Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Reportage / Mazda 6 Challenge (BIS) : de winnaar

Hoe zuinig is de Mazda 6 in de bekwame handen van AutoWereld-lezer Gunther Goossens, die ons magazine vertegenwoordigde tijdens de Mazda 6 Challenge?

Overzicht :

4
Een gemiddeld verbruik van 3,23 liter per 100 kilometer, over een totale afstand van bijna 560 kilometer tussen Brussel en Reims. Niet in een stadsautootje met ultrazuinige dieselmotor, wel in een kloeke Mazda 6 2.2 SkyActiv-D met twee mensen en ook nog wat bagage aan boord. En niet alleen over snelwegen, maar ook langs heel wat provinciale baantjes met meer hellingen dan vlakke stukken. Je gelooft het niet? Doe dat toch maar, want het werd vastgesteld door een echte deurwaarder.

En toch leverde die bijzonder knappe prestatie AutoWereld-lezer Gunther Goossens uit Meerhout niet eens de overwinning in de door AutoGids, Le Moniteur Automobile, de Belgische Mazda-invoerder en natuurlijk AutoWereld zelf georganiseerde Mazda 6 Challenge op. De zege ging naar Le Moniteur Automobile-lezer Eric Baijot uit Dinant had er gemiddeld slechts 3,18 liter per 100 kilometer voor nodig. En wij dus maar 0,05 liter meer. AutoGids-lezer Geert Van Bossche werd derde, met een ook nog altijd straffe 3,83 liter per 100 kilometer.

1
Een dikke proficiat voor de winnaar, die kreeg een aankoopcheque van 28.990 euro die hij dus kan inruilen voor een gloednieuwe Mazda 6. Voor ons als AutoWereld-piloot en co-piloot was het - toegegeven - toch wel een beetje balen om zo nipt naast de overwinning te hebben gegrepen. Een overwinning waar we op het einde van de eerste dag trouwens al niet meer echt op rekenden. Volgens de boordcomputer had Gunther's zuinigheidsrit op dat moment een gemiddeld verbruik van 3,60 liter opgeleverd, terwijl we uit het kamp van Le Moniteur Automobile een cijfer in de buurt van de 3,2 liter hadden horen waaien.

Aan 80 km/u

Op dag twee slaagden we erin de 3,60 liter op het scherm te houden, maar bij de officiële meting helemaal op het einde van de rit bleek dus dat ons cijfer nog mocht worden gecorrigeerd naar 3,23 liter. Onze boordcomputer zat er blijkbaar een beetje naast, we moeten al die tijd nog aanzienlijk zuiniger hebben gereden dan we dachten. Waarna we ons natuurlijk nog wel een tijdje zullen afvragen waar we die 0,05 liter verschil precies hebben laten liggen.

Wellicht in het begin van de eerste etappe, toen we tegen zo'n 100 km/u van Brussel naar Mons reden. Later leerden we dat een snelwegsnelheid van maar 80 km/u, die heel wat Franse truckers en enkele buschauffeurs een beetje nerveus en zelfs boos heeft gemaakt, nog heel wat druppels brandstof kon helpen besparen.

Maar gedane zaken nemen zelden of nooit keer, we hebben ons trouwens ook al voorgenomen nooit nog zo traag op de snelweg te zullen rijden. Tenzij er nog eens een zuinigsheidsrit op het programma staat en we opnieuw mogen proberen om een AutoWereld-lezer te doen winnen, natuurlijk. Alle eer en glorie voor die haast onwaarschijnlijke 3,23 liter komt hem trouwens toe, onze rol beperkte zich tot de navigatie en wat zuinigheidstips.
9
Van links naar rechts: Geert (AutoGids), winnaar Eric (Le Moniteur Automobile) en Gunther (AutoWereld)

 

 

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken