Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES B 200 CDI 7G-DCT (2011)

Compact Sport Tourer, zo omschrijft Mercedes de nieuwe B-Klasse. Wat ze daarmee bedoelen, gaan we na tijdens onze testrit met de B 200 CDI met 7G-DCT-transmissie.

MERCEDES B 200 CDI 7G-DCT (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hoe nieuw is de nieuwe B-Klasse, eigenlijk?

Mercedes ontwikkelde een nieuw platform, nieuwe veiligheidssystemen, nieuwe motoren en nieuwe transmissies. Op de ster, de naam en het mpv-concept na heeft deze tweede generatie niets gemeen met de vorige B-Klasse. En dat was nodig ook, wilde Mercedes zijn positie als premium alternatief voor publiekslievelingen zoals de Citroën Picasso, de Ford C-Max en de Renault Scénic behouden.

Opmerkelijk: de luchtweerstandscoëfficiënt van het koetswerk bedraagt slechts 0,26, een cx-waarde die de B-Klasse deelt met scherper gesneden wagens zoals de Mercedes E Coupé en de nieuwe BMW 3 Reeks. Met het optionele Eco-koetswerkpakket dat in een later stadium beschikbaar wordt, zakt die waarde zelfs naar een behoorlijk indrukwekkende 0,24.

Ook opmerkelijk: Mercedes ruilde het ingenieuze sandwichconcept  met dubbele vloer waarop de vorige B-generatie stond door een klassiekere structuur, een keuze die de productiekost mildert en de interieurruimte boost. Ondanks de kortere wielbasis (-8 cm) en het lagere dak (-5 cm) biedt de achterbank nu meer plaats dan in een E-Klasse, maar het koffervolume zakt wel naar 488 liter (-57 l).



Het optionele Easy-Vario-Plus-interieurpakket brengt soelaas middels een over 14 centimeter verschuifbare achterbank en een neerklapbare passagierstoel vooraan. Maar door de vormgeving van de achterbank en de aanwezigheid van een transmissietunnel (vreemd, het is immers een voorwielaandrijver) toont de B-Klasse zich eerder een 4+1 dan een echte vijfzitter. Jammer.

De vormgeving, de materiaalkeuze en de assemblage van het interieur zijn de ster op de neus waardig. Dingen zoals het iPad-achtige scherm bovenop de middenconsole en de ronde ventilatiemonden zorgen voor het cachet dat je associeert met premium. De hertimmerde zitpositie helpt ook. De stoelen staan bijna 9 centimeter dichter bij het asfalt en het stuur staat minder verticaal, waardoor het ietwat boerse busjesgevoel verdwijnt.

De B 200 CDI zou ook een nieuwe motor en een nieuwe versnellingsbak hebben?

Inderdaad. Onder de motorkap van de door ons geteste B 200 CDI ligt een voortaan in de breedte geplaatste turbodiesel met een cilinderinhoud van 1,8 liter die afgeleid is van het 2,1 liter-blok dat we kennen uit de C-, de E- en de S-Klasse. De viercilinder ontwikkelt een vermogen van 136 pk en een maximumkoppel van 300 Nm, genoeg om een onder de 10 seconden te duiken tijdens het obligate 0 tot 100 km/u-sprintje en de snelheidswijzer voorbij de 200 km/u-markering te jagen.



Het gemiddelde normverbruik staat op 4,4 liter per 100 kilometer. Haalbaar, want tijdens onze testsessie zetten we een erg aanvaardbare 5,4 liter op de boordcomputer. De dieselmotor pikt wat sneller op dan zijn voorganger en toont zich wat stiller, al blijft het ding stevig ronken onder volle belasting. Gelukkig levert de geluidsisolatie uitstekend werk. Het is een Mercedes, weet je wel.

Er is ook een B 180 CDI met een tot 109 pk teruggebracht vermogen, benzinerijders kiezen uit twee versies van een gloednieuwe, direct ingespoten 1,6 liter-turbokrachtbron met 122 (B 180) of 156 pk (B 200). Mercedes ontwikkelde ook een nieuwe handbak met zes verhoudingen, wij gingen op pad met de even nieuwe 7G-DCT. Dus geen CVT-bak meer, maar een gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling. En die kwijt zich uitstekend van zijn taak, zowel in de gezapige Eco- als in de dynamische Sport-modus. De manuele stand die je bedient met flippers achter het stuur vinden we eigenlijk overbodig op een familiewagen zoals de B.

Dat nieuwe chassis, zorgt dat ook voor een scherper rijgedrag?

De ingekorte wielbasis en het lagere zwaartepunt zorgen sowieso voor wat extra bochtenagiliteit, want het koetswerk gaat niet langer hangen zodra je aan het stuurwiel draait. Voor de rest wordt het weggedrag geholpen door de torsieachteras te ruilen voor een multilinkconstructie en door de vooras te zegenen met een elekronische torque vectoring-functie die het binnenste wiel gaat afremmen om de neus op het uitgekozen traject te houden. Ook de uitstekende stuurinrichting promoot de rijdynamiek.



Al is dit geen sportauto, natuurlijk. Zoals elke Mercedes houdt ook de nieuwe B er vooral van om kilometers te vreten. De nieuwe ophanging weet haast altijd raad, ook op echt gruwelijk slechte wegen laat de B-Klasse zich niet kennen en absorbeert hij pokdaligheden met de glimlach. Premium, zoals dat heet.

Is de prijs ook zo premium?

Die ster moet je verdienen, ook de B-Klasse is en blijft een Mercedes. En die doen niet aan soldenprijzen. De B 200 CDI kost 30.129 euro, de optionele 7G-DCT doet daar nog eens dik 2.000 euro bovenop. Maar breng ook de uitrusting en de lagere cilinderinhoud in rekening en de nieuwe blijkt goedkoper dan de vorige. Nu ja, minder duur.

Mercedes heeft ook aan de veiligheid gedacht, want de B-Klasse komt met het zogeheten Collision Prevention Assist, een radargestuurd systeem dat de verstrooide chauffeur tot de orde roept wanneer het een obstakel opmerkt. Ook de Attention Assist-vermoeidsheidsdetectie komt als standaard. Voor het Pre-Safe dat anticipeert op nakende accidenten door onder meer de gordels aan te spannen en de ruiten te sluiten, leg je 400 euro op.



Motor: L4 (turbodiesel), 1796 cc, 136 pk (3600-4400 opm), 300 Nm (1600-3000 opm) Transmissie: FWD, 7Rd Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 9,5 sec. Normverbruik: 4,4 l/100 km Prijs: 30.129 euro

Eerste test in AutoWereld 301

//Foto's: kj//

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

De concurrenten