Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MAZDA CX-5 SKYACTIV-D 2.2 HP (2011)

Geschreven door Piet Andries op

Het is nog wat vroeg dag, want de CX-5 komt pas in de lente van volgend jaar naar Europa. Mazda liet ons al eens kennismaken met een preproductieversie. Eén ding is duidelijk: de CX is de voorbode van een hele lading nieuwe Mazda's. En dat is altijd spannend.

MAZDA CX-5 SKYACTIV-D 2.2 HP (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :


Haantje-de-voorste kun je deze ook niet noemen.

Inderdaad, Mazda sluit zich nogal laattijdig aan bij de roedel compacte SUV's, maar het komt zeker niet met een copy-paste aandraven. De CX-5 betekent een verse start voor de Japanners. Hij staat op een gloednieuw platform, het is de eerste boreling van de Kodo-designfilosofie en - nog belangrijker - is het de eerste Mazda die de technologie Skyactive in de praktijk brengt, een optelsom aan technische ingrepen die de uitstoot aanpakken. Maar dan op een plezante manier. Zeg maar, EfficientDynamics op zijn Japans.

De technologie omhelst niet alleen een zware focus op meer lichtgewicht (Mazda beweert de lichtste compacte SUV in zijn categorie te hebben gemaakt), maar introduceert vooral interessante technische oplossingen voor de motoren. Zowel de diesel als de benzine hebben een compressieverhouding van 14:1, wat bijzonder laag is voor de eerste en bijzonder hoog voor de tweede. Voordeel daarvan is dat kwalijke NOx-uitstoot niet aan de uitlaat moet worden nabehandeld en beide krachtbronnen tot 20% zuiniger kunnen werken. Zo beantwoordt de diesel reeds aan de Euro 6-norm.

De moeilijkheid met die recordbrekende compressiewaarden is pingelen of detonatie, een probleem dat Mazda verhelpt door variabele lichthoogte van de kleppen. Skyactiv is vooral interessant omdat het de uitstoot aan de bron aanpakt, en niet aan de uitlaat.

De diesel bestaat als Standard Power (150 pk, 380 Nm) en High Power (175 pk, 420 Nm). Er is ook keuze tussen twee versnellingsbakken (6M en 6A) die nieuw zijn ontwikkeld en lichter wegen dan hun voorgangers. De HP waar wij mee op weg gingen is enkel beschikbaar als vierwielaandrijver, de overige versie kunnen ook met voorwielaandrijving worden besteld.

Dat interieur ziet er anders niet overal even fris uit...

Dat komt omdat Mazda ons in avant-première met prototypes heeft laten rondkarren en die beschikken nog niet over de definitieve materialen. Geen schrik, de pianolak en de plastics zullen weldegelijk van het juiste allooi zijn als de CX-5 in april 2012 definitief wordt gepresenteerd. De navigatie komt overigens van TomTom en  Mazda heeft ook zijn idee van een iDrive geïnstalleerd. Wel moet je er rekening mee houden dat je voor het interieur enkel kan kiezen tussen zandkleurige stoelen of een volledig zwarte aankleding. Veel personaliseren is er dus niet bij.

Zoals typisch voor een Aziaat wijken zijn afmetingen een ietsiepetsie af. Zijn schaduw overlapt met een Kia Sportage, maar in Europa valt hij tussen een Audi Q3 en Q5 in. Let wel, dat heeft praktische voordelen. Het zitaanbod is royaal (even groot als in een CX-7), de koffer is met zijn vierkante vorm bijzonder praktisch en de achterbank kan in een 40:20:40-verhouding neerklappen - desnoods klap je de leuning om via knoppen in de koffer. Mazda weet dat jonge moeders compacte SUV's omhelzen en bedient hen ook op hun wenken.

Valt er al iets over het rijgedrag te vertellen?

De set-up was nog niet definitief, maar je voelt wel al heel duidelijk welke richting het uitgaat. Dynamiek en sportiviteit staan centraal. Het gaspedaal staat nu op de vloer, het stuur reageert kwiek en op de grens werkt de achterkant plezant mee. De demping stond naar onze mening te strak, zeker in combinatie met de 19-duimsvelgen, maar het houdt de koets wel netjes in toom. Leuk ook is dat de CX-5 ondanks zijn snedigheid, nooit echt abrupt reageert. Achteraan zit een multilink en die weet comfort aan sport te paren.

Dat zijn positieve vooruitzichten die door de motor worden onderstut. Desnoods stelt de diesel zich pront en kwiek op, al miste de manueel zesbak en de lichte koppeling wat voeling, maar hij imponeert vooral door de souplesse die hij tussen 1.000 en 1.500 toeren kan etaleren. Een knap kunstje. Hij laat ook weinig trillingen voelen en gedraagt zich inderdaad zuinig. Tijdens ons testtraject konden we hem beneden 5 liter duwen. Niet onaardig voor een SUV die ook in 9,4 seconden van 0-100 km/u spurt. Het ziet er dus naar uit dat Mazda zijn huiswerk grondig heeft gemaakt en toch zijn signatuur zal achterlaten in een van de felst bevochten segmenten van de markt.

Motor: 2148 cc (L4, biturbodiesel), 175 pk (4500 opm), 420 Nm (2000 opm) Transmissie: 4WD, 6M Prestaties: 207 km/u, 0-100 km/u in 9,4 sec. Normverbruik: n.n.b. Prijs: n.n.b.

Eerste test in AutoWereld 303. Verschijningdatum: 01/12/11

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-5

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Mazda

Nieuwe mazda cx-5 in stock

Tweedehands Mazda

Tweedehands mazda cx-5