Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nieuwe modellen / Mazda 3 ook hybride en op gas

Geen echte concepts of andere spectaculaire aandachtstrekkers op de Mazda-stand in Tokio, wel interessante versies van de nieuwe 3 op gas en met een hybride aandrijving.

Overzicht :

mazda3_cng_tokyo-motorshow_3__jpg300

Bij Mazda worden even geen 'zotte kosten' meer gedaan. Terwijl we op de salonstands van de andere Japanse merken de ene leuke of toch verrassende concept na de andere ontdekken, wil het merk uit Hiroshima ons vooral duidelijk maken dat de centen er heel rationeel worden besteed. Het is visueel allemaal wat minder spectaculair, de klemtonen liggen op nieuwe of toch recent geïntroduceerde veiligheidssystemen en toch ook een wereldpremière: de 3 SkyActiv Hybrid.

Er zijn nog geen exportplannen richting Europa, voor Japan wordt die allereerste in serie gebouwde hybride wel een belangrijk model. De jongste telg van de SkyActiv-familie combineert een aangepaste versie van de 2 liter op benzine met een hem vooral bij lage toerentallen en dito belasting ondersteunende elektromotor. De aan een CVT gekoppelde 'klassieke' krachtbron heeft een bijzonder hoge compressieverhouding van 14:1 en aansturingssystemen die over een breed toerentalgebied voor een efficiënte verbranding zorgen en hem sowieso al behoorlijk zuinig maken.

Mazda3 SKYACTIV-CNG Concept

Het samenspel met de elektrische motor levert de leeg net geen 1,4 ton wegende auto een normverbruik van slechts 3,2 liter (volgens de in Japanse gehanteerde testcyclus) op, terwijl er toch een gezamelijk vermogen van 136 pk beschikbaar is. Afhankelijk van de noden van het moment, wordt een deel van de kracht gebruikt voor de generator. Een managementssysteem regelt continu de verdeling van de energie van de (nikkelmetaal)batterijen over de elektromotor, de secundaire uitrusting (airco enz) en de hulpaccu. Een regeneratief remsysteem maximaliseert de recuperatie van de bij het vertragen 'opgewekte' energie.

Heel actuele technologie, maar Mazda kiest er al dan niet voorlopig voor die alleen op de Japanse markt aan te bieden. De 3 Skyactiv-CNG wacht mogelijk wel een internationale carrière. Die in Tokio nog als concept voorgestelde sedan heeft een aangepaste 2 liter met afzonderlijke tanks van respectievelijk 51 en 75 liter voor benzine en samengeperst aardgas. Met die CNG produceert de viercilinder zo'n 20% minder CO2 dan op benzine. De hoge compressieverhouding van de motor maakt hem uitermate geschikt voor alternatieve brandstoffen, ook voor ethanol trouwens. Het levert een maximale flexibiliteit en een groter rijbereik op, maar het is dus nog even afwachten welke concrete commerciële plannen Mazda ervoor heeft. CNG is al populair in verschillende Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen, in Europa scoort het sterk in Italië.

mazda3_cng_tokyo-motorshow_2__jpg300

 

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken