Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Blog / Met de A-, B-, CLA- en GLA-kleintjes van Mercedes door Hongarije

Twintig jaar na de lancering van zijn eerste A-Klasse, telt Mercedes al vijf kleintjes in zijn gamma. We maakten in en vooral rond Budapest opnieuw kennis met de hele familie, op zowat alle denkbare manieren en terreinen.

Overzicht :

Wat voorafging

Lente 1997. Mercedes onthulde begin maart zijn verrassende A-Klasse op het Autosalon van Genève en haalde ondertussen zowat de hele Europese autopers naar België om die in Brussel en onze Ardennen te laten kennismaken met het nieuwe wonder.

Voor de Duitse constructeur is de voorwielaangedreven monovolume met originele sandwich-structuur een nieuwe mijlpaal. Het moet een echt veroveringsmodel worden, op zoek naar jonge en deels ook vrouwelijke klanten die nooit eerder met een Mercedes reden en dat zonder zo’n compacte en een pak goedkopere A-Klasse welllicht ook nooit zouden (kunnen) doen.

Terwijl een zelden geziene marketingcampagne de komst van de auto moet ‘begeleiden’, gebeurt in Zweden een klein en tegelijk ook groot drama. Klein omdat er geen slachtoffers vallen, groot omdat een door twee ijverige journalisten uitgevoerde en dus "mislukte" elandtest (een bruusk uitwijkmanoeuvre bij redelijk hoge snelheid doet de auto zowat kantelen) heel het lanceringsprogramma van Mercedes onderuit lijkt te halen.

Er wordt in eerste instantie ontkend dat er wat aan de hand is, maar na nog een korte partij paniekvoetbal hakt Stuttgart toch snel een belangrijke knoop door. Het chassis van de A-Klasse zal worden aangepast, de auto krijgt standaard ook de op dat moment nog voor de grote Mercedessen voorbehouden elektronische stabiliteitscontrole mee.

Vandaag is die veiligheidsvoorziening verplicht op elke nieuwe auto. Dat was ongetwijfeld ook wel gebeurd zonder de "hulp" van de A, maar het leidt geen twijfel dat het Zweedse gedoe de verspreiding en dus ook democratisering van zo'n ESP aanzienlijk heeft versneld. En, zo mogen we toch aannemen, ook al wel wat extra mensenlevens heeft gered. Met dank aan een eland die er niet eens was, dus.

20 jaar later

We maken een grote sprong voorwaarts naar 2017. Die eerste A werd uiteindelijk wel een flink commercieel succes, ondertussen zijn we al enkele generaties verder. De huidige telt liefst vijf varianten, van de ‘gewone’ A over de CLA (een compacte berline), de CLA Shooting Brake (een sportief gelijnde break), de GLA (een cross-over) tot de B (een monovolume). Die laatste is er ook met een volledig elektrische aandrijving, de andere komen ook met krachtige AMG-motoren.

Sinds de lancering van de huidige A werden er wereldwijd al meer dan twee miljoen van die Mercedes-kleintjes verkocht. Ze zijn recent zowat allemaal nog eens opgefrist, de GLA was de laatste die naar het schoonheidssalon mocht. Maar wij beginnen onze hernieuwde kennismaking met de leukste van de hoop...

Op het circuit: AMG A 45 4Matic

Weinig echt groot nieuws onder de Hongaarse zon in dit geval, zij het dan dat we de AMG-variant van de A-Klasse over de Hungaroring mogen jagen. Juist ja, het Formule 1-circuit waar Lewis Hamilton al vijf keer de GP won. We mogen twee sessies van telkens vier rondjes rijden. Of eigenlijk maar vier echt snelle, want de eerste ronde dient telkens als opwarming en de laatste moet de boel weer helpen afkoelen. En dan gaat het vooral over de remmen, want die krijgen het op de technische omloop hard te verduren. Het rechte stuk is redelijk kort, er is er ook maar eentje. Vandaar dat er in de F1-races nauwelijks kan worden ingehaald, vandaar ook dat onze topsnelheid amper boven de 200 km/u geraakt. Maar het doet niets af aan de kicks die zo’n – zij het korte – circuitsessie de gelegenheidsracer in ons toch altijd weer bezorgt.

De aan een DCT met zeven verzetten gekoppelde 2 liter-turbomotor is met zijn 381 pk en 475 Nm ’s al eventjes werelds krachtige viercilinder in serieproductie, de prestaties (0 naar 100 km/u in slechts 4,2 seconden!) blijven op het waanzinnige af en de aan het stuur beleefde sensaties zijn zonder meer grandioos. Tot de Race-functie gaan we niet, de Sport+ van de Drive Select volstaat al ruimschoots. We laten de bak ook in zijn automaat staan, de bochtige omloop vraagt om zodanig veel schakelwerk dat we dat graag aan de elektronica overlaten.

