Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes C Break 300 d (2018)

De C-Klasse heeft een bad genomen in het onderdelenvat van de S-Klasse. Dat heeft geleid tot de meest ingrijpende facelift ooit voor Mercedes’ middenklasser.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Verkrijgbaar als sedan, break, cabrio of coupé is de C-Klasse nog altijd Mercedes' bestseller. Uitgebracht in 2015 is het dan in autoland alweer tijd voor de operatietafel en het scalpel. Maar het is allerminst op een vluggertje uitgedraaid.

  • Nieuw digitaal dashboard
  • Centraal aanraakscherm van 10 duim
  • Geüpdatet elektronicaplatform
  • 2.0-diesel van 245 pk
  • 1.5-benzine met 48-voltassistentie
  • Radars uit S-Klasse voor semi-autonome snufjes

Uiterlijk valt er weinig aan te zien.

Als schoonheid vanbinnen zit, dan telt dat vast en zeker voor deze facelift. Tuurlijk, de bumperlijn werd hertrokken, de AMG-lijn pakt standaard uit met de gespikkelde radiatorgrille, afhankelijk van de uitrusting werd al eens een zijschort bijgestift en de lichtblokken verliezen hun zwarte mascara, maar dat is niet waaraan je de vernieuwde C-Klasse in een oogopslag herkent. 

Dat doe je wel vanuit de bestuurdersstoel. Om te beginnen kan je nu alle C-Klasses sleutelvrij openen, zolang je de nieuw ontworpen sleutel in je broekzak hebt zitten. Het dashboard is volledig nieuw. De digitale tellers personaliseer je volgens drie stijlen, zoals in de S-Klasse, terwijl op de middenconsole een 10,25 duim groot centraal infotainmentscherm prijkt (optioneel). Beide zijn klasse.

De grafische voorstelling van sommige icoontjes oogt soms wat vettig, maar de resolutie van beide schermen en de vingergevoeligheid van het aanraakscherm zijn van de bovenste plank. Zo hoopt Mercedes zijn eeuwige rivaal voor te blijven. BMW's 3 Reeks moet zijn volledig digitaal dashboard immers nog krijgen.

Ook van de S-Klasse: de bediening verloopt nu via duimpads op het anker. Modern, maar niet altijd even handig. We blijven het onwennig vinden dat liedjes skippen een noord-zuidswipe vraagt. Energizing Comfort Control heeft tenslotte ook zijn weg gevonden naar Mercedes' bestseller. Het is een samenspel van massage, parfumering en ventilatie dat een wellness-ervaring wil oproepen. Yip, S-Klasse-gerief, alweer. 

Wat wijzigde er onder de motorkap?

Toch ook een en ander. De benzinefamilie verwelkomt een gloednieuwe 1,5 liter (later ook een 2 liter). Een viercilinder die de hulp krijgt van variabele kleppentiming en een mild hybridesysteem via een 48-voltnetwerk. Dat spoelt niet alleen de turbo sneller op, maar drukt ook het gemiddelde verbruik. Gekoppeld aan de negentrapsautomaat spreken we over 6 liter gemiddeld (ofwel een CO2-uitstoot van 136 gram). Niet slecht.

De C 43 AMG won dan weer een dikke 25 paarden en haalt nu 390 pk van stal.

En de diesel?

Daar verwelkomen we een nieuwe uitdraai van Mercedes' 2 liter. Tot dusver raakt die niet hoger dan 190 pk op de vermogensladder, een climax die nu onder de badge 300 d wordt verhoogd tot 245 stuks (met 500 newtonmeter koppel vanaf 1.600 toeren per minuut). We vermelden nog eens dat, net als bij de zes-in-lijn, de katalysator vlak naast het blok wordt ingebouwd. Dat verhoogt de thermische efficiëntie en zorgt er zo voor dat de nabehandeling van NOx via AdBlue over een breder bereik functioneert. 

In een later tijdstip komt er van de 2 liter-diesel zelfs een plug-inhybride versie. Met een lithium-ionbatterij van 13,5 kWh die je in optimale omstandigheden (wallbox) in 2 uur kan herladen (huis-tuin-en-keukenstekker: 7 uur), haalt die een gemiddeld verbruik van 2,1 liter. En, hou je vast Vadertje Staat, een CO2-uitstoot van 49 g/km.

Hoe snel is die 300 d?

Dat gaat behoorlijk goed vooruit. Theoretisch tikt hij de 100 km/u in 6 seconden rond weg, maar het is dat romige koppel dat hem vleugels geeft op de autosnelweg. We konden de 300 d aan de tand voelen op de autobahn. Zelfs boven 200 km/u heeft de viercilinder nog genoeg ademtocht om zonder aarzelen verder te klimmen, al mist hij finaal de rondborstigheid van een zescilinder. Ook betrapten we de negentrapsautomaat al eens op een lichte trilling bij het plots gas lossen, terwijl we de bijdrage van de bewuste schakelschokjes in de 'Sport'-modus eerder vervelend vonden.

Dan hebben we meer lof voor de semi-autonome upgrade. De C-Klasse neemt de radars en processoren van de S-Klasse over en dat leidt tot veel finesse en soepelheid als je het heft uit handen geeft. De nadruk op veiligheidsmarge blijft de rijstijl van de semi-autonoom rijdende C-Klasse bepalen, maar het inschattingsvermogen van de artificiële intelligentie is er naast zijn voorganger duidelijk op vooruitgegaan. Verder bewijs dat Mercedes in deze materie een voortrekkersol speelt.

Nog een ander staaltje van AI: loopt je verlaten C-Klasse op de supermarktparking schade op door een onverlaat, dan registreert de auto dat zelf en seint het door aan zijn eigenaar. Slim.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dit is geen facelift zoals er dertien in een dozijn gaan. Je ziet het er amper aan, maar de C-Klasse is best ingrijpend aangepakt. Door de strenge nood om onze verbrandingsmotoren te verproperen enerzijds en de exponentiële evolutie van het digitale wereldje anderzijds. Daardoor blijft deze middenklasser een ijzersterk nummer. De air van een limo op maat van een vertegenwoordigersauto.

Journalist AutoGids/ AutoWereld