Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda 6 2.0 SkyActiv-G Wagon (2018)

Een eerder bescheiden facelift, maar wel een verder verfijnd weggedrag en een nieuw interieur, AutoWereld maakte kennis met de opgefriste Mazda 6.

38.590 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een moeilijk geval. Niet de auto op zich, daar is weinig mis mee. Maar probeer in Europa nog maar eens een grote middenklasser te verkopen als die niet uit de stal van de drie Duitse premiummerken komt.

Nu goed, er zijn toch nog wel enkele andere constructeurs die het blijven proberen. Met mooi gerief zelfs, zie de jongste Peugeot 508, en met kwaliteit en originele technologie. Voor die laatste dingen kan je zeker ook bij Mazda terecht, dat nog altijd zijn 6 in de catalogus heeft staan. Het huidige model dateert al van 2012, maar onderging de vorige jaren regelmatig een update of upgrade. De recentste was wat grondiger, met onder meer…

  • Verbeterde motoren
  • Cilinderuitschakeling voor 2.5 (194 pk)
  • Zuinigere 2.2 SkyActiv-D op diesel (150 of 184 pk)
  • Aangepaste ophanging
  • Nauwkeurigere besturing
  • Nieuw dashboard
  • Nieuwe head-up display
  • Extra veiligheidssystemen

Geen echt nieuwe motoren dus, wel wat verbeteringen?

Ja, het WLTP-verhaal hé. Die “overgang” noopt zowat alle constructeurs tot het aanpassen van op zijn minst een deel van hun aanbod. Zo beschikt de 2.5 op benzine van 194 pk nu over een cilinderuitschakeling, maar dat is een krachtbron die Mazda in België natuurlijk wat moeilijker verkocht krijgt. Alhoewel, blijkbaar geniet hij wel nog de voorkeur van zowat 1 op de 10 klanten.

De fiscaal net iets minder gunstige 2,2 liter-diesel van 150 of 184 pk (ook al valt zijn CO2-uitstoot best wel mee) werd ook weer zuiniger en ‘groener’, voor de 2 liter op benzine zijn er onder meer fijnere verstuivers en nieuwe zuigers. Daarmee realiseerden we tijdens onze testrit een gemiddeld verbruik van zo’n 8,5 liter per 100 kilometer, maar mist een "rustigere" rijstijl kan je dat cijfer zeker nog een eind naar beneden halen.

Zijn we daarmee al uitverteld?

Nee, daar bleef het natuurlijk niet bij. Zo werd ook de ophanging aangepakt met het oog op het (verder) beperken van storende koetswerkbewegingen. Tegelijk werd de stuurinrichting weer wat nauwkeuriger.

En de punten van de jury?

Het resultaat is een prettig rijdende berline en break, die laatste en dus wat handigere variant kost bij Mazda overigens nog altijd geen halve euro extra. Wat toch wel uniek blijft in autoland. Enig minpuntje, de nog altijd atmosferische benzinemotoren missen voor flitsende hernemingen wel nog wat koppel. Echt sportief is deze Mazda dus niet, de versie met het vinnigste karakter is zelfs de diesel met 184 pk en een dan wel flinke trekkracht van 445 Nm bij 2.000 opm.

En wat veranderde er visueel aan de auto?

Of om de vraag anders te stellen, hoe zie je ondertussen het verschil tussen de vorige 6 en deze editie 2018? Ach, van groot belang zijn zo’n esthetische opfrisbeurten zelden. Maar we vermelden toch het wat lagere radiatorrooster en de mooiere koplampen met leds.

Is het prettiger vertoeven in de vernieuwde Mazda 6?

Beslist, in het interieur valt er wel heel wat te ontdekken. Daar steekt zelfs een nieuw dashboard. Het ziet er vrij sober uit, dat lijkt een beetje het handelsmerk van Mazda te worden. Maar we kunnen dat wel smaken. De stoelen zitten beter en natuurlijk is er evengoed weer extra infotainment, met nu ook Apple Carplay en Android Auto.

En qua veiligheidssnufjes, horen we je al denken (en vragen)?

Er is ook een head-updisplay met een heel heldere weergave, plus natuurlijk de gebruikelijke upgrade inzake rijhulpsystemen. Waarvan de adaptieve snelheidsregelaar met stop&go-functie en de automatische noodremfunctie voor in de stad ons de interessantste lijken. In de categorie “handig” zijn er onderaan de voorruit verwarmingselementen voor de ruitenwissers, die zorgen voor een snelle ontdooiing.

En wat moet deze vernieuwde Mazda 6 kosten?

Er is al een 2.0 SkyActive-G (die laatste letter staat altijd voor benzine) van 145 pk vanaf 30.590 euro. Met een automaat, voor dit soort auto toch een aanrader, wordt dat 32.590 euro. De 2.5 van 194 pk kost 39.490 euro, een diesel is er al vanaf 33.090 euro. Alle motoren “passen” ook in de Wagon. Die, zoals al gezegd, met identieke krachtbron en uitrusting altijd net evenveel kost.

Wat is het AutoWereld-eindoordeel?

Hij verschijnt niet vaak op Belgische lijstjes als er een berline of break moet worden gekozen. Omdat hij over het hoofd wordt gezien of – meer nog – omdat Europeanen en zeker Belgen in dit segment nu eenmaal nog zelden voor een Aziaat kiezen. Jammer eigenlijk, want de van originele SkyActiv-technologie voorziene Mazda blijft beslist wel een waardig alternatief voor de Europese concurrentie.

 

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Geschreven door op