We willen meer, maar het programma is pas begonnen en er wacht ons nog ander en braver rijgerief. Deze speelvogel blijft, als je hem echt van zowat alle beschikbare Driver’s en aanverwante pakketten wil voorzien, ondertussen toch wel peperduur. Het begint pas bij een dikke 50.000 euro, maar reken daar dus meteen nog een flink pak centen bij. Zelfs de navigatie vraagt om een supplement…

Op het terrein: GLA 250 4Matic

Van de ene kick naar de andere, al is deze nog iets meer onverwacht. Wie koopt zo’n van de gewone A afgeleide GLA om er echt mee aan 4x4 te doen? Zowat… 1%, geven ze bij Mercedes zelf toe. En toch willen de Duitsers ons op een stukje bijzonder ruig terrein bewijzen dat de auto het desgewenst wel kan. We bedoelen: een SUV zijn, zelfs met een 250 4Matic met nogal wat AMG-versieringen en een verlaagde carrosserie. We doen het met de nodige omzichtigheid – lees: heel traag –, maar de auto trekt zich wonderbaarlijk makkelijk door het hindernissenparcours. Op drie wielen als het moet, het is knap hoe een betrekkelijk eenvoudig 4x4-systeem in combinatie met wat slimme elektronica en natuurlijk ook het offroad-onderstel en aangepaste banden zelfs een debutant al snel in een volleerd terreinrijder zou kunnen omtoveren.

Het maakt van deze GLA nog iets meer onze favoriete ‘kleine’ Mercedes. De meest homogene ook, met het hoogste rijcomfort op het asfalt en de grootste functionaliteit. Als je de zakelijkere B-Klasse even niet meerekent, natuurlijk. Dat is trouwens de volgende op ons lijstje, zij het weeral voor een heel ander soort test.

Aan de stekker: B 250 e

Nog altijd geen brandstofcelversie (op waterstof) van de B, zoals die er onder de vorm van een reeks prototypes nochtans wel van de vorige generatie was. Maar dus wel een 100% elektrische variant, met een autonomie van zowat 200 kilometer. Sommige concurrenten doen ondertussen aanzienlijk beter, na een testit van een dikke 50 kilometer blijkt trouwens dat de batterijen al voor zowat de helft ‘leeg’ zijn. Maar alweer een aangename verrassing: de liefst 180 pk sterke auto is uitermate comfortabel en toont zich in en buiten de stad bijzonder pittig. Knipper even met de ogen en je bent al haast vergeten dat er geen koppelrijke diesel onder de motorkap zit. Al hoor je het natuurlijk wel. Of net niet.

Toch krijgt Mercedes de auto bij ons amper verkocht, zeker sinds BMW met zijn i3 voor concurrentie zorgt. Enkele tientallen exemplaren per jaar, verder geraken ze in België niet. Waar de hoge aanschafprijs (vanaf zo’n 40.000 euro) natuurlijk ook niet vreemd aan zal zijn. Maar ook de gewone B heeft het tegenwoordig moeilijk. BMW biedt zijn 2 Reeks immers al een tijdje ook als Gran Tourer met extra zitplaatsen aan, van de voor de rest best wel handige B is er geen zevenzitter beschikbaar.

Op de weg: CLA 250 4Matic Shooting Brake

Blijven nog de CLA en CLA Shooting Brake. Net als de andere telgen van de grote familie ook verkrijgbaar met compacte motoren, zelfs de ‘oude’ 1,5 liter-diesels van Renault-origine zijn nog altijd van de partij. Maar die krijgen we op tijdens onze Hongaarse tweedaagse natuurlijk niet te zien. We maken wel opnieuw kennis met een CLA 250 4Matic in Shooting Brake-gedaante en een AMG CLA 45 4Matic, voorzien van dezelfde mechaniek als waarmee we ons eerder op de dag zo amuseerden op het circuit.

Terwijl de grotere CLS wat uit de belangstelling is verdwenen en zijn Shooting Brake-afgeleide wellicht zelfs geen opvolger meer krijgt, zijn de qua concept enigszins vergelijkbare – zij het aanzienlijk kleinere – CLA’s wel een schot in de commerciële roos. De vierdeurs en break samen zijn in België bij momenten zelfs populairder dan de gewone vijfdeurs-A, wat veel en wellicht zelfs zowat alles met hun knappe lijn heeft te maken. En minder met hun prijzen, wat die liggen met vergelijkbare motoren en uitrusting altijd enkele duizenden euro hoger dan die van de hatchback.

Voor alle modellen geldt dat de recente facelifts niet veel verder dan wat kleine esthetische opsmuk en kleine technische updates gaan. Of soms toch iets meer, zoals de komst van een (zeker op het terrein) handige 360 graden-camera voor de GLA. Zijn AMG-variant komt desgewenst met een mechanisch sperdifferentieel op de vooras.

In de fabriek

Onze hernieuwde kennismaking met A-, B-, CLA- en GLA-Klasses van het grote Mercedes-gamma eindigt met een bezoek aan de fabriek van Kecskemét. We hebben in ons professionele leven al wel wat assemblagehallen voor auto’s gezien en staan dan ook nog zelden te springen voor de volgende, maar deze maakt wel indruk. De fabriek op een 50-tal kilometer van Budapest dateert van 2012 en neemt naast een stuk van de B- ook de volledige CLA- en CLA Shooting Brake-productie voor haar rekening.

Er wordt geëxporteerd naar liefst 180 landen, ook een in Los Angeles of Peking rondrijdend model komt dus uit Kecskemét. Er zijn er daar ondertussen al dik 600.000 in elkaar gezet, de productie-eenheid telt momenteel zowat 4.000 werknemers. En ondertussen liggen de plannen voor nog een tweede fabriek er net naast ook al klaar, die moet over enkele jaren operationeel zijn en zal dan nog eens 2.500 aanwervingen vereisen. De huidige fabriek geldt al als een van de modernste en meest geautomatiseerde van de hele groep, zelfs de karretjes met onderdelen worden ‘autonoom’ via magneetstroken op de vloeren door de hallen gereden. In onze shuttle naar de luchthaven zit gelukkig wel nog een echte chauffeur.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken