Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / MAZDA 6 SKYACTIV-D (1)

Een nieuw seizoen, een nieuwe lichting. Onze cabrio’s mochten dus terug naar hun respectievelijke stallen en stonden hun plaats inmiddels af aan meer herfstbestendig gerief. Zoals de Mazda 6 Skyactiv-D.

MAZDA 6 SKYACTIV-D (1) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

De Japanner werd in de eerste plaats binnengehaald om te komen bewijzen hoe zuinig hij nu eigenlijk wel om kan springen met zijn diesel. Er is immers al heel wat inkt gevloeid over die zogeheten SkyActiv-technologie, maar een slecht woord zat daar voorlopig nog niet tussen. Het is dan ook redelijk briljant wat ze daar in Hiroshima hebben bekokstoofd. Een 2,2 liter-diesel met een ongezien lage compressieverhouding (14,0:1) die tekent voor 175 pk en al klaar is voor de Euro 6-reglementering. Een blok dat bovendien gelepeld zit in een 4,9 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog lijf dat, in vergelijking met zijn kleinere voorganger, 80 kilo minder weegt.

Motor_2

Het resultaat is een bonkige vierdeurs die in 8,4 seconden aan 100 km/u zou moeten staan, het pas opgeeft bij 216 km/u en daar in ruil gemiddeld slechts 4,8 liter diesel in ruil voor vraagt. Dat is de theorie. Onze Auto Van De Maand van AutoWereld 321, de Mazda 6 Wagon, liet na een week hard labeur een gemiddelde noteren van 6,5 liter. Gepuurd uit diezelfde 2,2 liter, maar dan wel met slechts 150 pk én gekoppeld aan een manuele zesbak.

_MG_3878

Onze Soul Red-sedan doet het, zoals al gezegd, met 25 paarden meer en rekent op de steun van Mazda’s zestrapsautomaat, een schakelaar die eveneens werd onderworpen aan de SkyActiv-leer. Het is dus nog even afwachten wat dat geeft, al doet een recente trip met onze nieuweling richting de IAA van Frankfurt alvast het beste vermoeden. Wie daar echter het fijne van wil weten, zal echter nog even geduld moeten hebben. En uiteraard autowereld.be in de smiezen houden.

_MG_3661

Motor: 2191 cc, L4 (turbodiesel), 129 kW/175 pk bij 4500 opm, 420 Nm bij 2000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, zestrapsautomaat Prestaties: 216 km/u, 0-100 km/u in 8,4 sec. Normverbruik: 4,8 l/100 km CO2-uitstoot: 127 g/km Prijs: 36.490 euro (prijs testvoertuig: 37.390 euro)

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten