhaal. Gelukkig stuurt de CX-3 strak, precies en met goed gecontroleerde rolbewegingen door de bochten. En hoewel het stuur licht aanvoelt, geeft het toch voldoende feedback. En in noodsituaties stelt de auto gerust met zijn stabiel en voorspelbaar gedrag.

Wat moet dat kosten?

Ongeveer 18.000 euro, schatten we. De Mazda CX-3 debuteert pas in juni op onze markt.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Meer dan enkel een leuk design.

Mazda CX-3 // AutoWereld 2015

En het cijfermateriaal?

Motor: 1498 cc, (L4, diesel), 77 kW/105 pk (4000 opm), 270 Nm (1600-2500 opm) Transmissie: vierwielaandrijving, automatische zesbak Afmetingen (l/b/h): 4275/2049/ 1535 mm Gewicht: 1295kg Koffer: 350-1260 l  Prestaties: 172 km/u, 0-100 km/u in 11,9 sec. Normverbruik: 5,2 l/100 km CO2-uitstoot: 136 g/km Prijs: n.n.b. (vanaf ca. 18.000 euro)

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-3

Geschreven door op

De concurrenten