Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda MX-5 Global Cup Car (2016)

De Mazda MX-5 is er nu ook als Cup-racer. AutoWereld doet de test op circuit.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Mazda MX-5, de AutoWereld Auto van het Jaar 2015, maar dan in racetrim. Een snelle briefing:

  • Gebaseerd op de 2.0 met 160 pk.
  • FIA-gekeurd
  • Nog geen merkencup in zicht, wel geschikt voor evenementen genre 24U Zolder
  • Circa 53.000 dollar

Wat is er veranderd aan deze Mazda MX-5?

Fundamenteel is er weinig veranderd, en zo hoort het voor een auto die onder een redelijk budget moet kunnen rijden. De 2.0 van 160 pk is in se onveranderd en verzegeld om gesjoemel te vermijden. Wel heeft hij een nieuwe chip gekregen, een race-uitlaat, oliekoeler en een nieuwe radiator. Een exact vermogen kennen we niet, maar met de vrijer ademende uitlaat zitten er ongetwijfeld nog wat extra paardjes in de stal. Ook de manuele zesbak en het sperdifferentieel hebben aparte koelers gekregen. De batterij is achteraan gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling.

Verder zijn de Multimatic-dempers, antirolstangen en rijhoogte instelbaar en kreeg de auto lichtgewicht 17-duimers met slicks van BFGoodrich. De preparatie gebeurt bij Long Road Racing in North-Carolina (VS). Niet onlogisch dat dit project vanuit Amerika beheerd wordt, zowat tweederde van de koersauto's over de Grote Plas zijn, echt waar, MX-5'jes.

De remmen zijn de standaard Brembo's, maar dan met andere blokken. Met ABS, maar het ESP is gedeactiveerd.

En dan is er uiteraard het gestripte interieur, voorzien van een FIA-gehomologeerde rolkooi, digitaal instrumentenbord, panoramische achteruitkijkspiegel, brandblusser en de verplichte stroomonderbreker.

Hoe rijdt de Global Cup Car?

Als een delicatesse. En dat kon moeilijk anders, want de straat-MX-5 is dat net zo goed. Het is het perfecte instapmodel voor wie de stiel in de vingers wil krijgen, zo voorspelbaar en progressief laat hij zich over het circuit jagen.

De slicks maken natuurlijk een wereld van verschil, de respons van de voortrein is een stuk sneller en de auto heeft grip voor drie. Uitbreken doet hij daardoor pas bij hogere snelheden, waardoor je extreem alert moet blijven. Maar de balans blijft gezond, ook deze MX-5 corrigeer je als een go-kart.

De motor houdt zich perfect staande. Dit is natuurlijk niet het vermogen om op een circuit als Spa hoge ogen te gooien, de MX-5 moet het vooral hebben van zijn goede pk-gewichtsverhouding en het momentum dat je kan meenemen in de bocht. Het chassis wordt niet overmand door de pk's, maar de 2.0 heeft genoeg in huis.

Waarvoor kan ik hem gebruiken?

Straatlegaal is deze Global Cup Car natuurlijk niet. En of er ooit een MX-5 Cup komt is nog niet beslist, al ligt het ten huize Mazda wel op tafel. Koersen kan je ermee in kampioenschappen met een open reglementenboek, genre de 24U van Zolder, of op vrije circuitdagen natuurlijk.

Daarnaast organiseert Mazda dit jaar ook een talentenjacht via de racecimulator iRacing, waarmee de snelste jongens en meisjes deelname aan een finalerace in Laguna Seca kunnen winnen, op kosten van de constructeur.

Wat is het AutoWereld-oordeel over de Mazda MX-5 Global Cup Car?

Mazda moest eigenlijk niet zo diep snijden om de MX-5 om te bouwen tot een geloofwaardig circuitwapen. De toegankelijkheid zit zowel in het budget (circa 53.000 dollar) als de eenvoud waarmee ietwat stuurman gauw een snelle tijd uit dit ding sleurt. Helaas is de bruikbaarheid in onze contreien voorlopig beperkt, afwachten of Mazda de stap zet naar een eigen MX-5-kampioenschap. Ondertussen is dit wel een ge-wél-dig stuk circuitspeelgoed.

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Journalist AutoGids/AutoWereld