Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Overzicht :
‘You cannot be a true petrolhead until you’ve owned an Alfa Romeo.’ Zie daar de gevleugelde woorden van ene meneer Clarkson, bedenker van het legendarische Top Gear en kampioen in het verbaal vermorzelen van elke vierwieler die de 100 km/u niet haalt in vijf seconden. Als zo’n icoon dus claimt dat echte autofielen pas hun titel waardig zijn als ze ooit het stuur van een Alfa in handen hebben gehad, gaan wij dat niet tegenspreken. Alhoewel.
De Italianen danken die lofbetuiging vooral aan hun karaktervolle sedans en GT’s uit de late jaren ’70. Toen was Alfa-rijden een levenswijze en de Junior of Spider de vleesgeworden uiting daarvan. Alleen zijn de rebellerende twintigers van toen nu gesettelde veertigers en voor deze generatie hoeft het lang niet zo snel te gaan. Neem nu de Alfa 159 Sportwagon 2.0 JTDM. Looks to kill en een geniale diesel onder de kap, maar tegelijk zwemmend in zijn eigen overgewicht, nauwelijks nog in staat om grotere loebassen genre Mondeo of Insignia bij te houden, laat staan te passeren.
Een heel ander verhaal bij Mazda. De Japanse middenklassers waren destijds niet meteen de populairsten van de klas, wat hen op heel wat autobals steevast een eenzaam plaatsje naast de dansvloer opleverde, afgunstig lonkend naar de aandacht opeisende Italianen. Maar de tijd heeft het merk doen rijpen en met de huidige 6 Sportbreak levert de Aziatische constructeur niet alleen een knap staaltje design af, de 2.2 CDVi onder de kap belooft eveneens het nodige vuurwerk te zullen opleveren.
Wij zorgden dan ook voor een kleine reünie, benieuwd naar wie van de twee klasgenoten nu alle egards mag opstrijken.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6 , Alfa Romeo, Alfa Romeo 159
