Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / McLaren 570S (2016)

Geschreven door Klaas Janssens op

De 570S is de eerste McLaren met een handschoenkastje en een make-upspiegeltje. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

McLaren deelt het sportwagengamma op in drie luiken. De intussen op pensioen gestuurde P1 en diens wilde GTR-derivaat vallen onder de Ultimate Series, terwijl de 650S en de daarop gebaseerde 675LT tot de Super Series behoren. Deze 570S is de eerste telg van wat McLaren de Sports Series noemt, een verzamelnaam voor modellen waarmee de Britse sportwagenbouwer volume hoopt te draaien op de kap van de Audi R8, de Mercedes-AMG GT, de Nissan GT-R en - vooral - de Porsche 911 Turbo.

Naast de 570S heeft McLaren weldra ook een 540C in de aanbieding, met de C van Club. En die geldt vooralsnog als het instapmodel van het modellenportfolio. 

Wat is er nieuw?

Alles. Al valt dat niet meteen op. Want gigantisch zijn de verschillen tussen de McLaren 570S en de 650S niet. Toch niet op het eerste gezicht. Op enkele centimeters na zijn beide McLaren-sportwagens even groot, ze staan allebei op een MonoCell-basisstructuur uit koolstofvezel en ze rekenen allebei op de kracht van een centraal achterin geplaatste V8-biturbo, al bedraagt het vermogen van het gekende 3,8 liter-blok hier 570 in plaats van 650 pk.

McLaren 570S

In tegenstelling tot de 650S stelt de 570S het evenwel met aluminium koetswerkpanelen, met een klassieke ophanging en zonder actieve aerodynamica. En dat helpt de prijs te drukken. Met een gewicht van 1.313 kilogram weegt de McLaren 570S nog steeds een stuk minder dan het gros van zijn concurrenten.

Wat zit er onder de motorkap?

Centraal achterin rust de gekende 3,8 liter-V8, het dubbel geblazen blok dat we ook in de achtersteven van de 650S, de 675LT en de P1 vinden. Toch zou 30% van de onderdelen gloednieuw zijn. McLaren heeft vooral aan de interne wrijving gewerkt, met het doel de motorrespons te verbeteren en het verbruik te reduceren. De 570S rekent bovendien op een standaard stop-startsysteem.

McLaren 570S

De aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling gehangen V8-biturbo ontwikkelt een piekvermogen van 570 pk voor een maximumkoppel van 600 Nm, vrij beschikbaar tussen de 5.000 en de 6.500 toeren per minuut. De motor toont zich gretig en soepel, maar mist wat karakter. Met de prestaties is evenwel weinig mis, want de McLaren 570S haalt een topsnelheid van 328 km/u en sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, toch als je de launch-controlefunctie hanteert. 

Hoe aangenaam is het binnenin toeven?

Met de 570S heeft McLaren een sportwagen voor dagelijks gebruik willen maken. Daarom werkten de ingenieurs niet alleen op een beter compromis tussen sport en comfort, maar vereenvoudigden ze ook de toegang tot de cockpit. De MonoCell 2-basisstructuur maakt grotere deuropeningen mogelijk, wat het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijkt. Vooral omdat ook het klapmechanisme van de deuren herbekeken werd.

McLaren heeft ook aan de zichtbaarheid rondom gewerkt. Inspanningen die renderen, want ondanks de lage zitpositie weet je altijd waar de medeweggebruikers en aanverwante obstakels zich bevinden.

McLaren 570S

Over de zetels waren we minder te spreken. Niet over de geboden steun en niet over het warrige bedieningsmechanisme. Maar voor de rest oogt het interieur strak en overzichtelijk, zoals we dat van McLaren gewoon geraakt zijn. De 570S heeft geen achterbank, maar achterin blijft er wel wat plaats over voor een handtas of een paraplu. Het is bovendien de eerste McLaren met een handschoenkastje!

Met de ergonomie en de vormgeving van de digitale tellerpartij heeft McLaren reuzenstappen gezet, nu horen ze nog werk te maken van het centrale infotainmentsysteem. Met de vormgeving en de plaatsing de navigatie-unit zit het wel snor, maar de leesbaarheid van de gps-kaarten laat nog steeds te wensen over.

Hoe rijdt de McLaren 570S?

In de stad hebben we naar het logo op het stuur moeten kijken om ons ervan te vergewissen dat we wel degelijk met een McLaren onderweg waren. Bij lage snelheden weet de ophanging verrassend goed raad met de lastigste obstakels, van kasseien tot verkeersdrempels. Blijken die toch te hoog, dan kan je de koets hydraulisch opkrikken met een centimeter of 4. Maar dat is geen enkele keer nodig gebleken.

Laat de stadsmuren achter je en de 570S toont zijn ware karakter. Dat van een meegaande sportwagen met een bijzonder extreem randje, dat enkel tevoorschijn komt als de bestuurder daar luid en duidelijk om vraagt. De handen moeten uit de mouwen, wil je het meesterschap van McLaren ervaren. Dan danst de Brit van de ene naar de volgende bocht, zwierig maar gecontroleerd. Het weggedrag toont zich bijzonder neutraal, tenzij je de achtersteven gaat provoceren.

McLaren 570S

Naarmate de kilometers vorderen, groeit het respect. Omdat de McLaren 570S echt alles doet wat je van een sportwagen verwacht. Het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en de algemene beleving blijft exotisch, maar er zijn geen maniertjes waar je moeilijk rond kunt. In vele opzichten flirt deze 570S met de perfectie.

De stuurinrichting houdt het relax, maar biedt voldoende feedback om vol vertrouwen in te sturen. Juist de remmen vragen wat gewenning. De overgang van het punt waarop ze een beetje aangrijpen en waarop ze alle ankers uitgooien, blijft nogal vaag. En dat genereert aanvankelijk wat nodeloos bruuske remmanoeuvres. Niet dan lof evenwel voor de bijtkracht en het uithoudingsvermogen van de koolstofkeramische exemplaren.

Wat moet dat kosten?

McLaren vraagt precies 184.750 euro voor de 570S, maar weet dat het merendeel van de kopers de factuur moeiteloos boven de kaap van de 200.000 euro jaagt.

Het AutoWereld-oordeel?

Er zijn knappere sportwagens dan de 570S. Zoals er een heleboel sportwagens zijn die meer karakter hebben dan deze ietwat kille en klinische McLaren. Maar er zijn weinig sportwagens die zo begeesteren, die je zo op je gemak stellen en toch tot het uiterste drijven. Het kan alle kanten op, naargelang je stemming en naargelang de mogelijkheden. Maar je zult je geamuseerd hebben, onderweg.

De 570S is een betere McLaren dan de 650S. Eigenlijk zegt dat genoeg.

 

In dit artikel : McLaren, McLaren 570S

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens McLaren

Nieuwe mclaren in stock

Tweedehands McLaren

Tweedehands mclaren

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!